وزیر خارجه آمریکا: ایران به تعهدات خود براساس برجام عمل کرده است

چهارشنبه, 30ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

رکس تیلرسون عمل ایران به تعهداتش را تایید کرده است

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته است که ایران تاکنون به تعهدات خود براساس برجام عمل کرده است. این نخستین بار از زمان آغاز به کار دولت جدید آمریکاست که یک مقام ارشد آن کشور رسما عمل جمهوری اسلامی به برجام را مورد تایید قرار داده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه در نامه‌ای به پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، او را آگاه کرده که براساس ارزیابی انجام شده، ایران تا روز ۱۸ آوریل (سه شنبه، ۲۹ فروردین) به تعهدات خود براساس برجام عمل کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفته است که به کنگره اطلاع خواهد داد که آیا رفع تحریم‌های ایران براساس توافق اتمی (برجام) در راستای تامین امنیت ملی آمریکا بوده است یا نه.

در بیانیه وزارت خارجه به نقل از آقای تیلرسون آمده است که: “پرزیدنت دونالد جی. ترامپ چند سازمان را تحت هدایت شورای امنیت ملی مامور کرده است تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ارزیابی و مشخص کند که آیا تعلیق تحریم‌های ایران در پی امضای برجام، در راستای تامین منافع حیاتی امنیت ملی آمریکا بوده است؟”

براساس بیانیه وزارت خارجه آقای تیلرسون همچنین “نگرانی‌ آمریکا درباره نقش ایران به عنوان حامی دولتی تروریسم” را به اطلاع کنگره رسانده و گفته است: “ایران همچنان از دولت‌های اصلی حامی عملیات تروریستی به شیوه‌های گوناگون است.”

کاخ سفید یک ماه پیش – روز ۱۶ مارس – بر لزوم “اجرای سفت و سخت” توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرده بود. پیش از آن، آقای ترامپ بارها برجام را یکی از “بدترین توافقات بین‌المللی” توصیف کرده بود.

چند روز پس از آن – در روز ۲۱ مارس – یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که دولت فعلا به توافق هسته‌ای پایبند است اما مصمم است آن را در مورد ایران به طور سفت و سخت به اجرا بگذارد.

کریستفر فورد، مدیر ارشد امور سلاح های کشتار جمعی و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا در آن زمان گفت که روند بازنگری در سیاست آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد اما تا زمانی که تصمیم تازه‌ای اتخاذ نشده آمریکا خود را به برجام متعهد می‌داند.

آقای فورد گفت: “ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که ایالات متحده اکیدا به تعهداتش در چارچوب برجام عمل خواهد کرد و در عین حال سخت تلاش خواهیم کرد که ایران نیز به همین نحو عمل کند.”

تایید عمل ایران به تعهدات هسته‌ای خود به معنی آن است که فرمان رئیس جمهوری سابق آمریکا برای تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفته است که توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه است و با مخالفت آقای ترامپ بر هم نخواهد خورد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.