روحانی در تماس تلفنی با اسد: همچنان کنار سوریه خواهیم ماند

یکشنبه, 20ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

یک روز پس از آنکه مقام‌های آمریکایی از لزوم «خاتمه نفوذ ایران در سوریه» سخن گفتند، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، تاکید کرد که ایران، همچنان در کنار سوریه خواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی، روز یکشنبه بیستم فروردین، در گفت‌وگویی تلفنی با بشار اسد تاکید کرد که «ملت ایران در مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه، همچنان در کنار ملت سوریه خواهد ماند.»

دیروز شنبه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا منتشر شد که در آن گفت‌وگو، خانم هیلی تاکید کرده است: «تا زمانی که بشار اسد در سوریه در راس قدرت است، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود.»

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو که قرار است امروز یک‌شنبه ۲۰ فروردین، به وقت آمریکا، پخش شود، گفته است، «در عین حال باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد.»

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی خود با بشار اسد، ضمن محکوم کردن حملات موشکی اخیر آمریکا به سوریه، این حملات را «تجاوزکارانه» توصیف کرد و آن را «نقض مقررات بین‌المللی و منشور ملل متحد» خواند.

به گفته رئیس‌جمهوری ایران، «این گونه حملات [حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه]، تنها باعث روحیه دادن به تروریست‌هایی می شود که در ماه‌های اخیر با شکست‌های سنگینی در سوریه و عراق مواجه شده‌اند.»

بامداد روز جمعه، ۱۸ فروردین، ارتش آمریکا ۵۹ موشک کروز به سوی پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه پرتاب کرد که در جریان آن، ۹ فروند هواپیمای ارتش سوریه نابود شد و شش نظامی کشته شدند.

این حمله موشکی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت، ایران و روسیه آن را محکوم کردند اما هم‌پیمانان واشینگتن ازجمله، بریتانیا، آلمان، فرانسه و کشورهایی همچون اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه از آن استقبال کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود، فرمان حمله موشکی به این پایگاه را در واکنش به استفاده از سلاح شیمایی، صادر کرده است.

سه شنبه گذشته، در جریان حمله شیمیایی به استان ادلب در سوریه در مناطقی که مخالفان اسد در آن مناطق به سر می‌برند، بیش از یکصد تن کشته شدند. آمریکا و برخی کشورهای غربی، دولت بشار اسد را متهم اصلی این حمله می دانند اما دولت سوریه، دست داشتن خود در این اقدام را رد کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در تماس تلفنی با همتای سوری خود، استفاده از سلاح شیمیایی را «یک جرم نابخشودنی» خواند اما تلویحا، «تروریست‌ها» را مسئول این حمله دانست و گفت: نباید اجازه داد تروریست ها با بهره‌گیری از این تسلیحات ، دیگران را متهم و بهانه اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی را فراهم کنند.»

رئیس جمهوری ایران ادعای دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی به خان شیخون را «ادعاهای مطروحه، واهی و بدون سندیت» توصیف کرد.

حسن روحانی ضمن تاکید بر اینکه در نهایت راه‌حل سوریه «راه‌حل سیاسی» است، تاکید کرد که «هماهنگی بیشتر میان ایران ،سوریه و روسیه می تواند برای تحقق مبارزه علیه تروریسم بسیار موثر باشد.»

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در این تماس تلفنی به حسن روحانی، حملات موشکی آمریکا را «تلاشی برای دادن روحیه به گروه‌های تروریستی و تضعیف مردم و ارتش سوریه» خواند که به گفته او «در پی شکست‌های سنگین اخیر تروریست‌ها و فروپاشی آنان»، انجام شده‌است.

حسن روحانی همچنین روز یکشنبه در جریان مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در تهران، با انتقاد از حمله موشکی آمریکا، گفت: «مگر کسی اختیار رهبری دنیا را به آمریکا داده و یا این کشور را به عنوان پلیس جهانی برگزیده و یا رئیس جمهور آمریکا دادستان محکمه بین‌المللی است؟»

رئیس‌جمهوری ایران خطاب به کشورهایی که به گفته او «برای تجاوز آمریکا، این کشور را تشویق می‌کنند،» ابراز تاسف کرد و هشدار داد: «اینان بدانند که نوبت به آنها هم می‌رسد. چرا عجله می‌کنید و متجاوز و ظالم را تشویق و بی‌قانونی را تأیید می‌کنید؟»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز گذشته، در نامه‌ای به رهبران کنگره آمریکا اعلام کرد که اقدام نظامی بیشتر علیه سوریه در صورت لزوم منتفی نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری آمریکا در نامه روز شنبه خود به کنگره گفته است که دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را برای کاهش توان نظامی ارتش سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی صادر کرده است.

آقای ترامپ در نامه خود همچنین تاکیده کرده که دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه در راستای منافع حیاتی سیاست خارجی آمریکا به ویژه در خاورمیانه بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا بر اساس قانون اختیارات جنگی موظف است ۴۸ساعت پس از صدور فرمان اقدام نظامی، کنگره را از دلیل فرمان خود آگاه کند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، هفت سال می‌گذرد، در جریان این جنگ بیش از ۳۰۰ هزار تن کشته شده‌اند و نیمی از جمعیت سوریه، آواره شده‌اند، حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی شعیرات نخستین اقدام مستقیم آمریکا علیه مواضع ارتش دولت سوریه در جریان این جنگ بوده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.