رئیسی؛ تقلب یا معجزه؟

پنجشنبه, 17ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

تقلب می‌کنند یا معجزه؟ این سئوال در ذهن خیلی از مردم است.

امروز حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی از «شورای مرکزی نظارت بر انتخابات» استعفا داد و هجدهم فروردین هم رسماً نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام می‌کند! خبر قابل پیش‌بینی بود.

حاتم‌بخشی‌ها و ریخت‌و‌پاش چند هفته اخیر او و سر زدن نمایشی به فقرا، همه نشان دهنده همین خبر بود و لذا اعلام نامزدی او، تعجبی ندارد.

مسئله اصلی «سبد رأی» اوست! و اینکه این «مرحله»، بخشی از «مراحل آماده‌سازی» او برای جانشینی آقای خامنه‌ای است و او باید سربلند از آن بیرون بیاید. از طرفی نظرسنجی‌ها می‌گویند که او رأی ندارد و بدون «مهندسی انتخاباتی» هیچ بختی برای رفتن به پاستور نخواهد داشت. اما چرا، «معجزه» هم ممکن است!

در نظرسنجی کانال تلگرام، از مردم پرسیدم «اگر قصد رأی دادن دارید، آیا به رئیسی رأی می‌دهید؟» و دو گزینه آری و نه برای پاسخ وجود داشت که رأی او از نظرسنجی ۹۰۰۰ نفری، با زحمت به ۱۶٪ می‌رسید! ۸۰۰۰ نفر یا ۸۴٪ هم گفتند: «نه. به او رأی نمی‌دهم!»

البته در شش هفته‌ای که تا انتخابات باقی مانده، اتفاقات زیادی رخ خواهد داد. و حتی قرار نیست «معجزه‌ای» هم رخ ندهد! معجزه‌ای که دست‌کم، رأی متزلزل حسن روحانی را بشکند!

اگر مهندسان انتخابات و طراحان بازی، این بار «یک راه قانونی» برای تغییر نظر مردم داشته باشند چه؟ به هر حال آنها هم می‌دانند شکست رئیسی در انتخابات، پروژه جانشینی رهبری را هم تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد. سهل است مردمی که یک نفر را برای رئیس جمهوری شایسته ندانند، مشروعیتی برای «رهبری» او هم قائل نخواهند شد و نهاد ولایت فقیه از این هم متزلزل‌تر خواهد شد. آیا طراحان برای این بی‌آبرویی به فکر چاره هستند؟ آنها رئیسی را برای «دوره آمادگی رهبری» به میدان فرستاده‌اند. و رأی نیاوردن او، یعنی شکست کل پروژه جانشینی رهبری!

اینکه با علم به عدم محبوبیتش، رئیسی را نامزد کرده‌اند، به دو ابزار تکیه دارند:

اول: ممکن است روی «دستکاری عظیم آراء» مانند سال ۸۸ و یک سرکوب اساسی قبل و بعد از انتخابات «حساب» باز کرده باشند. با توجه به ضریب هوشی و سوابق آنها این گزینه متأسفانه محتمل‌تر است!

دوم: احتمال کمی هم وجود دارد که برای تغییر نظر مردم، به روشهای منطقی‌تری فکر کرده باشند! اگر چه بعید است، اما اگر تیم رئیسی (که حالا «نامزد نظام» به شمار می‌رود) بتوانند چند چشمه معجزه رو کنند، شاید نظر بخشی از این ۸۵٪ نظرشان عوض شود! و رأی روحانی را کمتر کند.

آنها با کمی درایت و هوشمندی (هوشمندی غیر از پخش کردن غذا و پول است آقایان!) می‌توانند چند چشمه مثل «رفع حصر» یا «عفو زندانیان سیاسی» و یا مثلاً وعده‌های تازه‌ای بدهند و رأی روحانی را مصادره کنند.

اگرچه این ملت آنقدر دلزده و بی‌اعتماد شده‌اند که «معجزه» باید خیلی چشمگیر باشد تا رأی آنها را برانگیزد، یا عوض کند. وگرنه که با وضعیت فعلی، طبیعی است مردم یک «روحانی امروزی خنده‌رو» را به یک «قاضی اخموی سفارشی» ترجیح می‌دهند و رئیسی با شکست در انتخابات، بخت خود را برای جانشینی رهبری هم از دست می‌دهد!

راستش من به «هوشمندی» اتاق فکر بیت رهبری اعتمادی ندارم و بعید می‌دانم بتوانند چنان معجزاتی بکنند و امامزاده‌شان «شفا» بدهد. و از تصوّر اینکه آنها باز هم به یک تقلب و سرکوب و خونریزی دیگر دست بزنند، نگرانم!

نگران برای اینکه از حالا تا چند هفته‌ی دیگر، با حبس فعالان و معترضان، بازی را متقلبانه جلو ببرند و در نهایت هم عده‌ای از این مردم و جوانان را پیش پای این «قاضی قاتل» قربانی کنند.

از این جماعت، هوشمندی سراغ نداریم؛ اما سرکوب و ظلم تا بخواهید دیده‌ایم!

فعلاً باید امیدوار باشیم دولت روحانی و خود او، تدبیرهای جدی برای جلوگیری از تقلب و سرکوب و حبس روزنامه‌نگاران و مردم بیاندیشند.

و باز امیدوار باشیم که «سودا زدگان قدرت» هم باور کنند و بفهمند که دنیای امروز، ابزارهای بیشتری برای نظارت و برخورد با نظام‌های دیکتاتوری در اختیار دارد. اگر بفهمند!

به هر حال اگر ریاست جمهوری را به عنوان دوره آمادگی ابراهیم رئیسی برای رهبری فرض کرده‌اند، خوب است درباره «عدم مقبولیت» او جدی‌تر فکر کنند. و به جای بازی ناجوانمردانه، حداقل از این امامزاده‌شان، شفایی به مردم نشان دهند. نه اینکه مردم و جوانان را پیش پایش قربانی کنند.

بابک‌داد
فروردین ۱۳۹۶
کانال تلگرام:
http://t.me/babakdad

از: بهگر

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.