انتقاد خامنه ای از «برابری جنسیتی»: این فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند

یکشنبه, 29ام اسفند, 1395
اندازه قلم متن

رهبر جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از ترویج مفاهیمی چون «عدالت جنسیتی» و «برابری جنسیتی» اعلام کرد که «اندیشمندان غربی» نیز از دنبال کردن این موضوعات «پشیمان هستند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،آیت الله علی خامنه ای،روز یک شنبه،۲۹ اسفند، ابراز امیدواری کرد که «منظور کسانی که در داخل کشور، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد».

آقای خامنه‌ای در دیدار با تعدادی از مداحان، از افرادی که به گفته او،« با به رُخ کشیدن حرفهای ناقص و پوچ غرب در خصوص نگاه اسلام به زن خدشه وارد می‌کنند»،انتقاد کرد.

وی اضافه کرد:«این فریفتگان غافل، خانه‌داریِ زن را تحقیر می‌کنند، در حالی‌که خانه‌داری یعنی تربیتِ انسان، و تولید والاترین محصول و متاع عالم وجود یعنی بشر».

آیت الله خامنه‌ای همچنین گفت که« قرار دادن زن به صورت متاع (کالا)و ابزار التذاذ (لذت بردن) به احتمال زیاد جزو توطئه‌های صهیونیست‌ها با هدف نابود کردن جامعه بشری است».

وی اضافه کرد:«متأسفانه گاهی در داخل کشور و برخی محیطهای اسلامی نیز وظایف و انتظاراتی در خصوص زن مطرح می‌شود که در حقیقت، کوچک‌کردن و تحقیر زن است».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ترویج مفاهیمی همچون «عدالت جنسیتی» و «برابری جنسیتی» در غرب،افزود:« امروز اندیشمندان غربی و افرادی که مسائلی همچون برابری جنسیتی را دنبال می‌کردند، از کار خود به‌دلیل مفاسد ناشی از آن پشیمان هستند و امیدواریم منظور کسانی که در داخل کشور، چنین مباحثی را مطرح می‌کنند، همان مفهوم نادرست غربی نباشد».

رهبر جمهوری اسلامی،روز شنبه، ۳۰ فروردین‌ نیز ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» گفته بود که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد.

سخنان آیت الله خامنه‌ای درحالی بیان شده است که پیش از این مقامات دولت حسن روحانی بارها بر اجرای«عدالت جنسیتی» تاکید کرده اند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در دی ماه گفته بود که همه دستگاه‌های اجرایی موظف شده اند،«در پنج سال آینده رویکرد عدالت جنسیتی را اعمال کنند».

درهمین حال حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران،بارها بر بر لزوم تحول دیدگاه‌ها نسبت به زنان و «استفاده برابر»آنها از امکانات اجتماعی تاکید کرده است.

وی روز ۱۴ اسفند گفته بود که «نمی‌توان وظیفه زنان را درون خانه منحصر کرد. نمی‌توان گفت که کوه و جنگل و تفریح برای مردان است و خدا آشپزخانه سه در چهار را برای زنان آفریده است».

وی تاکید کرده بود که برخی باید « از حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند، خارج هم نشوند زنان قدرتمند آنها را از این حالت خارج می‌کنند».

فعالین حقوق زنان می‌گویند که برخی از قوانین جمهوری اسلامی در ایران، ضد زن است.تاکنون شورای نگهبان هیچ زنی را به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری تائید نکرده است.

درایران همچنین حجاب اجباری است و زنان حق حضور در سالنهای ورزشی به عنوان تماشاچی را نیز ندارد.

براساس گزارشها همچنین بیکاری زنان در ایران بیشتر از مردان است و زنان فرصتهای برابر شغلی ندارند.

در همین حال بیش از پانصد نفر از فعالان حقوق زنان هم‌زمان با هشتم مارس، روز جهانی زن در بیانیه‌ای خواستار توجه دولت، مسئولان و تصمیم‌گیران درایران به مطالبات زنان شده بودند.

در این بیانیه ازجمله به مسایلی چون «بسترسازی و اقدام برای تساوی همهٔ افراد جامعه فارغ از جنسیت در محضر قانون و در متن قوانین حمایتی»، « سیاست‌گذاری و الزامى‌کردن دستمزد برابر زنان با مردان»،«ایجاد فضای آزاد برای فعالیت مستقل انجمن‌های مدنی در حوزه زنان باهدف مشارکت فعال آنان در تمامی عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی»، «هموارکردن مسیر مشارکت فعال و برابر زنان به‌مثابه حقوق شهروندی ایشان، در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی»، «مشارکت‌دادن زنان در تدوین قوانین از طریق ایجاد ارتباط میان نمایندگان زنان در تشکل‌های مستقل مدنی با نهادهای دولتی و قانون‌گذاری» اشاره شده است.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در نخستین گزارش خود تصریح کرده که محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان در این کشور ادامه دارد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.