فرامرز دادرس: رابرت لوینسون، پرونده تازه ای علیه جمهوری اسلامی

شنبه, 5ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

به تازگی پدر، همسر و فرزندان رابرت لوینسون ، ماًمور پیشین اف-بی-آی که ده سال پیش در ایران ربوده شده است، شکایتی علیه مسئولین جمهوری اسلامی به اتهام آدم ربایی و شکنجه به دادگاه واشینگتن ارائه دادند. مقامات ایرانی می گویند این شکایت بی پایه است ولی همزمان نگران حکم این دادگاه و پیامد های سیاسی آن می باشند.

رابرت لوینسون ماًمور بازنشسته اف-بی-آی در سال ۲۰۰۷ میلادی ظاهراً برای انجام تحقیقاتی در زمینه قاچاق سیگار و دخانیات به خلیج فارس سفر کرده بود ولی در سال ۲۰۰۹ میلادی درجزیره کیش ناپدید شد. در آن زمان اداره و بهره برداری از جزیره کیش در تیول خاندان شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی بود. میزان قاچاق سیگار و دخانیات در ایران بیش از هشت میلیارد دلار در سال می باشد. اطلاعاتی در زمینه همکاری مافیای روس با اعضای سپا ه پاسداران در قاچاق دخانیات بدست آمده است.

بخش مهمی از این قاچاق در اختیار محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر شورای مصلحت نظام می باشد. شش سال پیش احمد رضایی میرقائد فرزند محسن رضایی به طور مشکوکی در هتل گلوریای دوبی به قتل رسید که گفته شد در رابطه با مسائل قاچاق دخانیات بوده است. قاچاق دخانیات در منطقه خلیج فارس بسیار سودآور است.

بزرگترین شرکت بین المللی دخانیات درخلیج فارس شرکت برادران العقیلی می باشد که بخشی از تولیدات آن در ایران بفروش می رسد. در ماه اگوست ۲۰۱۶، شخصی به نام مهدی خسروی معروف به یاشار پارسا، دبیر شورای ملی و مسئول سایت اینترنتی این تشکیلات که به ایتالیا سفر کرده بود از سوی پلیس این کشور بازداشت شد. پرونده ای در باره اختلاف این شخص و شرکت برادران العقیلی درژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی در دادگاه عالی سلطنتی بریتانیا در لندن مطرح شده است. در این پرونده شرکت برادران العقیلی خسروی را متهم به سوء استفاده مالی کرده و خسروی نیز برادران العقیلی را به ایراد شکنجه و تجاوز به عنف متهم کرده است.

درسال ۲۰۱۰، برخی اطلاعات درباره ربوده شدن رابرت لوینسون در رسانه های آمریکایی منتشر شد. خبرگزاری آسوشیتد پرس مطالبی در این زمینه انتشار داد و گفته شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی –آی- ا) کوشید تا از درز اخبار در باره رابرت لوینسون جلوگیری کند. سی-آی-ا ، برای بستن این پرونده مشکوک همه کوشش خود را بکار برد. در همان زمان گفته شد که سازمان سیا، مبلغ دو و نیم میلیون دلار به خانواده رابرت لوینسون پرداخته است تا آنان دست از شکایت بردارند.

رد پای رابرت لوینسون در ایران گم شد و این فرضیه پیش آمد که وی را به منطقه ای در پاکستان انتقال داده اند ولی هیچ مدرکی در این زمینه بدست نیامده است. مقامات ایرانی رابرت لوینسون را به جاسوسی متهم می کنند و می گویند؛ آمریکا قصد دارد از این پرونده بهره برداری سیاسی انجام دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.