کنفرانس امنیتی مونیخ، این بار حساس‌تر از همیشه

جمعه, 29ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

نگاه‌ها این بار بیش از پیش متوجه مونیخ است. هم نگاه مفسران و رسانه‌ها و هم نگاه سیاستمداران و دولت‌ها. علت آن باد سهمگینی است که از سوی کاخ سفید وزیدن گرفته است. بازبینی امنیت و سیاست بین‌الملل در سایه دولت ترامپ.

رویکرد دولت ترامپ به مسائل سیاسی و امنیتی بیش از آنکه از ابهامات و نگرانی‌ها بکاهد، به بازار پرسش‌ها و تردیدها رونق بخشیده است. این موضوع را میزبان اجلاس امنیتی مونیخ، ولفگانگ ایشینگر نیز مطرح کرده و صریحا این لحظه را، لحظه‌‌ای با حداکثر ابهامات خوانده است. از این رو، شرکت کنندگان بلندپایه اجلاس امنیتی مونیخ، موضوع برای گفت‌وگو و مشورت کم نمی‌آورند.

روز جمعه ۱۷ فوریه، کنفرانس امنیتی مونیخ در هتل “بایریشر هوف” افتتاح می‌شود. کنفرانسی که سه روز ادامه دارد و موضوع آن چالش‌های امنیتی و سیاسی جهان است و جهان در شرایط کنونی با چالش‌های امنیتی و سیاسی بسیاری روبه‌روست. لیست تنش‌ها و بحران‌های سیاسی و امنیتی جهان در لحظه کنونی بسیار بلند است و نیاز به مشورت و گفت‌وگو پیرامون این مسائل امنیتی الزامی‌تر از پیش.

کنفرانس امنیتی همه ساله در مونیخ برگزار می‌شود. مسئولان کشورهای مختلف هر سال در ماه فوریه در این شهر گردهم می‌آیند و پیرامون تحولات سیاسی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. نشستی که جنبه رسمی ندارد بلکه محفل خصوصی دست‌اندرکاران سیاست و اقتصاد جهان است. نه قراردادی امضا می‌شود و نه تصمیمی در این کنفرانس اتخاذ می‌شود. نوعی مشورت و رایزنی صورت می‌گیرد، پیرامون چالش‌های امنیتی جهان.

کنفرانس امنیتی مونیخ در شکل کنونی خود دهه‌هاست که در هتل “بایریشر هوف” برگزار می‌شود. همه هتل به طور کامل در اختیار سیاستمداران ارشد کشورهای مختلف قرار می‌گیرد. همراهان و اعوان و انصار آن‌ها در هتل‌های دیگر شب‌ها را سپری می‌کنند. در این کنفرانس مسئولان و نمایندگان دولت‌ها با فرماندهان ارتش زیر یک سقف با هم گفت‌وگو می‌کنند. در واقعیت امر، همه ساله صدها نفر از رهبران کشورهای مختلف گرفته تا سفیران و وزیران این کشورها در این همایش سیاسی و امنیتی شرکت می‌کنند و این همان ویژگی است ‌که از سال ۱۹۶۳ به این سو، اهمیت و جایگاه کنفرانس امنیتی مونیخ را رقم زده است.

ایران و کنفرانس امنیتی مونیخ

مناقشه هسته‌ای ایران سال‌ها یکی از چالش‌های بزرگ امنیتی جهان بود و از این رو یکی از محورهای تقریبا ثابت کنفرانس امنیتی مونیخ. چند سال پیش در سال ۲۰۱۰ در همین کنفرانس امنیتی مونیخ بود که صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و رئیس جمهور فرانسه، نیکلا سارکوزی ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید کردند. حال اما، از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بیش از یک سال می‌گذرد. توافقی که رفع تدریجی تحریم‌ها را به دنبال داشته است.

این بار در کنفرانس امنیتی مونیخ موضوع مناقشه‌هسته‌ای ایران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص نخواهد داد. موضوعی که در سخنرانی‌ها و نشست‌های رسمی و حاشیه‌ای این کنفرانس مطرح خواهد شد، رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای خواهد بود. توافقی که ترامپ دو روز پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، و در دیدار با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، مجددا آن را بد توصیف کرد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، محمد جواد ظریف نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارد. اما، در نشست امسال نگاه‌ها متوجه نمایندگان دولت ترامپ است و از آن جمله جیمز متیس، وزیر دفاع جدید آمریکا.

چهره‌های شرکت کننده امسال

امسال نیز بسیاری از رهبران و مسئولان کشورهای مختلف در کنفرانس مونیخ شرکت دارند. تعداد رهبران و سران کشورهایی که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت خواهند کرد، ۳۰ نفر اعلام شده است.

از آلمان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، یوآخیم گاوک، رئیس جمهور وهمچنین جانشین او، فرانک والتر اشتاین‌مایر حضور دارند. دولت آمریکا هم به موازات جیمز متیس، وزیر دفاع، از جمله معاون دونالد ترامپ، مایک پنس را راهی مونیخ کرده است. اما کسانی دیگری هم از سوی آمریکا در این کنفرانس شرکت می‌کنند که مخالف سیاست‌های ترامپ هستند، به عنوان نمونه، جان مک‌کین. بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا، فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز از دیگر کسانی هستند که در اجلاس امسال شرکت خواهند داشت.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.