سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور: بحران ریزگردها در ایران نمادی دیگر از ناکارآمدی مسئولان و نظام حاکم بر کشور

یکشنبه, 1ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

بحران ریزگردها در ایران نمادی دیگر از ناکارآمدی مسئولان و نظام حاکم بر کشور

پس از پانزده سال که از شدت گرفتن بحران ریزگردها در استان خوزستان و نیز شرق کشور می‌گذرد، جمهوری اسلامی قدمی برای رفع این پدیده زیست‌محیطی مخرب برنداشته است. چنان که سازمان محیط‌زیست ایران امسال میزان آلودگی هوا را به دلیل افزایش فوق العاده ریزگردها، “غیرقابل سنجش” اعلام کرده است.

به گفته نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی، وضعیت آلودگی آب و هوا در استان خوزستان منجر به افزایش بیماری‌های پوستی و تنفسی شده به طوری که گاهی روزانه ۲۰ هزار نفر راهی بیمارستان‌هایی می‌شوند که توان و ظرفیت پذیرش آنها را ندارند.

این ریزگردها که راه تنفس مردم جنوب غرب و شرق کشور بخصوص خوزستان را بسته است، دو منشاء داخلی و خارجی دارد. ریزگردهای داخلی بیشتر به دلیل نابودی تالاب‌ها، بیابان‌زایی، توسعه غیرعلمی و مدیریت غلط منابع آب‌وخاک کشور بوده است. ریزگردهای خارجی نیز که از کشورهای عراق و عربستان سعودی برمی‌خیزند و به‌سوی ایران می‌آیند بیشتر ناشی از بحران دیپلماتیک و جنگ‌های نیابتی ایران و عربستان است که همکاری منطقه‌ای برای مهار این بحران را غیر ممکن ساخته است.

درحالی‌که بودجه نظامی کشور یک میلیارد و سیصد میلیون دلار برای دفاع از بشار اسد و جنگ سوریه و به‌صورت غیررسمی چند میلیارد دلاری بودجه اختصاص به سوریه و عراق و لبنان و فلسطین اختصاص‌یافته است، مسئولان برای مهار بیابان‌زایی و اصلاح مدیریت آب‌وخاک کشور از کمبود بودجه سخن میگویند.

در حالی که بودجه سال ۹۵ سازمان محیط‌زیست ایران معادل ۱۲۵ میلیارد تومان است، دانشگاه «جامعه المصطفی العالمیه» در قم که متعلق به آیت الله خامنه‌ای و پرورش طلاب خارجی است و به تقویت افراط‌گرایی مذهبی در خاورمیانه می‌پردازد، به‌تنهایی مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان از بودجه رسمی کشور در سال آتی را به خود اختصاص داده است که به‌مراتب بیشتر از سازمان محیط‌زیست کشور میباشد. تازه در این مبلغ هنوز کمک‌های غیرمستقیمی که موسسه نامبرده از نهادهای دیگر دریافت می‌کند، منطور نشده است.

بحران ریزگردها و همچنین بحران‌های موازی آن مانند بیکاری، بی آبی و بی برقی و غیره گردوغباری غلیظ روی مشروعیت حکومت کشیده است. جمهوری اسلامی که با بحران‌های امنیتی و نظامی در داخل و خارج روبروست، عملاً ناتوان از حل مشکلات کشور است و امروز این ناتوانی بیش از همیشه به طرز رسوا کننده ای آشکار شده است.

سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور همبستگی خود را با اعتراض‌های به‌حق شهروندان خوزستانی اعلام می‌کند و از هم‌میهنان در سراسر کشور نیز دعوت می‌کند که از این اعتراض‌ها پشتیبانی نمایند.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
اول اسفند ۱۳۹۵ برابر ۱۹ فوریه ۲۰۱۷
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.