دادستانی نیویورک: رضا ضراب درباره خدمات خود برای دور زدن تحریم‌ها به احمدی‌نژاد نامه نوشته بود

چهارشنبه, 6ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا، معاون مدیر اجرایی هالک بانک ترکیه، برای اولین بار به طور مشترک در دادگاه منهتن نیویورک حاضر شدند.

دنیس لاکارد٬ دستیار دادستان فدرال آمریکا، روز دوشنبه در جلسه پیش‌ از محاکمه این دو متهم گفت در جریان محاکمه، دادستانی ثابت خواهد کرد که رضا ضراب با مقامات عالی‌رتبه دولت‌های وقت ایران و ترکیه و مدیران ارشد بانک‌های دو کشور در ارتباط بوده است.

به گفته دادستانی نیویورک رضا ضراب در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران خدمات خود را برای دور زدن تحریم‌ها با او در میان گذاشته بود.

دنیس لاکارد، دستیار دادستان منهتن نیویورک، در جریان دادگاه روز دوشنبه همچنین گفت نهاد‌های ایرانی که از خدمات و فعالیت‌های رضا ضراب بهره بردند شامل سپاه پاسداران، افراد یا موسسات مرتبط با سپاه، بانک‌های ایرانی که به دلیل ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تحریم بودند، و چند خط هواپیمایی خصوصی ایران هستند.

به گفته آقای لاکارد، رضا ضراب برای پیشبرد برنامه‌هایش میلیون‌ها دلار پول به مقامات ارشد دولتی و بانکی پرداخت کرده بود.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دادستانی در جلسه دادگاه به فعالیت‌های رودولف جولیانی،‌ شهردار سابق نیویورک و مایکل موکیزی دادستان کل آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش نیز اشاره کرد. این دو چهره سرشناس حقوقی آمریکا اخیرا به تیم وکلای مدافع آقای ضراب پیوسته‌اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جولیانی و موکیزی چند ماه پیش با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه برای گفت‌وگو درباره پرونده رضا ضراب ملاقات کردند.

آقای موکیزی گفته است که با مقامات آمریکایی نیز مذاکراتی در همین زمینه داشته‌اند و در تلاش هستند که پرونده رضا ضراب را در چارچوب مناسبات بین واشینگتن – آنکارا و در جهت منافع امنیتی هر دو کشور پیش ببرند.

آقای جولیانی هم گفته است مقامات آمریکایی برای حل‌وفصل این مسئله اظهار علاقه کرده‌اند.

تاکنون هیچ یک از مقامات دولت دونالد ترامپ درباره پرونده رضا ضراب اظهار نظر نکرده‌اند.

آقای جولیانی پس از ملاقات‌های جداگانه با مقامات ترکیه و آمریکا گفته بود: «اگر در نظر بگیریم که هیچ‌ یک از معاملات آقای ضراب مربوط به فناوری هسته‌ای، تسلیحات یا موارد ممنوع و قاچاق نبوده و فقط کالاهای مصرفی را شامل می‌شده و ترکیه نیز در یک منطقه استراتژیک بسیار مهم واقع شده است، این آمادگی مقامات دو کشور جای تعجب ندارد».

اما دادستانی نیویورک می‌گوید این دو چهره سرشناس در تلاش هستند که با طرح این ادعاها اتهامات مطرح شده علیه رضا ضراب را کم اهمیت جلوه دهند.

رضا ضراب ۳۳ ساله در مارس سال ۲۰۱۶ در آمریکا بازداشت شد.

وی بازرگان ایرانی‌الاصل است که شهروندی ترکیه را نیز به دست آورده است و به گزارش رسانه‌های ترکیه، با چند تن از وزیران و فرزندان وزرای پیشین ترکیه روابط نزدیکی داشت.

وی به نقل و انتقال غیرقانونی ارز در شبکه مالی و بانک‌های آمریکا به نیابت از سوی ایران و نقض تحریم‌های واشینگتن علیه تهران متهم شده است. اتهاماتی که آقای ضراب همه آنها را رد کرده است.

محمد هاکان آتیلا از مدیران ارشد هالک بانک ترکیه نیز روز هشتم فروردین امسال در فردوگاه جان اف کندی نیویورک دستگیر و پس از حضور در دادگاه و تفهیم اتهام بازداشت شد.

هاکان آتیلا به همکاری با رضا ضراب برای دور زدن تحریم‌های ایران متهم شده است.

دادستانی نیویورک می‌گوید هاکان آتیلا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در همدستی با رضا ضراب تلاش کرده بود که از طریق هالک بانک ترکیه و با جعل سند، صدها میلیون دلار طلا و ارز به ایران منتقل کند.

هاکان آتیلا و مدیران ارشد هالک بانک ترکیه اتهامات مطرح شده از طرف دادستانی آمریکا را رد کرده و گفته‌اند که تمامی فعالیت های آنها در چارچوب قوانین و مقررات بوده است.

به گفته دادستانی نیویورک، رضا ضراب و هاکان آتیلا با تاسیس شرکت‌های صوری و درست کردن صورت حساب‌های تقلبی بانک‌های آمریکایی را فریب دادند و وانمود کردند که نقل و انتقال‌های بانکی مربوط به مواد غذایی است که شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده رضا ضراب، هاکان آتیلا و دستیاران ایرانی آنها در چند ماه آینده در دادگاه فدرال منهتن نیویورک به ریاست قاضی ریچارد برمَن ادامه می‌یابد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.