پزشکی قانونی، گزارش «مرگ طبیعی» ستار بهشتی را تکذیب کرد!

سه شنبه, 30ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

تناقض گویی های مسئولان مختلف درباره علت واقعی مرگ ستار بهشتی ادامه دارد

رئیس سازمان پزشکی قانونی “اظهارات منتشر شده قبلی به نقل خود را درباره علت مرگ ستار بهشتی که در رسانه‌ها منتشر شده را کذب دانست”! این خبر دیروز از سوی دو خبرگزاری حکومتی در فضای رسانه ای پخش شد و بسیاری از سایت ها و مطبوعات نیز بدون تحقیق و تامل، عینا به بازنشر آن پرداختند.

به گزارش کلمه، احمد شجاعی این تکذیب را در گفت و گو با فارس، و یک روز پس از آن بیان کرد که مهر و ایسنا به نقل از او و مدیرکل دفترش احتمال «مرگ طبیعی» ستار بهشتی را مطرح کردند؛ ادعایی که با هیچ یک از قرائن موجود و حتی مدعیات پیشین مسئولان قضایی نمی خواند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در اظهارات امروز خود تصریح کرد: “اظهارات بنده به درستی منتشر نشده و درباره مرگ این فرد هنوز در سازمان پزشکی قانونی جمع بندی نهایی انجام شده و آزمایشهای پزشکی ادامه دارد.”

وی حتی با وجود اصرار خبرنگار خبرگزاری سپاه (فارس) برای اینکه پاسخ دهد “آزمایشهایی که تاکنون انجام شده چه نکته‌ای را ثابت کرده است”، نیز گفت: تا زمانی که همه آزمایشها و بررسی‌های فنی در کنار هم گذاشته نشود و جمع بندی نهایی انجام نشود، نمی‌توانیم اظهار نظر قطعی کنیم.

بدین ترتیب مشخص نیست چگونه خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی (مهر) روز گذشته از قول وی عینا نوشته است: “از نظر ما این فرد بر اثر مرگ طبیعی جان خود را از دست داده است.”

این تکذیب در حالی در رسانه ها منتشر شده که پیش از این برخی نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تحت تاثیر گفته های مسئولان پلیس فتا، حتی وجود کبودی و احتمال ضرب و شتم ستار بهشتی در زمان بازداشت را نیز تکذیب کرده بودند. موضوعی که هم سخنگوی قوه قضاییه پیش تر بر آن تاکید کرده بود، و هم رئیس پزشکی قانونی به آن اذعان کرده، هرچند آنها را کشنده ندانسته است.

تناقض گویی های مسئولان مختلف درباره علت واقعی مرگ ستار بهشتی در حالی ادامه دارد که پیش از این کلمه گزارش داده بود علت مرگ ستار بهشتی، از کار افتادن کلیه های وی بر اثر ضرب و شتم در جریان بازجویی ها بوده است. اما مسئولان قضایی درباره این موضوع، همچنان سکوت کرده اند.

این در حالی است که ۱۷ روز از مرگ ستار بهشتی در زندان و دو هفته از اولین انتشار خبر مرگ او بر اثر شکنجه در زمان بازداشت می گذرد، اما هنوز مسئولان توضیحی درباره علت قتل این وبلاگ نویس منتقد در زندان به افکار عمومی ارائه نداده اند.

سخنگوی قوه قضاییه در مصاحبه مطبوعاتی پیشین خود از وجود آثار کبودی بر حداقل پنج نقطه از بدن ستار بهشتی خبر داده بود. در گزارش اخیر کلمه به نقل از فعالان دارای تجربه زندان و شکنجه نوشته بود که این علائم، نشانه های شکنجه ای به نام “جوجه” است که به ویژه در بازداشتگاه های پلیس کاملا متداول است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.