کیوان کریمی، سومین زندانی سیاسی مضروب شده روزهای اخیر در اوین

یکشنبه, 8ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

روز شنبه کیوان کریمی فیلمساز سرشناس زندانی در بند هشت زندان اوین بی مقدمه و بدون دلیل مشخصی توسط تعدادی از زندانیان عادی بند مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در هنگامه ضرب و شتم، ساق پای راست وی که سابقه عمل جراحی تومور داشته مورد ضرب قرار گرفته است. با این حال، مسئولین زندان اوین به دلیل خودداری آقای کریمی از پوشیدن «لباس های آلوده زندان» از اعزام او به بیمارستان ممانعت بعمل آورده اند. ظرف روزهای گذشته دستکم دو زندانی سیاسی دیگر از جمله مهدی رجبیان موسیقیدان زندانی در بند هفت و همچنین وحید صیادی نصیری زندانی سیاسی در بند چهار، توسط زندانیان دیگر به شیوه مشابهی مضروب شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز هفتم اسفند ۹۵، کیوان کریمی فیلمساز سرشناس زندانی در بند هشت زندان اوین با ورود چند زندانی عادی به اتاقش بدون مقدمه و بدون دلیل مشخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

یک منبع نزدیک به آقای کریمی در این باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “این زندانیان بدون هیچ دلیلی وارد اتاق کیوان شدند. اصطلاحا به او گیر داده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این زندانیان در ضربات خود به پای راست کیوان نیز آسیب رسانده اند. این موضوع باعث تشدید مشکل ساق پای او که قبلا عمل جراحی شده و باز هم نیاز به عمل جراحی داشت، شده است.”

این منبع در ادامه گفت: “پزشک بهداری، به دلیل صدمه به پای راستش، برای او اعزام به بیمارستان نوشت. اما مسئولین زندان از اعزام او به دلیل نپوشیدن لباس آلوده زندان، ممانعت بعمل آوردند.”

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، کیوان کریمی در حدود ۱۰ سال گذشته به دلیل وجود تومور، از ناحیه ساق پای راست مورد عمل جراحی قرار گرفته که به تشخیص پزشکان داخل و خارج از زندان، به منظور جلوگیری از ابتلای او به بیماری‌های شدید مغز استخوان، باید سریعا مورد عمل جراحی مجدد قرار گیرد.

ضرب و شتم آقای کریمی در حالی اتفاق می افتد که شامگاه دوم اسفندماه، در اتفاقی مشابه، مهدی رجبیان موسیقیدان زندانی در بند هفت زندان اوین توسط عده ای از زندانیان به شیوه ای مشابه مورد ضرب و شتم قرار گرفت به نحوی که گونه وی دچار پارگی شد.

درپی این اتفاق، حدود ۱۲ نفر از زندانیان سیاسی این بند با مراجعه به افسرنگهبانی اعلام کردند در صورت عدم رسیدگی و تداوم این وضعیت دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

از سوی دیگر، این خبرگزاری در گزارش اعلام اعتصاب غذای وحید صیادی نصیری زندانی سیاسی در بند ۴ زندان اوین تاکید کرده بود: روز ۲۶۶ بهمن چند زندانی عادی آقای صیادی را مورد توهین و ضرب و شتم قرار داده بودند که وی روز بعد از طریق مسئولین بند خواستار رسیدگی شده بود اما حتی مسئول بند حاضر به دیدار با او نیز نشده بود.

در اعتراض به این رویه آقای صیادی نصیری دست به اعتصاب غذا زده است.

زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین بارها اعتراض خود را نسبت به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم اعلام کرده اند. بعضا این باور وجود دارد که مسئولین زندان با عدم رعایت این اصل و یا حتی تحریک زندانیان عادی از شرایط محیطی زیست در زندان علیه زندانیان سیاسی استفاده می کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.