گزارش شیرین عبادی از وضعیت حقوق بشر در ایران

جمعه, 3ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، در ادامه گزارش‌های ماهانه خود پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران، موارد متعدد نقض حقوق انسانی توسط جمهوری اسلامی در ماه آبان ۱۳۹۱ را منتشر کرد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه آبان۱۳۹۱ به وضعیت زندان‌های ایران و زندانیان سیاسی و عقیدتی اشاره کرده است. او از ستار بهشتی، وبلاگ نویسی که در پی بازداشتش توسط پلیس و انتقال به زندان درگذشت و تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین شهادت داده‌اند که آثار شکنجه بر بدن او را ملاحظه کرده‌اند، به عنوان یکی از سندهای وضعیت زندان‌های ایران نام برده است.

این مدافع حقوق بشر در ادامه گزارش خود از وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی به اعتصاب غدای نسرین ستوده، وکیل زندانی که به دلیل فشارهای وارده بر فرزندان خردسالش صورت گرفته، اشاره کرده است. خانم عبادی گفته است که مسئولان زندان در حالی که جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران را به نام «بابی ساندز» -مبارز ایرلندی- که در اثر اعتصاب غذا در زندان درگذشت، نام گذاری کرده است، نسرین ستوده را به علت اعتصاب غذا، تنبیه انضباطی کرده و او را به مدت سه هفته در سلول انفرادی نگه داشته‌اند. «

خانم عبادی همچنین در گزارش خود از میرحسین موسوی، مهدی هاشمی رفسنجانی و می‌رطاهر موسوی به عنوان زندانیان سیاسی و عقیدتی نام برده است که به دلیل عدم دسترسیشان به امکانات پزشکی، جانشان تهدید می‌شود.

تحقیر و توهین زندانیان سیاسی و عقیدتی نیز از جمله مواردی است که این مدافع حقوق بشر به آن‌ها اشاره کرده است. اعزام زندانیان سیاسی و عقیدتی با پابند و دستبند جهت شرکت در محاکمه به دادگستری و همچنین ورود همراه با خشونت نیروهای یگان حفاظتی به بند زنان زندان اوین و بازرسی غیر متعارف زندانیان سیاسی موضوع‌هایی است که خانم عبادی به آن‌ها پرداخته است.

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود، در سه بخش» حقوق مدنی و سیاسی «،» حقوق اقتصادی و اجتماعی «و» میراث فرهنگی و محیط زیست «به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است. در بخش حقوق مدنی و سیاسی در کنار نام فعالان سیاسی و مدنی که برای اجرای حکم به زندان فراخوانده یا بازداشت شده‌اند به اعدام ۴۰ نفر در ماه آبان و عموماً در ملاء عام اشاره شده است. در این گزارش همچنین در خصوص فشارهای وارد شده بر زندانیان سیاسی و عقیدتی به انتقال زندانیان سیاسی و عقیدتی از بندهای عمومی به سلول‌های انفرادی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین و عدم اجازه ملاقات به زندانیانی که بصورت خانوادگی در زندان‌های مختلف کشور نگهداری می‌شوند، پرداخته شده است.

متن گزارش ماه آبان ۱۳۹۱ شیرین عبادی که در اول آذر ماه منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آبان ۱۳۹۱

مقدمه

وضعیت زندانیان سیاسی- عقیدتی در ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود تا حدی که یکی از وبلاگ نویسان جوان به نام» ستار بهشتی «پس از چند روز بازداشت در اثر شکنجه فوت کرد. از سوی دیگر نسرین ستوده، وکیل دادگستری که به شش سال حبس محکوم شده و بیش از دو سال است که در زندان بسر می‌برد، در اعتراض به عدم امکان ملاقات حضوری با فرزندان خردسالش و همچنین تشکیل پرونده کیفری و صدور حکم ممنوعیت خروج از کشور برای دختر ۱۳ ساله‌اش از یک ماه قبل دست به اعتصاب غذا زده و هم اکنون نیز به شدت بیمار است.

مسئولان زندان، نسرین ستوده را به علت اعتصاب غذا تنبیه انضباطی کرده و او را به مدت ۱۹ روز در سلول انفرادی نگه داشته‌اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران را به نام» بابی ساندز «-مبارز ایرلندی- که در اثر اعتصاب غذا در زندان درگذشت، نام گذاری کرده است.

همچنین وضعیت زندانیان سیاسی – عقیدتی بیمار و عدم دسترسی آنان به امکانات پزشکی، جان برخی از این زندانیان را تهدید می‌کند که در این خصوص می‌توان به میرحسین موسوی، مهدی هاشمی رفسنجانی و می‌رطاهر موسوی اشاره کرد. این در حالی است که زندانیان عادی با گواهی پزشکی قانونی حق استفاده از مرخصی استعلاجی را داشته و می‌توانند بیرون از زندان به درمان خود بپردازند، حقی که از بسیاری از زندانیان سیاسی- عقیدتی مذائقه می‌شود.

تحقیر و توهین زندانیان سیاسی و عقیدتی نیز روز به روز شدت می‌یابد تا حدی که در این ماه مجتبی حسینی، محمدرضا پرتوی و وحید حکاکی با پابند و دستبند جهت شرکت در محاکمه به دادگستری اعزام شدند. همچنین ورود همراه با خشونت نیروهای یگان حفاظتی به بند زنان زندان اوین و بازرسی غیر متعارف زندانیان سیاسی که زنان زندانی از آن به عنوان هتک حرمت نام برده‌اند، باعث شد تا یک هفته چند نفر از آنان به نشانه اعتراض دست به اعتصاب غذا زنند.

از سوی دیگر با وجود تصریح قوانین ناظر به اداره زندان‌های کشور مبنی بر اجازه ملاقات به زندانیانی که بصورت خانوادگی در زندان‌های مختلف کشور نگهداری می‌شوند، اما زندانیان سیاسی و عقیدتی از این حق قانونی نیز محروم هستند. در این خصوص می‌توان به کبری بنازاده و محمد بنازاده، فاران حسامی و کامران رحیمیان که در زندان‌های اوین و رجایی شهر بسر می‌برند، اشاره کرد که از این حق محروم مانده‌اند. متأسفانه تعداد چنین زندانیانی بیش از افرادی است که نام برده شد و اسامی آنان از باب تمثیل است نه انحصار.

همچنین گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران حتی قوانینی که خود در مورد زندانیان سیاسی و عقیدتی وضع کرده‌اند را اجرا نمی‌کنند، چنانچه قریب به دو سال است که زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی بدون هیچ محاکمه و تفهیم اتهامی در مکان نامعلوم بسر می‌برند و هیچیک از ارگان‌های حکومتی، مسئولیت زندان آن‌ها را نپذیرفته‌اند.

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد و همچنین مجموعه اطلاعات به دست آمده، به نظر می‌رسد وضعیت اسفبار زندان‌ها باعث شده است تا به آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران اجازه ورود به ایران داده نشود و از بازدید مقام‌های بین المللی و سازمان‌های حقوق بشری از زندان‌های ایران نیز ممانعت به عمل آورده شود.

علاوه بر مطالبی که در بالا بیان شد، خلاصه‌ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در آبان ماه ۱۳۹۱ است که بر مبنای اطلاعاتی که در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است در سه بخش و به ۲ زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه آبان ۱۳۹۱

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی

الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش

۱) در این ماه ۲۱ نفر بازداشت شدند که برخی پس از چند روز با وثیقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: هادی عرب قبادی و احمد شاهرضایی که پیش از این نیز در پی چوادث پس از برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بودند، مهدی خزعلی- فعال سیاسی-، مجید سعید عرب آزاد- وکیل دادگستری-، جمال عاملی- فعال مدنی-، محسن قشقایی‌زاده، پژمان ظفرمند، حجت الله نخستین، افشین قربانی‌نژاد، محمد پارسی، امین آرمان، محمد فرید، مهدی کریمی، اکبر امینی، محمد باقر مرادی، محمدرضا احمدی، رضا محجوب و چهار نوکیش مسیحی به نام‌های شهاب صمیمی، فریبا کریم خانی- همسر شهاب صمیمی-، فرشاد رحیمدل و یاسر میرزا زنجانی.

۲) یاشار دارالشفاء- فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران- برای تحمل ۵ سال و نیم حبس تعزیری-، مسعود صادقی از هواداران نهضت آزادی ایران برای گذراندان حکم شش سال حبس قطعی و ۷۴ ضربه شلاق، حکیمه شکری از حامیان مادران پارک لاله و مادران عزادار برای تحمل حکم سه سال حبس و سیدین بروجنی، وحید علیقلی‌پور، مجید صداقت و ابوالفضل قاسمی برای گذراندن یک سال حبس تعزیری خود، روانه زندان شدند.

۳) امید کوکبی- دانشجوی فوق دکترای لیزر از دانشگاه آستین تگزاس- که حدود ۲۱ ماه است در زندان به سر می‌برد و قبلا نیز به ده سال حبس محکوم شده بود، مجددا محاکمه و اینبار به اتهام تحصیل مال از طریق نا‌مشروع از سوی دادگاه به ۹۱ روز حبس، محمدحسن طاهری به چهار سال حبس در یکی از زندان‌های تهران در دادگاه تجدید نظر و داور حسینی وجدان – دانشجو – که هم اکنون در زندان بسر می‌برد به شش سال حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یک کار‌شناس ارشد سیاسی در وزارت کشور با نام صبوری به اتهام القای تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ به یک سال حبس و فردی دیگر با نام گودرزی – فعال سیاسی – به ۸ سال حبس در دادگاه تجدیدنظر محکوم شدند.

۴) سعید مدنی، پژوهشگر و از فعالان ملی- مذهبی که در ۱۷ دی ماه سال ۱۳۹۰ دستگیر شده و دو ماه و نیم در سلول انفرادی تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفته بود، پس از خاتمه تحقیقات دو بار به بند عمومی منتقل شد و هر دو بار پس از چند روز به دستور مأموران امنیتی مجدداً به سلول انفرادی بازگردانده شد. این استاد دانشگاه تا کنون قریب به یک سال در سلول انفرادی و تحت شدید‌ترین شکنجه‌ها قرار گرفته است.

۵) یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر، تهدید و مجازات غیرعادلانه بستگان زندانیان سیاسی است که مبادرت به اطلاع رسانی در خصوص عضو زندانی خانواده خود کرده‌اند. در این ماه مریم شربتدار قدس، همسر فیض الله عرب سرخی، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران به دادسرای اوین احضار شد. همچنین مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل زندانی با انتشار نامه‌ای به برخوردهای صورت گرفته با خانواده‌اش اعتراض کرده و نوشته است که خانوده‌اش تحت شکنجه روانی قرار گرفته و مورد آزار واقع شده‌اند. معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی- وکیل زندانی- به یک سال حبس که برای پنج سال به حالت تعلیق درآمده است و همچنین ممنوعیت خروج از کشور برای مدت پنج سال محکوم شد.

۶) بر اساس اخطاریه دادگاه انقلاب، منزل آیت الله شریعتمداری از مراجع منتقد حکومت ایران که سال‌ها پیش در پی حصر خانگی درگذشت، باید تخلیه و در اختیار» کمیته اجرایی فرامین امام «قرار گیرد.

۷) جلسه رسیدگی به اتهامات احسان هوشمند از فعالان ملی- مذهبی برگزار شد. همچنین مولود خوانچه‌زرد، معلم کُردِ اهل بوکان به شعبه بازپرسی این شهرستان احضار شد.

۸)» مجمع اسلامی دانشجویان «دانشگاه سمنان به مدت دو ماه به حالت تعلیق درآمد.

۹) حکم پلمپ اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری از سوی یک مقام قضایی جمهوری اسلامی به بهانۀ» فعالیت غیر قانونی «منتشر شد.

۱۰) فرید محمد‌زاده ورودی سال ۸۵ در مقطع کار‌شناسی دانشگاه اصفهان و وردی سال ۸۹ در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه مذکور به دلیل اعتقادات مذهبی (بهایی) از دانشگاه اخراج شد.

۱۱) مقامات جمهوری اسلامی از برگزاری نماز عید قربان اهل سنت در تهران، ممانعت به عمل آوردند. همچنین از برگزاری مراسم دعای عرفه در حسینیه ارشاد تهران با حضور ماموران کلانتری نیلوفر ممانعت به عمل آمد.

۱۲) مراسم شب هفتم احمد قابل از روشنفکران دینی که به پس از برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد شده بود و در مدت زندان به بیماری سرطان مبتلا و درگذشت، طبق دستور مقامات امنیتی برگزار نشد. همچنین مأموران امنیتی از حضور زنان بر سر مزار آیت الله منتظری از مراجع منتقد حکومت ایران جلوگیری کردند.

۱۳) مهسا امر آبادی و مسعود باستانی، ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی، کفایت ملک محمدی و اصغر محمودیان، مطهره بهرامی و محسن دانشپور، ریحانه حاج ابراهیم دباغ و احمد دانشپور، صغری غلام‌نژاد و ولی غلام‌نژاد و فاران حسامی و کامران رحیمیان از جمله زوج‌های زندانی هستند که یا تا کنون با یکدیگر ملاقاتی نداشته‌اند یا در موارد معدودی و با فاصله‌های زمانی زیاد، حق ملاقات به آنان داده شده است. شبنم مددزاده و فرزاد مددزاده، لوا خانجانی و فواد خانجانی، کبری و محمد بنازاده نیز خواهر و برادرانی هستند که ملاقاتی با یکدیگر ندارند. همچنین نگار و ماشالله حائری دختر و پدری هستند که از ملاقات با یکدیگر محروم هستند.

ب- وضعیت کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه نگاران

۱) ستار بهشتی، وبلاگ نویس جوان که در پی بازداشت توسط پلیس و انتقال به زندان بر اثر شکنجه درگذشت. تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین شهادت داده‌اند که آثار شکنجه بر بدن وی را ملاحظه کرده‌اند.

۲) علیرضا روشن، شاعر و روزنامه نگار برای گذراندن حکم یک سال حبس تعزیری روانه زندان شد.

۳) هفته نامه ندای گروس در سنندج توسط وزارت ارشاد توقیف شد.

۴) مصیب نعیمی، مدیرمسوول روزنامه ایران به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از حبس محکوم شد. همچنین جلسه رسیدگی به کیفرخواست‌ مطروحه علیه مدیر مسئول نشریه «همت و موج اندیشه» برگزار و محمدرضا تقوی‌فرد، مدیرمسوول روزنامه خورشید به دادسرا احضار شد.

۵) مراسم هفتمین سالِ درگذشت منوچهر آتشی، شاعر نو‌پرداز، منتقد و عضو کانون نویسندگان ایران توسط نهادهای امنیتی لغو شد.

۶) کنسرت وحید تاج با همراهی گروه «سپید و سیاه» در اهواز و کنسرت گروه «آهنگ اشتیاق» به سرپرستی علی قمصری و به خوانندگی علیرضا قربانی در دانشگاه فردوسی مشهد لغو شدند.

۷) با حضور نیروهای امنیتی به» سرای اهل قلم «و بازداشت حدود هفتاد نفر از شرکت کنندگان، برنامه این مرکز لغو شد. البته چند ساعت بعد، تعداد کثیری از بازداشت شدگان آزاد شدند اما مهدی خزعلی که قبلا نیز چند بار دستگیر شده است، مجددا دستگیر و از آن تاریخ طبق اطلاع خانواده‌اش در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

۸) فیلم سینمایی «خسته نباشید» با بازی باران کوثری توقیف شد.

۹) جلسه رسیدگی به اتهامات فاطمه خردمند، روزنامه نگار برگزار شد.

۱۰) حسب گزارش ایلنا سرانه مطالعه در ایران به دو دقیقه در شبانه روز کاهش یافته است.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر

۱) در ماه آبان تعداد ۴۰ نفر اعدام شده‌اند: احمد تجری فرزند علی اکبر، شهرام یداللهی فرزند علی، یوسف کریم خانی زرنقی فرزند محمود، قادر ملکی فرزند محرم، عسگر فرجی نیری فرزند سلمان، عبدالقادر هادی تاجیک فرزند عبدالله (عبدل)، سید جلال حسینی فرزند عنایت الله، حمید غلامی فرزند یارولی، قهرمان قاسمی کرم جوان فرزند اصغر، ابراهیم برآهویی فرزند سیاه خان، فرشید رستمی فرزند حسین، فرهاد مشهدی ابوالقاسم فرزند جواد، علی درویشی فرزند رضا، عباس عباسی نمکی فرزند اله قلی، سعید صدیقی فرزند ابراهیم، حمید ربیعی فرزند محمد علی، محمدعلی ربیعی فرزند علی، علیرضا مولایی فرزند علی، اسحاق لورگی فرزند دارعباس و یوسف پرمر فرزند غلام در تهران، «ف – ب» در شهرستان نی ریز، «آ – ا»، «ش – م»، «ن – ت»، «ن – ح»، «پرویز ـ ک»، «مجید ـ د»، «فیض محمد ـ م»، «علی ـ م» و «رضا ـ د» در شیراز اعدام شدند. رسانه‌های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان اردبیل از اعدام یک نفر در اردبیل و معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اعدام سه نفر در قزوین خبر داده‌اند. نهادهای قضایی ذکر شده اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرده‌اند. همچنین «بهزاد. ع»، «مهدی. م» و «میثم. م» در اراک و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه‌های وابسته به دولت ایران، اتهام این افراد را تجاوز به عنف اعلام کرده‌اند. از سوی دیگر سه زندانی بلوچ به نام‌های عبدالباسط ریگی، عبدالجلیل کهرازهی و یحیی چاری زهی در زندان زاهدان اعدام شدند. بر اساس خبر سایت‌های خبری اتهام این سه نفر عضویت در گروه‌های سیاسی عنوان شده است.

۲) حکم اعدام دو زندانی کُرد به نام‌های علی و رزگار (حبیب) افشاری از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه به صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد. همچنین رییس کل دادگستری استان یزد گفت که دو نفر به اتهام تجاوز به عنف در نوبت اعدام هستند. از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور از صدور حکم اعدام برای یک زن و شوهر خبر داد. این مقام قضایی اتهام این دو نفر را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرده است.

۳) رییس کل دادگستری استان یزد از اجرای قطع چهار انگشت دست دو نفر در یزد و در ملاء عام خبر داد. این مقام قضایی اتهام این دو نفر را سرقت اعلام کرد. معاون دادستان قائمشهر از اجرای حکم شلاق فردی به نام «ع» در ملاء عام خبر داد. این مقام قضایی اتهام این فرد را رابطه نامشروع عنوان کرد.

۴) فرمانده انتظامی شهرستان کاشمر بدون ذکر نام و تعداد، از دستگیری‌ متناوب عده‌ای از دانشجویان در این شهر خبر داد. این مقام انتظامی دلیل این بازداشت‌ها را رفتار این دانشجویان عنوان کرد.

۵) گذرنامه پرستو فروهر، هنرمند معروف ایرانی و فرزند پروانه و داریوش فروهر که ۱۳ سال قبل توسط ماموران امنیتی به قتل رسیدند، هنگام ورود به ایران توقیف شد و مأموران امنیتی او را از برگزاری مراسم یادبود والدینش منع کردند.

۶) روابط عمومی وزارت اطلاعات از دستگیری گروهی که آنان را» عناصر تروریست وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه «خواند، خبر داد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) بر اساس اعلام نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کارخانه‌های کشور تعطیل شده و بقیه هم دچار رکود یا در شرف تعطیلی هستند.

۲) به علت شرایط بد اقتصادی و کمبود مواد اولیه که عمدتا ناشی از سوء مدیرت اقتصادی و همچنین تحریم‌های سیاسی است، تعداد زیادی از کارگران نتوانسته‌اند ماه‌ها دستمزد خود را دریافت کنند. در خصوص وضعیت کارگران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بیش از دویست نفر از کارگران کارخانه کاشی سمند، چهار ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین ۳۷ کارگر کارخانه پاتریس سمنان بیش از سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و کارگران این کارخانه در طی سال‌های گذشته از ۲۵۰۰ نفر به تدریج به ۳۷ نفر کاهش یافته‌اند. از سوی دیگر ۳۰۰ کارگر کارخانه پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم افزایش حقوق خود دست از کار کشیدند.

۳) به دنبال شروع اعتصاب کارگران در کارخانه نورد لوله صفا که پس از پنج ساعت با تعهد کارفرما مبنی بر پرداخت دستمزد معوقه کارگران پایان پذیرفت، حراست کارخانه از ورود محمد رئوف، فعال کارگری به کارخانه مذکور جلوگیری کرد.

۴) ناصر محمدزاده، وحید فریدونی و علی نوریانی سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد از کار اخراج شدند. همچنین ۳۰ نفر از کارگران شرکت پالور واقع در شهر صنعتی کاوه از کار اخراج شدند.

۵) پدرام نصراللهی، فعال کارگری بازداشت شد.

۶) علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در شعبه اول دادیاری دادگستری شهرستان شوش مورد بازجویی قرار گرفت.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست

اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در آبان ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.

۱) رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد که ۹۰ درصد اقدامات لازم برای احیاء دریاچه ارومیه اجرا نشده است.

۲) مدیر آب و فاضلاب روستایی خرم‎آباد از خشک شدن ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی آب‎های سطحی، چشمه‎‎‌ها و قنات‎‌ها در شهرستان خبر داد.

خاتمه
در پایان این گزارش ماهانه توجه مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی ایران را به بحران رو به گسترش در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جلب کرده و یادآور می‌شود که برای برون رفت از این بحران احترام به حقوق بشر و اجرای ضوابط آن ضروری است و مقدمه چنین امری آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی می‌باشد.

شیرین عبادی مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
اول آذر ۱۳۹۱

توضیح: علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت‌ها و خبرگزاری‌های زیر مراجعه کنند:

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت‌های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی‌بی سی.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.