نرخ افزایش هزینه زندگی خانوار(خط فقر) از دی ۹۴ تا دی ۹۵، بیش از دو برابر نرخ تورم اعلامی!

جمعه, 6ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

نوشته و بررسی : حمید ترابی

نتایج بررسی های جدید از وضعیت معیشت خانوار نشان می دهد که هزینه ماهیانه هر خانوار ۴ نفره (خط فقر) حداقل به  ۴٫۵ میلیون تومان افزایش یافته و خوراک و مسکن نیز دارای بالاترین سهم در سبد هزینه ها است. این در حالیست که بر طبق جداول ذیل در مقایسه با دی ماه ۹۴ این مبلغ ۳٫۹ میلیون تومان بوده است.

محاسبات انجام شده بر طبق جدول زیر نشان می دهد که هزینه خوراکی یک خانوار ۴ نفره در دی ماه ۹۵ برای ۱۸ قلم کالای اساسی به نرخ های در سطح شهر حدود یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می باشد.، این در حالیست که بر طبق جداول ذیل در مقایسه با دی ماه ۹۴ یک رشد ۱۶ درصدی را شاهد می باشیم.

رشد ۱۶ درصدی قیمت ها سبد خانواده در حالی است که مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه بهمن ۹۴ تا ۹۵  را ۶٫۸ درصدی و بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن ماه ۹۴ تا ۹۵ را ۸,۷ درصد است اعلام کرده اند. این به معنی اینست نرخ رشد سبد کالای خانوار بیش از دو برابر نرخ تورم اعلامی بوده است. بهر حال این اولین باری نیست که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ های تورم غیر واقعی اعلام می کنند.

 سهم اقلام گوناگون از هزینه ماهیانه

به صورت کلی محاسبات صورت گرفته در ۱۲ بخش از خوراکی ها، دخانیات، مسکن، کفش و پوشاک، اثاثیه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، امور فرهنگی و تفریحی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه صورت گرفته است.

سهم خوراکی ها در سبد هزینه های خانوار کشور دارای ۲۷٫۳۸ درصد، سهم مسکن ۳۲٫۸۲ درصد، سهم بهداشت و درمان ۶٫۹۸ درصد، حمل و نقل ۹٫۸۷ درصد، خرید اثاثیه منزل ۵٫۱۳ درصد و کفش و پوشاک نیز ۴٫۹۵ درصد است. سهم مابقی اقلام به مراتب کمتر از ارقام ذکر شده است.

بر طبق استاندارد در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ مترمربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات «خط فقر» مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی حداقل هزینه یک خانواده چهار نفره ماهانه ۴ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان است که در سال ۹۵  حداقل دستمز ۸۱۲  هزار تومان (کمتر از  یک پنجم این میزان) تعیین شده است و حقوق یک معلم یک میلیون و سیصد هزار تومان است و حقوق یک معلم بازنشسته حدود یک میلیون تومان می باشد.

در جدول زیر سهم هر یک از اقلام مورد نیاز خانوارها در دی ماه ۹۵ ارائه شده است.

منابع:

بانک مرکزی ایران
نرخنامه ها
روزنامه ها و جرایدد کشور
وب سایت اقتصادد آن لاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.