افزایش نگران‌کننده نارسایی کلیه در ایران

جمعه, 20ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

در یک همایش تخصصی پزشکی در تهران نسبت به روند رو به افزایش نارسایی مزمن کلیه در ایران هشدار داده شد. گفته می‌شود به همین دلیل شمار متقاضیان پیوند کلیه افزایش یافته است.

دومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند با حضور جمعی از پژوهشگران و پزشکان، در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.

پژوهشگاه رویان یک مرکز پژوهشی، آموزشی و درمانی است که فعالیت خود را سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و به تدریج گسترش داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ، دکتر رضا مقدسعلی دبیر علمی سمپوزیوم با اشاره به روند رو به افزایش نارسایی کلیه در ایران گفت: «نارسایی مزمن کلیه عمدتا به دلیل بیماری دیابت و فشارخون ایجاد می‌شود. بر اثر این بیماری عملکرد کلیه‌ها به‌تدریج از بین می‌رود و این بیماران نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه می‌شوند.»

مقدسعلی در مراسم گشایش این سمپوزیوم خاطر نشان کرد که آمار دقیقی از مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه در ایران در دست نیست، اما شواهد و بررسی‌های موردی نشان می‌دهد که این بیماری در ایران مانند سایر کشورها در حال افزایش است.

او افزود افزایش تعداد افرادی که در انتظار پیوند کلیه هستند نیز نشان می‌دهد که نارسایی کلیه در میان ایرانیان بیشتر شده و این امر بیانگر ضرورت بهره‌گیری از روش‌های نوین برای درمان بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیه است.

دبیر علمی دومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی گفت: «هرچند بافت کلیه از بافت‌های بسیار پیچیده بدن است اما در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، ایران و برخی از کشورها به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند که امیدوارند در سال‌های آینده بتوانند کمک موثری برای درمان بیماران کلیوی باشند.»

درباره تعداد پیوندهای کلیه نیز که هر سال در ایران انجام می‌شود آمار دقیقی در دست نیست اما آگهی‌هایی که در فضای مجازی و حتی نزدیک مراکز درمانی برای فروش کلیه دیده می‌شود حکایت از رونق این کار دارد.

بنا به برآوردها سالانه بین دو تا سه هزار پیوند کلیه در ایران صورت می‌گیرد. مصطفی قاسمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی اردیبهشت ۹۱ به روزنامه “تهران امروز” گفته بود که به ازای هر متقاضی دریافت کلیه حدود چهار عرضه‌کننده وجود دارد که دست‌کم یک سوم آنها شرایط لازم برای این کار را ندارند.

بازار خرید و فروش کلیه

به‌رغم انبوه آگهی‌های علنی، خرید و فروش کلیه در ایران غیرقانونی محسوب می‌شود اما بسیاری به دلیل فقر و نیاز مالی اقدام به فروش کلیه خود می‌کنند.

کلیه‌های خریداری شده “اهدایی” خوانده می‌شوند تا موانع قانونی پیوند آن دور زده شود. مطابق برخی گزارش‌ها حدود سه چهارم کلیه‌هایی که در ایران پیوند زده می‌شوند “اهدایی” هستند.

به گفته‌ی دکتر مقدسعلی پژوهش‌هایی در جریان است که می‌تواند به محدود شدن عوارض نارسایی کلیه منجر شوند: «محققان در تلاش هستند با کمک سلول‌های بنیادی جلوی پیشرفت نارسایی مزمن کلیه را بگیرند و با استفاده از سیستم‌های مناسب بتوانند این بیماران را زودتر شناسایی و اقدامات لازم را برای درمان آنها انجام دهند.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.