افزایش آمار «زوال عقلی» در ایران

سه شنبه, 15ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

بابک زمانی،‌ رئیس کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی، روز دوشنبه ۱۴ فروردین، از افزایش آمار «زوال عقلی» در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای زمانی این مطلب را در آستانه برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی بیان کرده است.

او علت رشد آمار «زوال عقل» در ایران را «افزایش طول عمر افراد» اعلام کرد و گفت: ارتقای آگاهی مردم باعث کاهش آمار بیماری‌های شایع مغز و اعصاب می‌شود.

رئیس کنگره بین‌المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی از «سکته مغزی» به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب در ایران و جهان نام برد و افزود که دومین علت مرگ و میر‌ها در ایران ناشی از این بیماری است.

بابک زمانی همچنین گفت که بعضی درمان‌ها مثل درمان سکته مغزی در ایران «آن‌طور که باید و شاید پیشرفت نکرده است».

براساس اعلام حسن قاضیزاده٬ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور سالانه ۱۰۰ هزار سکته مغزی در ایران رخ می‌دهد.

آقای قاضی‌زاده گفته است سالانه ۲۵ هزار تن بر اثر سکته مغزی در ایران جان خود را از دست می‌دهند و ایران در زمینه جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی و مراقبت‌های پزشکی «هنوز با استاندارهای کشورهای پیشرفته فاصله» دارد.

به گفته وی، «به علت ارائه نشدن اقدامات درمانی اولیه، حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی برای همیشه خانه‌نشین می‌شوند».

رضا ملکزاده٬ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در اسفند سال گذشته نیز اعلام کرده بود که سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن در ایران دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند که از این تعداد نزدیک به ۱۶۰ هزار تن جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش رسانه ها،‌ کارشناسان معتقدند با آنکه سن امید به زندگی در ایران بیشتر شده٬ اما به همان نسبت بیماری‌های قلبی و مغزی حتی در بین نسل جوان هم افزایش یافته است.

رژیم غذایی ناسالم٬ مصرف بالای دخانیات٬ شیوه زندگی نادرست و کم‌تحرک موجب ایجاد و تشدید چاقی، افزایش چربی و فشارخون و در نتیجه عوارض قلبی و مغزی می‌شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.