ظریف: روسیه می تواند به صورت موردی از پایگاه‌های هوایی ایران استفاده کند

سه شنبه, 8ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت روسیه می تواند “به صورت موردی” از پایگاه های ایران برای انجام حملات هوایی در سوریه استفاده کند.

آقای ظریف امروز سه شنبه ۸ فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که “روسیه در ایران پایگاه نظامی ندارد” و در عین حال افزود: “دو کشور همکاری خوبی دارند و هنگامی که لازم باشد روس ها برای جنگیدن با تروریسم از امکانات ایران استفاده کنند، ما به صورت موردی تصمیم می گیریم.”

محمدجواد ظریف به همراه حسن روحانی و برای انجام دیداری رسمی به مسکو پایتخت روسیه سفر کرده است. به گفته وی در جریان این سفر، موضعات منطقه ای و از جمله وضعیت سوریه، در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

روسیه و ایران متحدان کلیدی دولت سوریه هستند و در ۱۸ ماه گذشته، در تغییر مسیر جنگ داخلی این کشور به نفع بشار اسد نقش تعیین کننده ای بازی کرده اند.

استفاده جنگنده‌های روسی از آسمان ایران و سوخت‌گیری‌شان از پایگاه هوایی نوژه در همدان برای عملیات نظامی در سوریه٬ اولین بار در مرداد ماه گذشته تایید شد. این جنگنده‌ها از نوع توپولف ام ۲۲ و سوخو ۳۴ بودند که هواپیماهای بمب افکن سنگین محسوب می‌شوند.

این برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که نیروهای نظامی یک کشور خارجی، از خاک ایران برای ماموریت نظامی علیه مواضعی در یک کشور ثالث استفاده می‌کردند.

در پی علنی شدن حضور بمب افکن های روسیه در ایران، مقام های ایرانی اعلام کردند که پرواز هواپیماهای روسیه از پایگاه نوژه در همدان با مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران با تایید رهبر جمهوری اسلامی ایران جنبه اجرایی می‌یابند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.