یارانه نزدیک به ۵ میلیون نفر قطع شده است

شنبه, 14ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

سخنگوی دولت ایران از قطع یارانه نزدیک به ۵ میلیون نفر از شهروندان خبر داد. اوایل سال ۹۵ مجلس دولت را ملزم کرده بود که یارانه حدود ۲۴ میلیون نفر را حذف کند. به دلیل فقرعمومی دولت روحانی نتوانست به این الزام پای‌بند بماند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  و سخنگوی دولت روحانی روز شنبه (۱۴ اسفند/ ۴ مارس) اعلام کرد تا اول بهمن‌ماه یارانه نزدیک به ۵ میلیون از افرادی که درآمد ناخالصشان بیش از ۳ میلیون تومان بود، قطع شد.

ظاهرا حذف یارانه‌ی این تعداد بسیار کمتر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۵ است. مجلس ایران در فروردین ماه ۹۵ دولت را ملزم کرده بود که یارانه افرادی را که تا سه میلیون تومان در ماه یا ۳۵ میلیون تومان در سال درآمد دارند، قطع کند.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران گروه‌هایی که دولت ملزم به قطع یارانه آنها شده بود، از این قرار بودند:

گروه اول: همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵ میلیون تومان است.

گروه دوم: نمایندگان مجلس، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان.

گروه سوم: تمامی کارکنان دولت و قوای سه‌گانه، شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و تمامی کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری، همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها از ۳۵ میلیون تومان بیشتر است.

گروه چهارم: تمامی مدیران و اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، همه مدیران و اعضای هیات مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانک‌ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، تمامی کارکنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیشتر از ۳۵ میلیون تومان است.

گروه پنجم: همه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از دریافت یارانه منع شدند.

و گروه ششم: تمامی کسانی که در سه دهک بالای درآمدی هستند و در گروه‌های یادشده ذکر نشدند.

برآورد می‌شد که با این مصوبه مجلس یارانه حدود ۲۴ میلیون نفر قطع ‌شود. اما دولت حسن روحانی چندان با این تصمیم مجلس موافق نبود و نگران بود که این کار به بروز نارضایتی در میان مردم منجر شود. به‌ویژه آنکه قطع یارانه‌ها در آخرین سال دولت و در آستانه انتخابات دوره جدید ریاست جمهوری انجام می‌شد.

هشدار نوبخت

نوبخت روز شنبه به خبرنگاران در تهران گفت، مجلس تأکید داشت یارانه افرادی که تا سه میلیون درآمد دارند، قطع شود. این در حالی بود که بسیاری از خانواده‌ها دارای بیمار صعب‌العلاج، فرزند دانشجو یا مستأجر بودند که با قطع یارانه آنان نوعی بی‌عدالتی اتفاق می‌افتاد.

وی یادآور شد: البته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از قطع یارانه افراد و خانواده‌هایی که نیازی به یارانه نقدی ندارند استقبال می‌کند اما اجبار به قطع یارانه ۲۰ درصد از قشرهای یارانه‌بگیر که یکی از نمایندگان مطرح کرد جز تحت فشار قرار دادن یارانه بگیرانی که فشار مالی و معیشتی دارند نتیجه دیگری ندارد.

سخنگوی دولت روحانی هشدار داد در صورت پافشاری نمایندگان بر این مسأله نارضایتی وسیعی از نظام شکل می‌گیرد.

گفته‌های سخنگوی دولت نشان می‌دهد که تعداد افرادی که یارانه آنها حذف شده بسیار کمتر از رقمی است که مجلس در اوایل سال جاری خورشیدی پیش‌بینی کرده بود. به‌نظر می‌رسد ادامه رکود اقتصادی در شرایط بالا بودن هزینه زندگی، به گسترش فقر عمومی منجر شده و دست دولت را برای اجرای مصوبه مجلس بسته است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.