تعلیق فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ به مدت نامعلوم

پنجشنبه, 10ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

یک قاضی شعبه دادگاه فدرال آمریکا در ایالت هاوایی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در رابطه با ممنوعیت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان را به مدت نامعلوم به حالت تعلیق درآورد.

مخالفان فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به فرصت بیشتری دست یافته‌اند تا اقدامات اعتراضی خود را پیش ببرند.

رسانه‌های خبری بامداد پنجشنبه (۳۰ مارس / ۱۰ فروردین) گزارش دادند که دریک واتسون، قاضی شعبه فدرال آمریکا در ایالت هاوایی با درخواست دادستان ایالتی موافقت و اعلام کرد که تعلیق موقت اجرای فرمان ترامپ به تعلیق نامحدود تبدیل خواهد شد تا روند رسیدگی قضایی به این فرمان تکمیل شود.

شکایت ایالت هاوایی علیه فرمان مهاجرتی ترامپ پیشتر در دادگاه هونولولو بررسی شده بود؛ شکایتی که ۱۳ ایالت دیگر آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

دریک واتسون روز ۱۵ مارس در نخستین تصمیم اعلام کرده بود که فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا به طور موقت متوقف می‌شود.

او در راستای رأی خود تصریح کرده بود که جلوگیری موقت از ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان به آمریکا باعث “آسیب‌های جبران‌ناپذیر” به حقوق و مصالح عمومی خواهد شد.

این قاضی ایالت هاوایی همچنین گفته بود که این فرمان با بخشی از قانون اساسی آمریکا که بر جلوگیری از تبعیض مذهبی تأکید دارد مغایرت دارد.

فرمان جدید مهاجرتی ترامپ که ۶ مارس صادر شد، قرار بود از تاریخ ۱۶ مارس به اجرا درآید؛ فرمانی که در آن، شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان ایران، لیبی‌، سوریه، سودان، سومالی و یمن برای ۹۰ روز از ورود به ایالات متحده منع شده و پذیرش پناهجویان به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق درآمده است.

در نخستین فرمان ترامپ نام عراق نیز در این فهرست قرار داشت اما در فرمان دوم حذف شد.

دادگاهی در مریلند نیز مانند دادگاه ایالت هاوایی فرمان جدید ترامپ را متوقف کرده بود. ترامپ در همان اواسط ماه مارس و در پی صدور حکم تعلیق دومین فرمان مهاجرتی‌اش گفته بود که علیه این احکام دست به اقدامات قضایی خواهد زد و در صورت لزوم به دیوان عالی کشور مراجعه خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تصریح کرده بود: «ما پیروز خواهیم شد و از شهروندهایمان محافظت خواهیم کرد.»

اعتراضات به فرمان مهاجرتی ترامپ از جناح‌های گوناگون مطرح شده‌اند. در نامه‌ی سرگشاده‌ای که چندی پیش با امضای ۱۳۴ تن از مقام‌های سابق آمریکا در انتقاد از فرمان مهاجرتی ترامپ در رسانه‌های آمریکا انتشار یافت، برنامه‌های ضدمهاجرتی رئیس جمهور جدید آمریکا  “تهدیدی برای امنیت ملی” توصیف شده است.

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت داخلی آمریکا در دوره اوباما و ماتیو اولسن، رئیس سابق مرکز ضد تروریستی ایالات متحده از جمله شخصیت‌های سیاسی امضاءکننده‌ی این نامه هستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.