حمله هماهنگ امامان جمعه به خاتمی، دو روز پس از پاسخ خامنه‌ای

جمعه, 29ام بهمن, 1395
اندازه قلم متن

دو روز پس از پاسخ غیرمستقیم رهبر جمهوری اسلامی به محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، تعدادی از امامان جمعه از طرح «آشتی ملی» آقای خاتمی شدیدا انتقاد کردند.

امام جمعه مشهد آقای خاتمی را «عمله فتنه» خواند و امام جمعه تهران نیز گفت که «برخی که در فتنه سهم داشتند زبان‌شان دراز شده» است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۹ بهمن گفت: «برخی که در فتنه سهم داشتند زبان‌شان دراز شده و می‌خواهند آشتی ملی را مطرح کنند.»

وی اضافه کرد: «چه کسی می‌خواهد با چه کسی آشتی کند؟ ملت یکپارچه هستند و با کسانی که با ولایت نساختند… هرگز آشتی نخواهند کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می برند.

در همین حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفت: «آقایی که عمله فتنه ۸۸ بوده می‌گوید آشتی ملی، یعنی چی آشتی ملی؟ مگر ملت باهم قهرند؟ راهپیمایی ۲۲ بهمن را ندیدید؟»

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: «مشکل ما این است که جریان‌های سیاسی خیال می‌کنند اگر عده اندکی برای آن‌ها کف و هورا زدند… این‌ها مردم هستند.»

هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم، نیز تاکید کرد که طرح آشتی ملی با وجود به گفته او «این همه همدلی و حضور ملی» معنایی ندارد.

وی گفت که «آشتی ملی» مربوط به کشورهایی مانند لبنان است که «آرامش کشور به هم بخورد».

روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخی غیرمستقیم و تند، طرح محمد خاتمی برای «آشتی ملی» را یک‌سره «بی‌معنی» خوانده و هشدار داد که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

در همین حال امام جمعه اصفهان با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت: «بعضی فکر می‌کنند باید خاکشیرمزاج بود و با همه به خوبی رفتار کرد، ولی نمی‌توان با کسی که ضدانقلاب است خوب رفتار کرد.»

یوسف طباطبایی اضافه کرد: «طبیعی است که انسان با کسی که بر ضد هدفش رفتار می‌کند، باید مخالف باشد.»

ابوفاضل رضوی اردکانی، امام جمعه موقت شیراز، نیز تاکید کرد: «تا سران فتنه توبه و از رهبری و ملت عذرخواهی نکنند، مردم بصیر ما از سر مجازات آنان نخواهند گذشت.»

این خواسته‌ای است که روز پنج‌شنبه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، مطرح کرد: او ضمن واکنش به درخواست آمریکا برای آزادی رهبران جنبش سبز و تایید ضمنی ایستادگی آنها بر سر موضع‌شان گفت که تنها راه برای اعضای این جریان «توبه» است و «اگر بخواهند سر موضع خودشان باشند قطعا نظام از آنها نمی‌گذرد».

سه روز پیش از آن نیز صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانسته و تأکید کرده بود که کسانی که سال ۸۸، به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرست‌شان» برگردند.

محمد خاتمی، رئیس ‌جمهور اسبق ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

در واکنش به طرح موضوع «آشتی ملی» برخی از کاربران شبکه‌های مجازی سخنان آقای خاتمی را به معنای عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تعبیر کردند.

در مقابل برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله عبدالله رمضانزاده و محمدرضا عارف از این طرح حمایت کرده‌اند، و مصطفی تاج‌زاده نیز گفته است که «آشتی ملی» یعنی «پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی، نه این‌ که یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه‌نامه بنویسد».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.