گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا فرمان مهاجرتی ترامپ علیه ایران و شش کشور دیگر را ‘رد کرد’

شنبه, 7ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

گزارشی از وزارت امنیت داخلی آمریکا به رسانه‌ها درز کرده که در آن کارشناسان این وزارتخانه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را رد کرده و می‌گویند شواهد کافی وجود ندارد که شهروندان ایران و شش کشور دیگر ممنوع شده تهدیدی تروریستی برای آمریکا باشند.

کارشناسان وزارت امنیت داخلی در این گزارش درزکرده نوشته‌اند که به نظر نمی‌رسد کشور محل تولد معیار مناسبی برای ارزیابی تهدید تروریستی بالقوه باشد.

کاخ سفید این گزارش وزارت امنیت داخلی را “سیاسی” و تحقیقات آن را ضعیف خوانده است.

اجرای فرمان دونالد ترامپ برای منع موقت ورود شهروندان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن با حکم دادگاه متوقف شده است. آقای ترامپ وعده داده که به زودی اقدامات جدیدی در این زمینه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا اصالت گزارش درزکرده را رد نکرد اما گفت این گزارش جامع نبوده و در آن از همه اطلاعات دستگاه‌های امنیتی آمریکا استفاده نشده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید در این گزارش سه صفحه‌ای که بر پایه اطلاعات غیرمحرمانه وزارت دادگستری، وزارت خارجه و گزارش‌های نهادهای امنیتی نوشته شده ادعاهای اصلی دونالد ترامپ در توجیه فرمانش را به چالش می‌کشد.

کارشناسان امنیت داخلی در گزارششان می‌گویند از میان ۸۲ نفری که دولت آمریکا در سال‌های اخیر تشخیص داده همدست گروه‌های تروریستی خارجی هستند، بیشتر از نیمی از آنها متولد آمریکا بوده‌اند. بقیه آنها هم اهل ۲۶ کشور مختلف بوده‌اند و به ترتیب بیشتر اهل پاکستان، سومالی، بنگلادش، کوبا، اتیوپی، عراق و ازبکستان بوده‌اند.

یک شهروند ایرانی، یک شهروند سودانی و یک شهروند یمنی نیز درگیر پرونده‌های تروریستی بوده‌اند. اما گزارش به موردی از دخالت شهروندان سوریه و لیبی در پرونده‌های تروریستی نمی‌کند.

گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید فعالیت “سازمان‌های تروریستی” در ایران، لیبی، سومالی و سودان روی منطقه خودشان متمرکز است، هرچند گروه‌هایی در عراق، سوریه و یمن هستند که تهدیدهایی را متوجه آمریکا می‌کنند.

هفت کشوری که دونالد ترامپ با امضای فرمانی به دنبال منع ورود شهروندانشان به آمریکا بود، پیشتر در یک فرمان باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، آمده بودند که سفر بدون ویزا به آمریکا را در صورت سفر به این کشورها یا شهروندی آنها، محدود می‌کرد.

درز این گزارش نمونه دیگری از تنش میان دونالد ترامپ و دستگاه‌های امنیتی آمریکا است. آقای ترامپ روز جمعه از پلیس فدرال آمریکا برای درز اطلاعات انتقاد کرد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.