بیزینس اینسایدر: جنگنده پنهان‌کار جدید ایران، یک جوک خنده‌دار غیرقابل باور

شنبه, 2ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

دبی-العربیه.نت فارسی: نشریه بیزینس اینسایدر، جنگنده نسل پنجم و پنهان‌کار ایران، که از آن با نام قاهر ۳۱۳ یاد می‌شود را یک شوخی دانست که متخصصان تکنولوژی‌های نظامی آن را باور نمی‌کنند.

این هواپیما پیش از این و در سال ۲۰۱۳ نیز رونمایی شده بود. آن زمان نیز گفته شد این هواپیما کوچکتر از آن است که بتواند تسلیحات ادعا شده را حمل کند. قاهر ۳۱۳ حتی با حجم بدن خلبان نیز تناسب نداشت.

بیزینس اینسایدر تصاویر منتشر شده از قاهر ۳۱۳ را به یک متخصص هوایپماهای نظامی که روی یک هواپیمای پنهان‌کار کار می‌کرد، نشان داد. این متخصص به دلیل نوع فعالیت طبقه‌بندی شده‌اش، درخواست کرد نامی از او برده نشود.

این متخصص هواپیماهای پنهان‌کار گفت، به این موضوع که ایران توانایی ساخت هواپیمای پنهان‌کار داشته باشد، کاملا شک دارد. ایران سال‌ها تحت تحریم بوده و امکان خرید قطعاتی که در ساخت هواپیماهای پنهان‌کار پیشرفته به کار می‌روند را نداشته است.

برخی کارشناسان درباره خاصیت پنهان‌کاری این هواپیما گفته‌اند که برخی اجزای این هواپیما «خنده‌دار» هستند. به ویژه بال‌های رو به پایین خمیده قاهر ۳۱۳ آنها را به یاد مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» می‌اندازد و بالچه‌های عمودی یا تقریبا عمودی این هواپیما حتما موجب دیده‌شدن و رهگیری آن توسط رادارها خواهد شد.

دیود آکس روزنامه‌نگار Vice’s Motherboard درباره قاهر ۳۱۳ نوشت: «در این هواپیما که پرواز هم نمی‌کند، فشار روی چرخ‌ها رو به بیرون هواپیماست و این برای یک هواپیما با سایز حقیقی که حامل ادوات و سوخت است یک موضوع کاملا سطح پایین است.

متخصصان به بیزینس اینسایدر فشار روی چرخ‌ها همه ابهامات درباره جعلی بودن این هواپیما را از بین می‎برد.

علیرغم اینکه متخصصان حقیقی بودن قاهر ۳۱۳ را کاملا رد می‌کنند، برخی دیگر بر این باورند که با توجه به در پیش بودن هواپیمای جی ۳۱ چین که از نوع اف ۳۵ نوکوف است، امکان اینکه ایران در آینده بتواند هواپیمای پنهان‌کار بسازد، وجود دارد.

قاهر ۳۱۳ نوعی جنگنده پنهان‌کار تک‌سرنشین ایرانی است که اولین بار در ۲ فوریه ۲۰۱۳ توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران رونمایی شد. در ۵ آوریل ۲۰۱۷ ایران ادعا کرد این جنگنده تست‌های تاکسی روی باند را با موفقیت انجام داده است.

جنگنده‌های پنهان‌کار که معمولا با جنگنده‌های رادارگریز اشتباه گرفته می‌شوند، نوعی پرنده نظامی هستند که علاوه بر کاهش انتشار و انعکاس امواج راداری دارای امکان کاهش بازتاب حرارتی، صوتی و بصری را نیز دارند. ایده جنگنده‌های پنهان‌کار اولین بار توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم و برای هواپیمایی به نام هورتون هو ۲۲۹ مطرح شد. اولین هواپیمای پنهان‌کار، لاکهید اف-۱۱۷ نایت‌هاوک که در سال ۱۹۷۷ توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.