احسان فتاحی: آمار وارقام کشتار کولبران در ١٢ماه سال ٩۵(٧۶کشته ،۶۴زخمی)

سه شنبه, 24ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

١٢ماه گذشته گزارش های مبنی بر انفجار مین و کشتن کولبران توسط نیروهای امنیتی انتظامی حکومت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت که به مختصر در ذیل آمده است.

با استناد به آمار ثبت شده در مراکزحقوق بشری همچون آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای به قدرت رسیدن دولت تدبیر و امید تاکنون (دوازدهم مردادماه ۹۲ تا پایان اسفند ٩۵)، ٢١٢ کولبر کُرد در استان کُردستان براثر شلیک نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و زخمی شده‌اند.

در سال ۱۳۹۴ مجموع١٢۶ کولبر کارگر کشته و زخمی شده‌اند که۵۵ نفر از آنان کشته و ٣١ تن دیگر زخمی شده‌اند.
٧۶کشته ۶۴زخمی در سال ٩۵

نحوه کشته و زخمی شدن کُولبران در مناطق کُردنشین ایران

۱: کشته شدن این کولبران با شلیک مستقیم نیروی انتظامی می‌باشد

۲: انفجارمین

۳: سقوط به داخل رودخانه درپی تعقیب وگریزازنیروهای انتظامی

۴: پرت شدن ازکوه و قاطر درپی تیراندازی نیروهای انتظامی

۵: سرمازدگی وبهمن

۶: غرق شدن

۷: سکته درحین کولبری

۸: زخمی شدن براثرضرب وشتم وتیراندازی

۹: تصادف

۱۰: خودکشی کولبر بر اثر گرفته شدن کالای گرفته شده

١: عصر روز یک‌شنبه، یکم فروردین‌ماه در منطقه‌ی مرزی شهر نودشه و در مکانی به‌نام “هانەو دشت” کولبری ۴۴ ساله به نام رستم رستمیان فرزند نصرالدین جان می‌دهد.

٢: وهمچنین شامگاه هفتم فرودین‌ماه، عبدالخالق غفاری فرزند ابوبکر اهل روستای “انجینه” از توابع شهرستان بانه که در مناطق مرزی بانه مشغول کولبری بوده هنگام عبور از رودخانه “چومان” غرق و جان خود را از دست داد.

٣: واز سرنوشت پشتیوان نهرویی جوان کولبرکُرد اهل روستای “آرمرده” از توابع شهر بانه پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در هاله‌ای ابهام قرار دارد.

۴:ساعت ٢١ ، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه با کمین نظامیان حکومتی در حادثه تیراندازی به‌روی کاسبکاران، جوانی ٢٨ ساله به نام عباس آتش‌بریک در دم جان می‌سپارد.

۵: روز دو شنبه ١٣ اردیبهشت ماه، یک شهروند کرد اهل “اشنویه” به نام “محمود صوفی محمودی” فرزند ابراهیم به علت انفجار مین یکی از پاهای خود را از دست داد.

۶: ظهر روز سیزدهم اردیبهشت‌ماه انفجار یک قبضه مین بجای مانده از دوران جنگ ٨ ساله‌ی ایران ـ عراق، مجروحیت شدید دختر ٢۴ ساله‌ای را درپی داشت.هویت این قربانی “هاجر واحدی” می‌باشد که حادثه به قطع پای چپ از ناحیه‌ی مچ انجامیده است.

٧:همچنین در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، گرمان امینی فرزند وحدت ۳۶ ساله، اهل روستای دشوان از توابع شهرستان سلماس به همراه برادرش رحیم امینی ۳۳ ساله، کریم اطمانی فرزند فرزامی ۳۸ ساله، کوهزاد اطمانی فرزند افروز ۲۶ ساله و صمد گل محمدی فرزند علی ۲۹ ساله، هدف تیراندازی مستقیم نیروی سپاه پاسداران قرار گرفتند.“درپی این تیراندازی گرمان امینی در دم جان باخت و چهار شهروند دیگر به شدت زخمی شدند.

٨: در جریان کشته و زخمی‌شدن کولبران، دو کولبر ١٧ ساله براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شده‌اند.

٩: دو کولبر بە نام‌های لطیف علیخانی و رئوف علیخانی براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران در مرز سردشت جان خود را از دست دادند

١٠:!یک کولبر کورد به نام رسول درویشانی مشهور به جلال که دو روز قبل توسط نیروهای انتظامی حکومتی اسلامی زخمی شده بود، به علت جراحات وارده فوت نمود

١١: دریازدهم اردیبهشت‌ماه در شهرستان دیواندره دو جوان اهل “کول” در کوه‌های اطراف این روستا جان سپردند.هویت این دو جوان، سید رضا حسینی و سید جمیل حسینی اعلام شده است.

١٢: روز دو شنبه ١٣ اردیبهشت ماه، یک شهروند کرد اهل “اشنویه” به نام “محمود صوفی محمودی” فرزند ابراهیم به علت انفجار مین یکی از پاهای خود را از دست داد.

١٣: یکم خردادماه در تیراندازی مأموران سپاه، کولبری ٣٠ ساله بنام محسن محمدگویژی از ناحیه ران پای راست به شدت زخمی می‌‌شود.

١۴: ۲۲ خرداد جسد یک کولبر کورد در ارتفاعات مرزی شهرستان ارومیه و در محلی موسوم به چهل میر شهیدان کشف شد.این کولبر بیش از ۶ ماه قبل در حین عبور از کوه‌های منطقه مرزی شرق و شمال کوردستان دچار کولاک و ریزش بهمن می‌شود.کامران پور سمویان هویت کولبر جان‌باخته است.

١۵: ۱۷ خرداد یک شهروند ٣١ ساله در پیرانشهر براثر برخورد با مین عمل‌نکرده در ارتفاعات مرزی منطقه، از ناحیه پاشنه‌ی پا مجروح گردید.

١۶: دو برادر در سردشت و «روستای آلواتان» قربانی مین شدند و یک‌تن دیگر در «سو مار» در استان کرمانشاه اتفاق افتاده است.

١٧: عصر یکم تیرماه در مسیر جاده مریوان ــ سقز، ٣ کاسب‌کار براثر شلیک مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان خود را از دست دادند. هویت یکی از جان‌باختگان، یحیی خسروی ٣١ ساله اهل روستای «کانی پری» اعلام‌شده است.

١٨: روز پنجشنبە ٢۴ تیرماە ، بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی بە کولبران، یک کولبر کرد بە نام”درویش عادوی” فرزند “عادل” در شهر سلماس زخمی شد.

١٩: عصر روز شنبە ١٩ تیرماە، کولبر دیگری بە نام “هیدی اسماعیلی” در نزیکی روستای “مێرگەسە” از توابع آلان سردشت با کمین هنگ مرزی این شهر روبرو و از ناحیە کمر بە بالا بە شدت مجروح می‌شود.

٢٠: شامگاه روز پنجم تیرماه درپی شلیک مستقیم هنگ مرزی سردشت در نزدیکی روستای “بزیله”، کولبر ۴٠ ساله‌ای به نام عزیز صداقت فرزند یوسف جان خود را از دست می‌دهد.

٢١: عصر روز سه‌شنبه‌ در مرز شهرستان سردشت و این بار در نزدیکی روستای “بیتوش” نیروهای حکومتی به سوی گروهی از کاسبکاران کُرد شلیک کرده که در نتیجه‌ی آن دو شهروند کُرد زخمی شدند.هویت دو کاسبکار مصدوم؛ عبدالله رسولی و رسول رسولی می‌باشد

٢٢: اوایل هفته‌ی جاری مرداد ماه نیز کولبری جوانی به نام هیدی اسماعیلی در حوالی روستای “مرگاسه” در منطقه آلان سردشت هدف گلوله‌ی نظامیان قرار گرفت و از ناحیه کمر به شدت زخمی شد.

٢٣: هنگ مرزی سپاه آذربایجان‌غربی علاوه بر هدف قرار دادن شهروندان کُرد، اسب‌های بارکش کاسبکاران را نیز هدف گلوله قرار می‌دهد که در تازه‌ترین مورد از این اقدام نیروهای نظامی، حدود ٢٠ رأس اسب متعلق به شهروندان کُرد در تیراندازی در مرز سردشت تلف و تعدادی نیز بهمراه کالای کاسبکاران توقیف و مصادر شده است.

٢۴: نیمه‌شب ، هجدهم مردادماه بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی مزدا دوکابین با یک دستگاه تویوتا لندکروزر در مسیر روستای دزلی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد، چهار کولبر مرزی جان سپردند.

اسامی جان‌باختگان بنابه گزارشات رسیده عبارتند از؛ ((اسعد کریمی فرزند رحمان ٣٠ ساله، عدنان کریمی فرزند حسین ۴٢ ساله، سعید ابست فرزند علی ۵٣ ساله و محمود باخه فرزند کریم ۴٠ ساله.))

٢۵: در سردشت نیروهای مسلح سپاه پاسداران به روی کاروان کولبران کُرد آتش گشودند که مرگ یکی از آنها را درپی داشت.شلیک مستقیم به کولبران سردشتی در منطقه “آلان” بوده که جوانی ٣٣ ساله با نام سلام حافظی به قتل می‌رسد.

٢۶: بیست و سوم مردادماه یک شهروند کُرد در مناطق مرزی مرگور از توابع شهرستان ارومیه در کمین نیروهای مسلح سپاه قرار گرفت.هویت این فرد غیرنظامی؛ رضا آینی از اهالی روستای “چریک‌آباد” بخش سیلوانه می‌باشد.
در گزارش ارسالی عنوان شده که او با دو گلوله از ناحیه لگن و شکم مورد اصابت قرار گرفته .

٢٧: براثر انفجار یک قبضه مین به جا مانده از جنگ تحمیلی سه نوجوان ۱۵ ساله اورامان از توابع شهرستان سروآباد که یکی از این سه نفر به نام ‘محمد ابراهیمی’ قسمتی از پای راست خود را از دست داد و دو نفر دیگر نیز دچار جراحات سطحی شدند.

٢٨: شامگاه گذشته، شنبه ١٣ شهریورماه در نتیجه شلیک نیروهای نظامی حکومت ایران مستقر در پایگاه مرزی ارتفاعات “دالانپر” از توابع منطقه مرگه‌ور ارومیه به کولبران کُرد، دو کولبر کُرد جان باختند و یک کولبر دیگر به شدت زخمی شده است.

٢٩: روز شنبە، بیستم شهریور ماه، جمعی از کولبران کرد در منطقەی مرزی ” پیرانشهر” در کمین نیروهای مسلح افتاده که در نتیجه یک کولبر کشتە شد.

هویت این کولبر کُرد، «آوات ابراهیمی» اهل پیرانشهر عنوان شده است.

٣٠: در روستای مرزی آلانه نیروهای هنگ مرزی در پایگاه مرزی «سرمیلان» بر روی شماری از کولبران کرد آتش گشوده و در نتیجه دو تن زخمی شدند که در هنگام انتقال به بیمارستان، یک تن جان خود را از دست داد. هویت کولبر کشته شده را «صلاح بورکه» از اهالی روستای «سوغنالو»ی بخش مرکزی پیرانشهر عنوان کرده که به هنگام انتقال به بیمارستان شهر چومان در منطقه ی کردنشین عراق جان خود را از دست داده است.

٣١: نیروهای مستقر در پاسگاه روستای “هشتیان” از توابع بخش صومای برادوست روز ٢٨شهریورماه به سمت یک دستگاه خودروی پیکان تیراندازی کردند.در گلوله‌پراکنی مأموران انتظامی، راننده خودرو با هویت ارکان سعیدی فرزند شوقی در دم جان سپرد.

٣٢: شامگاه روز سه‌شنبه سی‌ام شهریورماه، یک شهروند کُرد به نام سنار محمدی فرزند سلمان براثر شلیک نیروهای انتظامی در روستای “بلجوک” از توابع منطقه قطور خوی جان خود را از دست داد.

٣٣:یک کولبر جوان۲۱ ساله بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.

٣۴:این کولبر جوان جمیل عبدالله نژاد اهل بانه ۲۱ساله فرزند صالح است که روز پنچ شنبه اول مهرماه ۹۵ در نواحی مرزی بانه از سوی نیروهای انتظامی از ناحیه سینه و ران مورد اصابت شلیک مستقیم گلوله قرار گرفت.

٣۵: بیست و یکم مهرماه، نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران در مکانی به نام “برده سوران” کاروان کولبران را هدف تیراندازی قرار داده‌اند.

براثر این تیراندازی نیروهای نظامی، یک کولبر کُرد اهل پیرانشهر به شدت زخمی و جهت معالجه پزشکی به یکی از بیمارستان‎های اربیل در کردستان عراق منتقل شده است.

هویت این کولبر کُرد را ابوبکر فیضه ۵٠ ساله اهل پیرانشهر اعلام کرد.

٣۶: شامگاه جمعه بیست و سوم مهرماه، یک کولبر کُرد براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت ایران در مرز “شیخ صله” از توابع ثلاث‌باباجانی جان خود را از دست داد.

٣٧: شامگاە روز یک شنبە ٢۵ مهرماە، یک کولبر جوان در شهر نوسود بر اثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی در مرز این شهرستان بە شدت زخمی گردید.هویت این کولبر جوان از سوی خبرنگار کردپا “اشکان فتاحی” فرزند وهبی احزار گردیدە است.

٣٨: روز پنج شنبە ١٨ آذرماە، یک کولبر کُرد در حد
فاصلە روستای”یاریم قیە” از توابع شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی، با شلیک نیروهای هنگ مرزی جان باخت.هویت این کولبر کُرد “مجید دادخواە” فرزند محمد اعلام شدە است.

٣٩: روز پنج شنبه ١٨آذرماه،نیروهای سپاە پاسداران در مناطق مرزی کُردستان در نزیکی روستای “ازگلە” از توابع ثلاث باباجانی، علیه کولبران کرد آتش گشودند که بر اثر آن، یک شهروند کُرد به شدت زخمی گردید.
هویت این شهروند کُرد اهل ثلاث باباجانی “ایوب سروری” اهل روستای”هرمیان” اعلام شدە است.

۴٠: شامگاە روز سەشنبە ٢١ دیماە، نیروهای حکومتی در مرز “تمرچین” شهرستان پیرانشهر بە روی کولبران کُرد آتش گشودند.
هویت ۵ کولبرد مصدوم کُرد را این چنین اعلام کردن؛ حاصل فرزند طاها، اسماعیل فرزند ابراهیم افشار(کمتر از ١٨ سال)، جعفر فرزند رحمان، بهنام فرزند شورش محمد رەش و مامە فرزند حمزە آتش‌برگ.

۴١: کمین نیروهای امنیتی در منطقە شلیر در روز شنبە ٢۵ دیماە، منجر بە کشتە شدن یک کولبر گردید.در سقز، هویت این شهروند را”آزاد فیضی” فرزند توفیق اعلام کردە است.

**با استناد به آمارهای ثبت شدە در مرکز آمار کُردپا، طی یک ماە گذشتە (آذرماە) بیش از ١۵ تن از کولبران کُرد با شلیک نیروهای حکومتی زخمی شده‌اند و چهار تن جان خود را از دست داده‌اند.**

۴٢: کمین نیروهای هنگ مرزی در منطقەی بسطام شهر سقز، منجر به تلف شدن چهار رأس اسب کولبران شد.این حادثە. شامگاە روز شنبە ٢ بهمن ماە، در منطقە مرزی بسطام بە وقوع پیوستە است.
آژانس خبری موکریان در این بارە اعلام کرد، ٢۵ تن از کولبران در مرز بسطام با کمین نیروهای حکومتی روبرو شدند. بر اثر تیراندازی این نیروها، چهار رأس اسب تلف شدند و اجناس کولبران نیز از سوی نیروهای حکومتی توقیف گردید.

۴٣: روز شنبه نهم بهمن‌ماه، گروهی از کولبران کُرد در منطقه “قه‌ره‌دان بیوران علیا” از توابع سردشت به دلیل ریزش بهمن زیر برف مدفون شدند.
پس از این حادثه، نیروهای مردمی و کوهنوردان سردشتی برای نجات کولبران زیر برف خود را به محل حادثه رساندند.
دیار محمدنژاد ١٨ ساله فرزند حمزه، شیرزاد عبداللهی ٢٧ ساله فرزند عمر و هیوا ابراهیمی‌نیا (هیوا ره‌ش بانه‌ای ) ٢٢ ساله فرزند عبدالله براثر ریزش بهمن جان خود را از دست داده‌اند.

۴۴: یکی دیگر از کولبران گرفتار شده در زیر بهمن در سردشت به دلیل شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داد.
هویت این کولبر را محمد حمزەزادە، ٢٢ سالە اهل مهاباد اعلام کرد.
دو تن دیگر از کولبران به نام‌های قاسم محمود خدر ٣١ ساله و هیدی ظاهری ٢۴ ساله در بخش ICU بستری می‌باشند.

۴۵: کولبری جوان به نام امید خضریان آذر ١٩ساله اهل اشنویه براثر شدت سرما جان خود را از دست داده و دو کولبر دیگر به نام‌های مهران درویش‌پور ١٩ ساله اهل اشنویه و جعفر عبدال میرآباد ۴٠ ساله اهل روستای “جلدیان” مصدوم و جهت مداوای پزشکی به بیمارستان پیرانشهر منتقل شدند.

۴۶: روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ ماه، شلیک مستقیم نیروهای انتظامی حکومت ایران در ثلاث‌باباجانی زخمی شده یک کولبر کُرد را درپی داشت.هویت این کولبر کُرد را پیمان
کرمی ٢۴ ساله اهل ثلاث‌باباجانی اعلام کرد

۴٧: روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه، در مرز میان ارومیه و ترکیه دو کولبر کُرد به علت ریزش بهمن زیر برف مدفون و یکی از کولبران گرفتار شده زیر بهمن جان خود را از دست داد.
هویت این کولبر جان باخته “رزگار ساکانی‌فر” اهل روستای “پسان” از توابع منطقه ترگور ارومیه اعلام گردیده است.

۴٨: در این حادثه، کولبری دیگر به نام “سرکار احمدی” فرزند سلیم اهل روستای “کوران” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه که در زیر بهمن گرفتار شده بود، نجات یافته است.

۴٩: شامگاه روز چهارشنبه سیزدهم بهمن‌ماه، یک کولبر کُرد در مناطق مرزی سردشت براثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران به شدت زخمی گردید.هویت این کولبر کُرد را عثمان احمدی ٣۵ ساله فرزند محمد اهل روستای “دوله” از توابع سردشت اعلام کرد.

۵٠: روز یکشنبه بیست و سوم بهمن‌ماه، گروهی از کولبران کُرد در منطقه مرزی میان سلماس و ترکیه در کمین نیروهای انتظامی افتاده و این نیروها آنان را گلوله باران کردند.
این دو کولبر جان باخته را “خسرو کاظمی” ۴٢ ساله فرزند اسماعیل و “داریوش پاشایی” ٣۵ ساله فرزند پاشا از اهالی روستای “خورخوره” از توابع سلماس اعلام کرد.
خبرنگار کُردپا همچنین هویت دو کولبر زخمی شده را “آزاد علیزاده” اهل روستای “دیرک” و “فارس مامدی” اهل روستای “ورک” عنوان کرد.

۵١: روز چهارشنبه چهارم اسفندماه، یک کولبر کُرد براثر تیراندازی نیروهای انتظامی حکومت ایران در مرز پیرانشهر از ناحیه چشم نقص عضو گردید.
هویت این کولبر کُرد خالد احمدیان ٢٧ ساله فرزند حسن اهل روستای “ده گرجی” از توابع بخش نالوس اشنویه اعلام شده است.

۵٢: عصر روز جمعه ششم اسفندماه، شماری از کولبران کُرد در ارتفاعات “بلفت” سردشت هدف شلیک گلوله نیروهای انتظامی قرار گرفته‌اند و در نتیجه یکی از کولبران جان خود را از دست داده است.

۵٣: درپی تیراندازی نیروهای انتظامی یک کولبر به نام سلیمان عباسی جان خود را از دست داده و دو کولبر دیگر به نام‌های عباس رستمی و صلاح ابراهیم‌زاده زخمی شدەاند.

۵۴: هشتم اسفندماه، در مرز “شیخ‌صله” از توابع ثلاث‌باباجانی یک شهروند کولبر به نام صدیق یارویسی مورد اصابت تیر نظامیان سپاه پاسداران قرار گرفت.

۵۵: پانزدهم اسفندماه، سه کولبر کُرد در کوه‌های “دوپزه” در منطقه “بیوران” سردشت دچار سرمازدگی شده و در نتیجه کولبری هفده ساله جان خود را از دست داده است.
در این حادثه، کولبری جوان به نام “کاروان رشکه” ١٧ ساله فرزند ابوبکر اهل روستای “میرآباد” از توابع سردشت براثر سرما جان باخته است.

۵۶: شامگاە گذشتە ١۵ اسفندماە، تیراندازی نیروهای حکومتی به روی کولبران در اطراف روستای “بیتوش” از توابع شهرستان سردشت، بە زخمی شدن یک شهروند کُرد منجر شد.
هویت این کولبر کُرد اهل سردشت را “بهمن توفیقی” فرزند کمال اعلام کردە است.

منابع:

بنیاد برومند، تارنگارتخصصی حقوق بشر درایران، عفو بین الملل، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، خبرگزاری هرانا کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، کردپا، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رادیو کوردانه، آژانس خبری موکریان، سازمان حقوق بشر ایرانن، ماف نیوز، شبکه حقوق بشر کردستان، آسو روژهلات، روژی کورد، سنی نیوز، هنگاو، کوردستان میدا و کورد و کودستان، روژ نیوز، کانون حمایت از خانواده جان باختگان، بگونه، کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، کمپین فعالین بلوچ، رادیو فردا، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، کیهان لندن، کیهان نوین، رادیو زمانه، رادیو فرهنگ، حزب کمونیست، گزارشگران بدون مرز، آزادی بیان، کمپین بین المللی نه به اعدام، ایران پیک، سایت میهن، زیتونه، دویچه وله، العربیه فارسی، جوانه ها، نه به زندان نه به اعدام،، سازمان حقوق بشر کردستان.آژانس خبر ایران، آزادی بیان، صدا نیوز، سازمان دیدبان حقوق بشر، تحلیل روز، سایت سویدوند وابسته به ژنو، خودنویس، دیدگاه، عرفان نیوز، خبرگزاری صدای مسیحیان، سحام نیوز، سحبانیوز، روژهلات تایمز، شورای شمس، زاگرس پوست، خبر گر، سایت راه کارگر، سایت ملیون ایران، خبر کلمه فارسی، کانال نور، وصال حق، کانال توحید، خبرنگاران آزاد کردستان، سایت بهانیوز، پژواک ایران، گُویا نیوز، سایت عصرآنارشیسم، جنگ خبر، همبستگی ملی، عصر نو، مجاهدین خلق، ایرانگولبال، خبر نامه ملی ایرانیان، فضوله محله، نشریه راوی، اسرائیل تایمز، رادیو اسرائیل، رادیو کوچک، کانال ایران فردا، رادیو فرانسه، رادیو پارس، کانال من و تو، بالاترین، برنامه تبلت، فضوله محله، کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، وسایر وبلاگ و سایت و رسانه های دیگر.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.