فاطمه هاشمی در گفتگو با «برنا»: می‌ترسند اسرار نظام را منتشر کنیم

دوشنبه, 7ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

عصر یک روز زمستانی، در آخرین روزهای سال ۹۵، میهمان فاطمه هاشمی بودیم، از ورزش بیماران پیوند اعضا شروع کردیم و به درگذشت هاشمی رفسنجانی رسیدیم، از اینجا به بعد تقریبا در اکثر سوالات فاطمه هاشمی اشک ریخت. او بیشتر از اینکه یک چهره سیاسی باشد، یک چهره اجتماعی است، از بنیاد بیماری های خاص بگیرید تا فدراسیون پیوند اعضا، او در حال خدمت رسانی به بخش نیازمند جامعه است، به همین دلیل گفتگو را از این موضوع آغاز کردیم، خواندن این بخش را برای نگاه انسانی و نوعدوستانه فاطمه هاشمی حتما توصیه می کنیم. بخش دوم مربوط به درگذشت هاشمی رفسنجانی بود، بی پرده و صریح در مورد موضوعات مختلف حرف زد، از انتخابات پیش رو هم صحبت کردیم و رسیدیم به پیامی برای جوانان و جالب اینکه از همه جوانان خواست حتما ورزش کنند.

گفتگوی خبرگزاری برنا با فاطمه هاشمی پر از تیتر بود، تیترهایی که هر کدام می‌توانست موضوع گفتگوی جدیدی باشد، خواندن این گفتگو را به شما توصیه می کنیم.

پیام حضور مردم مظلومیت پدرم بود

از ورزش جدا شویم، شاید سخت‌ترین و غم انگیزترین اتفاق سال ۹۵ درگذشت آیت الله هاشمی بود، مردم حضور چشمگیر و کم نظیری در مراسم تشییع و یادبود داشتند پیام این حضور مردم چه بود؟

حضور مردم چندین پیام داشت. یک «اعتدال» یعنی اینکه مردم بدنبال اعتدال هستند. پیام دیگر «عقلانیت» بود. مردم دیگر از تندروی و شعار خسته شده اند و دنبال عقلانیت هستند. پیام دیگر نیز این بود که آیت الله هاشمی تدبیر داشت و می خواست مسائل و مشکلات جامعه را حل کند و شاید مهمترین پیام مظلومیت پدرم بود. در سالهای گذشته به ایشان تهمت، همجمه، افترا و دروغ بسیار زدند و مردم خواستند نشان دهند که این حرفها اثری ندارد.

پدر می گفتند اینها مریض هستند

آیت الله هاشمی هیچ‌گاه از هجمه‌ها در جمع خانوادگی گله نمی کرد؟

واقعا ناراحت نمی‌شدند. برخی کانال‌ها که علیه بابا صحبت می‌کردند به ایشان نشان می دادم می خندیدند و می گفتند، اینها آدم های مریضی هستند و اصلا نگرانی از این موضوع ندارم. همواره تاکید داشتند، اینها به خودشان، نظام و اسلام ضربه می زنند. بیشتر نگرانی پدرم از این بود که این افراد نظام را در چشم دنیا بد جلوه می دهند و همه این اقدامات ضربه به ایران است. همواره به ما توصیه می کردند تا می توانیم از این چیزها دوری کنیم و کار درست را انجام دهیم.

علت تخریب آیت الله هاشمی در رسانه‌های خارجی فارسی زبان پس از ارتحال ایشان چه بود؟

همان رسانه های خارجی فارسی زبان بر روی تخریب هاشمی کار می کردند و دروغ ها نیز از طریق آنها پخش می شد. این رسانه ها خوششان نیامد که مردم خودجوش در مراسم ارتحال آیت الله هاشمی شرکت کنند.

پیش بینی چنین استقبالی را داشتید؟

به این حد نه. در حقیقت هیچ گاه به فوت پدرم فکر نکرده بودم.

ماجرای انتشار گلایه از فیروز آبادی

انتشار تصاویر و انتقاد شما به سردار فیروز آبادی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؟ این اقدام باعث رنجش شما نشد؟

این عکس‌ها دست مردم بود و از طریق آنها پخش شد. فیلم گله من به آقای فیروز آبادی هم توسط ما ضبط نشده بود. آقای روحانی قرار بود که بیایند و قبل از حضور ایشان خبرنگاران آمدند. در خانه باز بود و همه وارد منزل شدند. چرا باید ناراحت شوم، آدم اگر کاری را انجام می دهد و می داند درست است نباید از انتشار آن ناراحت شود و اگر نادرست است اصلا نباید انجام دهد. حتی عکسی که در مورد بابا پخش کردند، کلک بود. من اصلا حتی با انتشار این عکس هم ناراحت نشدم چون ایشان را در بیمارستان و در زمان تدفین دیدم و اصلا این شکلی نبودند.

نظر هاشمی در مورد ورزش بانوان

نظر حاج آقا در مورد ورزش بانوان چه بود؟

ورزش بانوان در دوره ایشان گسترش یافت. پدرم زن ها و مردها را در کنار یکدیگر می دانستند و می گفتند هر امکاناتی که برای مردان وجود دارد برای زنان هم باید وجود داشته باشد. اگر نیازمند تغییر محیط برای بانوان هستیم این فضا را باید برای آنها فراهم کنیم. پدرم تا آخرین لحظه ورزش می کردند و می گفتند که همه به ویژه بانوان باید ورزش کنند.

نظر شما در حضور زنان در ورزشگاه‌ها چیست؟

چرا زنان نباید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. مگر بانوان به پارک و جایی که مردان ورزش می کنند، نمی روند. مگر به یک سینمای مشترک برای دیدن فیلم نمی روند. این چه تفکری است که بگوییم به زمین بازی نروید و مردان را تماشا نکنید مگر از تلویزیون مردان را تماشا نمی کنند.

آیا بستر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم است؟

ما برخی مسائل را تابو می کنیم و در آن می مانیم. از ابتدا در این موضوع اشتباه کردیم.

می ترسند اسرار نظام را منتشر کنیم

چرا شایعه خروج خانوده آیت الله هاشمی از کشور مطرح شد؟

این هم مانند سایر دروغ هاست و باید از خود این افراد پرسید. اینها می دانند خانواده آقای هاشمی مانند خود ایشان اسراری دارند و همانطور که حاج آقا همیشه می گفتند که دل من «صندوقچه اسرار» است، برخی همیشه نگرانی دارند که این اسرار از سوی خانواده ما پخش شود. اما باید بدانند ما همان روش پدرمان را داریم. پیش خودشان نمی دانم چه فکری می کنند که می گویند به خارج می رویم. ما هیچ کدام علاقه به زندگی در خارج از کشور نداریم. برادرم مهدی به خارج رفت و علی رغم اینکه می دانست زندانی خواهد شد به کشور بازگشت. ما هیچ یک زندگی در خارج را دوست نداریم مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و مجبور شویم از کشور خارج شویم.

از مهدی حرف زدید، پرونده او در چه مرحله است؟ آیا فوت پدر روند رسیدگی را زمان بر خواهد کرد؟

حتما. مهدی در زندان ناراحت و تنها است. پدرم ارتباط خاصی با مهدی داشت. یکی از نگرانی های پدر من مهدی و البته بیشترین نگرانی اش مربوط به وضعیت کشور بود، چون معتقدند بودند کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد.

روحانی یک کشور از بین رفته را تحویل گرفت

نتیجه انتخابات در سال آینده را چطور پیش بینی می کنید؟

قطعا مردم به دنبال آقای روحانی خواهند بود. ایشان یک کشور از بین رفته را تحویل گرفتند و با بدهکاری فراوان و خزانه خالی مواجه بودند. قطعا در طول سه یا چهار سال همه مشکلات رفع نخواهد شد. تازه در عرض سه سال اولیه برنامه هایشان باید نوشته شود و در دور اول برنامه های خود را نوشتند و امیدواریم در دور دوم برنامه های خود را اجرایی کنند. برجام یکی از موفقیت های آقای روحانی بود و اگر برجام نبود الان وضعیت کشور نامشخص بود. من مطمئنم مردم خودشان کمک خواهند کرد و دوباره حماسه جدیدی را رقم خواهند زد تا آقای روحانی بیاید.

به نقل از: آمدنیوز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. والله این اسرار نظام ما را کشته. نظام چه اسراری دارد؟ داری شوخی می کنی؟ خانم نظام نه اسراری دارد و نه از بروز اسرار بقول تو حالش دگرگون می شود. تاریخ زندگی و عملکرد بابای تو برای همه روشن است. لابد انها اسرار نظامند؟!