گزارشی از آخرین وضعیت هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی

یکشنبه, 20ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

هنگامه شهیدی، فعال سیاسی و روزنامه نگار زندانی که از ۱۹ اسفندماه در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد از جمله بازداشت شدگانی است که بازداشت او و تنی دیگران از مدیران کانال های خبری اصلاح طلبان در تلگرام با انتقاد دولت روحانی روبه رو شده است. خانم شهیدی در زمان بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و با انتشار نامه هایی از عدالت قضایی و رویه نهادهای امنیتی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هنگامه شهیدی روزنامه نگار و فعال سیاسی شامگاه پنج شنبه ۱۹ اسفند در منزل یکی از بستگانش در مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی از لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده است.

پس از چند روز بی خبری، مورخ ۲۲ اسفندماه، مصطفی ترک همدانی وکیل وی اعلام کرد مرجع دستگیری خانم شهیدی شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران است که پس از دستگیری او در مشهد، به تهران منتقل شده است. به گفته وی، خانم شهیدی با اتهامات امنیتی بازداشت شده و ممنوع الملاقات است.

از این روزنامه نگار نامه ای منتشر شده که تاریخ نگارش آن به روزهای منتهی به بازداشت وی باز می گردد. او در این نامه بازداشت روزنامه نگاران را حاصل همکاری مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه می خواند و از حسن روحانی، رئیس جمهوری می خواهد تا نسبت به دفاع از حقوق شهروندی و قانون سالاری گام بردارد.

گزارشگران بدون مرز روز پانزدهم فروردین در بیانیه ای با تاکید بر خطر جانی برای هنگامه شهیدی روزنامه نگار زندانی «در اعتصاب غذا»، از رفتار غیر مسئولانه مقامات حکومت ایران را محکوم کرد.

هم‌چنین در این روز، پارلمان اروپا طی بیانیه ای خواستار اقدام سریع برای آزادی هنگامه شهیدی شد.

روز چهارشنبه هفته گذشته، (شانزدهم فروردین)، خانم شهیدی در تماس تلفنی به مادرش خبر داد که یک روز قبل «بدون داشتن وکیل» از زندان اوین به دادستانی منتقل شده و از آنجا دوباره به زندان اوین بازگردانده شده است.

در تاریخ هفدهم فروردین سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت این فعال سیاسی در اعتصاب غذا هشدار داد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل که در شهر لندن مستقر است اشاره می‌شود که «بازداشت و حبس بی‌دلیل و مدرک» هنگامه شهیدی گواه دیگری است بر نقض حقوق بشر در ایران.

این سازمان در ادامه خواستار آزادی «فوری و بی قید و شرط» خانم شهیدی از زندان شده است.

خانم شهیدی ۴۱ ساله از ناراحتی قلبی رنج برده و در سلول انفرادی نگهداری و بازجویی می شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.