اکباتان در خطر

پنجشنبه, 12ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

انتخاب خبر: ۸ مرداد ۹۳ برای مردم اکباتان شب سختی بود. افرادی شباهنگام اقدام به خاکبرداری و دیوارکشی در مقابل بلوک ۱۹ فاز ۲ شهرک کردند. پس از مدتی معلوم شد این زمین به استناد یک صورتجلسه موقت سراسر تناقض، از سوی شهرداری منطقه ۵ به منظور ساخت مسجد به هیئتی مذهبی واگذار شده است. ساخت این سازه پس از یک دوره توقف از طریق مراجع قضایی، دوباره از بهمن ماه ۹۳ پی گرفته شد. و اعتراضات مختلفی اهالی را در برداشت.

به گزارش انتخاب خبر، زمین زیر ساخت مذکور بر اساس نقشه طرح تفصیلی شهر تهران و نقشۀ ۱/۲۰۰۰ فضای سبز بشمار می‌آید. و طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری مندرج در گزارش ۱۱۵/۹۴ مورخ ۲/۳/۹۴ این قطعه زمین جزو مشاعات شهرک است. جای تعجب است که شهرداری، کاربری فضای سبز در این زمین را بدون اخذ نظر کمیسیون ماده ۵، به فرهنگی تعییر داده است.

به علاوه مکان این سازه در جایی بسیار نامناسب از نظر ترافیکی(قرار گیری در سر پیچ خیابانی باریک) و بدون رعایت حریم تاسیسات زیربنایی(روی مسیر کابل های برق فشار قوی و نیز کانال های فاضلاب و آب باران) جانمایی شده است. با پیگیری اهالی شهرک، حکم بدوی دیوان عدالت اداری به نفع ساکنان صادر شد با این حال، مجریان سازه همچنان به ادامه کار خود مشغولند و به قانون گردن نمی نهند.

ساخت این سازه پس از دست اندازی هایی مانند احداث مگامال با مقیاس منطقه ای بوده که بر اساس صورتجلسه بین شهرداری منطقه ۵ و سازمان عمران و نوسازی می بایست فضای سبز می‌شده اما امروز بار ترافیکی و آلودگی زیادی به شهرک وارد کرده است. همچنین در سال۱۳۹۱ دبیرستان دین و دانش در فاز ۳ شهرک اکباتان تغییر کاربری یافت و به پردیس ۲ دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شد. در حالی که احداث پردیس های دانشگاهی در محیط‌هایی مانند شهرک های مسکونی موجد بروز پیامدهای منفی برای اهالی است.

به علاوه شهرداری از سال ۹۱ بدون بررسی کارشناسی و مطالعات فنی لازم، با تخریب یکی دیگر از فضاهای سبز شهرک و قطع تعداد قابل توجهی اصله درخت، مبادرت به ساخت واحدهایی در برِ میدان بسیج کرد که مبدا ورود و خروجی شهرک است. که طی اعتراض اهالی به تجاری شدن این واحدها، سرنوشت آنها هنوز روشن نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.