ابراز نگرانی دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در مورد وضعیت انتقال ایدز در ایران

چهارشنبه, 4ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران، می‌گوید اگر انتقال جنسی ایدز در کشور، با «وضعیت فعلی پیش برود»، این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک جمعیت عمومی مبتلا به آن از یک درصد بگذرد؛ یعنی به «مرحله سوم شیوع» آن برسد.

خانم محرز چهارم اسفند ماه به خبرگزاری ایرنا گفته در حال حاضر جمعیت مبتلا به ایدز در ایران، از مرحله اول شیوع گذر کرده و در فاز دوم آن قرار دارد. او سپس هشدار داده، پیشروی فعلی ممکن است کشور را در معرض «فاز سوم»، یعنی شیوع ِ بالا قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران می‌گوید سه مرحله موجود عبارت است از: شیوع بین یک درصد -فاز اول یا پایین آن- سپس شیوع «در مرحله متمرکز بالای پنج درصد»، که افزایش شیوع در میان گروهی خاص با رفتارهای «پرخطر» را در بر می‌گیرد و در نهایت مرحله سوم اجتماعی که شیوع در کل جامعه از مرز یک درصد می‌گذرد.

مینو محرز می‌گوید « اگر وضعیت انتقال جنسی ایدز همین طور پیش برود و الگوی ابتلای جنسی ایدز گسترش پیدا کند ممکن است در آ‌ینده نزدیک به مرحله سوم که مرحله شیوع بالای یک درصد در جمعیت عمومی است برسیم و این خطر بزرگی است».

او در عین حال تاکید کرده است که «متاسفانه انتقال ویروس ایدز به سمت انتقال جنسی رفته است».

خانم محرز در توضیح این مشکل می‌گوید «جوانان در مورد به این موضوع آگاهی کافی ندارند» و در عین حال «آموزش و پرورش، رسانه‌ها و خانواده‌ها آموزش چندانی درباره روش انتقال جنسی ایدز به جوانان نمی‌دهند».

از دیگر مواردی که رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در مورد آن هشدار داده این است که در سال‌های اخیر «استفاده از موارد روانگردان» نیز بر مشکلات پیشین افزوده‌ شده‌است.

او در عین حال خواستار آن شده دست‌کم «وسیله پیشگیری از انتقال ویروس در اختیار جوانان باشد».

پیش از این در دی ماه گذشته وزارت بهداشت ایران از شناسایی «۳۳ هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز» در ایران خبر داده بود. به گفته این وزارت‌خانه در نیمه نخست سال جاری خورشیدی ۴۳ درصد انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بوده است.

ایدز بیماری‌ست که در دستگاه ایمنی بدن ایجاد می‌شود و ممکن‌ است سال‌ها به‌صورت پنهان در بدن باقی بماند و فرد بیمار متوجه آن نشود.

بنا بر مطالعات «گلوبال بوردن دیزیز» تا سال ۲۰۱۵ میلادی، شمار مبتلایان به بیماری ایدز در جهات به نزدیک به ۳۹ میلیون نفر رسیده‌است؛ بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷، ایدز از ۳۹مین دلیل مرگ شهروندان جهان به ۱۱مین دلیل در فهرست رسید. بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ میلادی شمار افرادی که به دلیل ابتلا جان خود را از دست دادند، افزایش پیدا کرد. اما از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی، پیشرفت‌ها در جلوگیری از شیوع آن، به ویژٰه از مادر به فرزند، از شمار مرگ‌ها در سطح جهانی، کاسته‌است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.