ترامپ: ایران به روح توافق هسته ای عمل نمی کند

جمعه, 1ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، گفته است که ایران مطابق روح «توافق هسته ای» با شش قدرت جهانی عمل نمی کند و دولت آمریکا به طور دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری با نخست وزیر ایتالیا صحبت می کرد، اظهار داشت: آنها دارند به توافق امضا شده زیان فوق العاده‌ای وارد می کنند. این توافق،توافقی بسیار بد بود که نمی بایست امضاء می شد، نمی بایست به آن شکل برای دستیابی به این توافق مذاکره می شد .

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: می توانم به شما بگویم که آنها (ایرانی ها) مطابق روح توافق (هسته ای) عمل نمی کنند. ما با دقت بسیار آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در آینده نه چندان دور در خصوص آن با شما صحبت خواهیم کرد.

وی اضافه کرده است: آنها می بایست براساس روح توافق هسته‌ای عمل کنند. ماخواهیم دید که چه روی خواهد داد.

در حالی دونالد ترامپ از رویکرد ایران در قبال توافق هسته‌ای با جامعه بین المللی صحبت کرده است، که روز گذشته وزیر امور خارجه امریکا ازبررسی جامع سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران خبر داد.

رکس تیلرسون با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران تصریح کرده بود، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته ای، همه تهدید‌های جدی دیگری که ایران به وجود می آورد، نادیده گرفته شد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته بود، توافق هسته‌ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح هسته‌ای «شکست» خورده است. چرا که این توافق «فقط» دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق انداخته است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران در توئیتی این سخنان را به باد انتقاد گرفت و گفت که «اتهامات بی‌پایه آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند».

اشاره محمد جواد ظریف به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به رییس مجلس نمایندگان این کشور است که در آن گفته شده بود ایران تا کنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، وزارت خارجه آمریکا موظف است که هر ۹۰ روز درباره همراهی ایران با برجام به کنگره گزارش دهد. نامه آقای تیلرسون، نخستین گزارش دولت آمریکا از زمان آغاز به کار ریاست‌جمهوری ترامپ است.

بر اساس برجام، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و تحریم‌های بین‌المللی علیه آن نیز معلق یا برداشته شدند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.