دو فرد نزدیک به ترامپ مشاور حقوقی رضا ضراب شدند

سه شنبه, 8ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

دو تن از افراد نزدیک به رئیس جمهوری آمریکا عضویت در گروه وکلای مدافع رضا ضراب، بازرگان ترکیه‌ای متولد ایران را پذیرفته‌اند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، رودلف جولیانی، شهردار سابق نیویورک، و مایکل موکیزی، دادستان کل سابق آمریکا عضویت در گروه مشاوران حقوقی رضا ضراب را قبول کرده‌اند تا در ارتباط با اتهام نقض قوانین تحریم آمریکا علیه ایران به او مشورت بدهند. بنجامین برافمن، وکیل مدافع و از اعضای این گروه، به دادگاه اطلاع داده که قرار نیست این دو نفر در جلسات محاکمه شرکت کنند.

رودولف جولیانی، که حقوقدان است، از ژانویه سال ١٩٩۴ تا دسامبر ٢٠٠١ شهردار نیویورک بود و در جریان مبارزات انتخاباتی اخیر ریاست جمهوری در آمریکا، صراحتا از دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه حمایت کرد.

مایکل موکیزی، حقوقدان و قاضی سابق دادگاه‌های فدرال نیز از سال ٢٠٠٧ تا ٢٠٠٩ سمت دادستانی کل ایالات متحده را برعهده داشت و گفته می‌شود که در تنظیم برنامه دونالد ترامپ برای محدودیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا با آقای جولیانی همکاری داشت. پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، آقای ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی، ورود شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران را به آمریکا محدود کرد هر چند رای قاضی یک دادگاه مانع از اجرای این فرمان شد. فرمان “اصلاح شده” بعدی نیز به دلیل اعتراض قضایی به آن اجرایی نشده است.

روزنامه نیویورک تایمز در خبر مربوط به استخدام آقایان جولیانی و موکیزی توسط رضا ضراب به نقل از “یک منبع آگاه” که از او نام نبرده نوشته است که ماه گذشته این دو نفر به ترکیه سفر کردند تا حمایت مقامات آن کشور در دفاع از موکل خود را کسب کنند. این روزنامه همچنین این نظر را مطرح کرده که ممکن است هدف رضا ضراب از استخدام این دو، تلاش برای کسب حمایت افرادی در تشکیلات دولتی باشد.
سایت بلومبرگ نیز به نقل از دادستان پرونده نوشته است که استخدام آقایان جولیانی و موکیزی می‌تواند باعث بروز تعارض منافع شود زیرا موسسات حقوقی متعلق به این دو نفر وکالت بانک‌هایی را هم برعهده دارند که آقای ضرابی متهم به گمراه کردن آنهاست. براساس این گزارش، سخنگوی گروه وکلای مدافع رضا ضراب گفته است که آقایان جولیانی و موکیزی تنها به منظور “ارزیابی رای نهایی در مورد اتهامات کیفری در این پرونده به گروه وکلای مدافع مشورت می‌دهند.”

دادستانی قبلا از قاضی دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده خواسته تا با تشکیل جلسه‌ای، اطمینان حاصل کند که متهم از تعارض منافع این دو عضو جدید گروه وکلا و مشاوران حقوقی خود کاملا آگاه است.
رضا ضراب، که در تهران متولد شده و گفته می‌شود دارای تابعیت سه گانه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و احتمالا دارای گذرنامه مقدونیه است، متهم است که از طریق یک شبکه بانکی در ترکیه و امارات متحده عربی، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرد و کوشید بانک‌های آمریکایی را وارد مبادلاتی کند که ایران در آنها ذی‌نفع بوده است.
آقای ضراب در سال ۲۰۱۳ میلادی در ترکیه بازداشت شده بود. آن زمان او متهم بود که با رشوه به اعضای ارشد کابینه و مسئولان بانکی می‌خواسته به نفع ایران مبادله بانکی انجام دهد. آن پرونده بعد از عوض شدن چند دادستان و قاضی و مامور پلیس، بسته اعلام شد.
بعضی منابع گفته‌اند که او با بابک زنجانی، بازرگان ایرانی در زمینه فعالیت برای دور زدن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی همکاری داشت. بابک زنجانی بعدا به اتهام کلاهبرداری از دولت جمهوری اسلامی بازداشت، محاکمه و به اعدام محکوم شد اما حکم او هنوز اجرا نشده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.