افاضات انتخاباتی ابراهیم رئیسی: “گنبد آهنی” هم نجات‌بخش اسرائیل نیست

شنبه, 12ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

تولیت آستان قدس رضوی می‌گوید سامانه دفاعی پیشرفته اسرائیل نیز نمی‌تواند این کشور را در برابر نیروهای حزب‌الله محافظت کند. برخی اصول‌گرایان خواستار نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

به گزارش آستان‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، ابراهیم رئیسی در دیدار با رئیس هیئت شرعی حزب‌الله لبنان تاکید کرد که رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای امروز پرچم‌دار “خروش استکبارستیزی” است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، شنبه ۱۲ فروردین به نقل از آستان‌نیوز و از قول رئیسی نوشت: «اگر سید حسن نصرالله، یکی از قدرتمندترین ارتش‌های ظاهری جهان را از خانه عنکبوت سست‌تر میخواند، بر اساس آموزه‌های فرهنگ اسلامی و اندیشه‌های انقلاب اسلامی است.»

اشاره تولیت آستان قدس رضوی به این سخن دبیرکل حزب‌الله است که حدود ۱۷ سال پیش گفته بود “اسرائیل از لانه عنکبوت سست‌تر است”. این تعبیر از آن زمان از سوی نیروهای حزب‌الله و حامیان این تشکل در جمهوری اسلامی و به منظور زیر سوال بردن توان نظامی اسرائیل زیاد به کار برده می‌شود.

ابراهیم رئیسی در دیدار با اعضای ارشد حزب‌الله گفته است: «”گنبد آهنی” هم نمی‌تواند نجات‌بخش اسرائیل در برابر جوانان حزب‌الله باشد، امروز دست برتر در تمام عرصه‌ها با جبهه مقاومت است و استکبار با تمام قدرت نظامی خود در برابر این جبهه مغلوب و مستأصل شده است.»

گنبد آهنی یک سامانه پدافند هوایی متحرک فوق پیشرفته است که طراحی آن از سال ۲۰۰۵ میلادی در صنایع هوافضای اسرائیل آغاز شد و از ابتدای ۲۰۱۱ در اختیار ارتش این کشور قرار گرفت.

گفته می‌شود سامانه گنبد آهنی با بهره‌گیری از یک سیستم رادار چند منظوره قادر است چند راکت‌ و گلوله‌ی خمپاره را هم‌زمان در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که در جریان حمله‌های موشکی شبه‌نظامیان حماس به این کشور در سال ۲۰۱۲، این سامانه پدافند هوایی موفق شده حدود ۹۰ درصد از موشک‌های شلیک شده از باریکه غزه را پیش از اصابت به هدف منهدم کند.

با این همه، همانگونه که تولیت آستان قدس رضوی نیز نقل کرده، حزب‌الله لبنان قدرت ارتش اسرائیل را “ظاهری” می‌داند. رئیسی همچنین گفته است: «هیچ قدرتی جز ذات اقدس الهی در جهان موثر نیست.»

ابراهیم رئیسی ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ با حکم علی خامنه‌ای به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او که از مقام‌های ارشد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است، از سوی حسینعلی منتظری به عنوان یکی از دست‌اندرکاران اصلی کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ معرفی شده است.

در روزها و هفته‌های گذشته شماری از تشکل‌ها و شخصیت‌های جناح اصول‌گرای حکومت، از رئیسی به عنوان “نامزد اصلح” برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نام برده‌اند اما او هنوز در این باره نظر صریحی ابراز نکرده است.

نام رئیسی در میان ۱۴ نامزد پیشنهادی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) نیز به چشم می‌خورد و ظاهرا شماری از اعضای مجلس خبرگان و برخی تشکل‌های روحانی نیز از حضور او در رقابت‌های انتخاباتی پشتیبانی می‌کنند.

حمایت مصباح یزدی از نامزدی رئیسی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو جبهه پایداری دهم فروردین ماه در گفت‌وگو با “انتخاب” تائید کرد که محمد تقی مصباح‌یزدی، رهبر فکری و معنوی این جبهه خواستار ترغیب رئیسی به نامزدی در انتخابات پیش‌رو و حمایت از او شده است.

بنا بر این گزارش حاجی‌دلیگانی گفته است: «در جلسه‌ای که اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح‌یزدی داشتند، ایشان توصیه فرمودند که برای انتخابات ریاست جمهوری به سراغ آقای رئیسی بروید و اگر شرایطی فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتی ورود پیدا کرد از وی حمایت کنید.»

مطابق گزارش‌های غیررسمی و تائید نشده ابراهیم رئیسی یکی از افرادی است که نامش در کمیته ‌ویژه‌ی مجلس خبرگان به عنوان جانشین احتمالی رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که اگر این خبر واقعیت داشته باشد احتمال این که رئیسی حاضر شود خود را در معرض قضاوت و رأی مردم قرار دهد ناچیز به نظر می‌رسد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و مهلت ثبت‌نام داوطلبان ۲۲ تا ۲۶ فروردین تعیین شده است. با پایان این مهلت مشخص خواهد شد چه کسانی برای رقابت با رئیس جمهور، حسن روحانی به میدان می‌ایند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.