تقاضا از ترامپ برای آزادی دو شهروند دوتابعیتی در ایران

چهارشنبه, 6ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

سیامک نمازی (راست) و پدرش باقر نمازی

وکیل دو شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست به وعده خود عمل کرده و برای آزادی آنها تلاش کند.

جرد گنسر وکیل باقر و سیامک نمازی در یک کنفرانس خبری در وین، پایتخت اتریش، همچنین از دولت ایران خواست نمازی‌ها را “به دلایل انسانی، به سرعت و بدون پیش شرط” آزاد کند.

باقر و سیامک نمازی، مهرماه پارسال به جرم “جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا” هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

آقای گنسر گفت به همراه بابک نمازی پسر باقر نمازی به وین رفته تا در آستانه دیدار هیئت‌های ایران و آمریکا در حاشیه نشست کمیته نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای، درخواست آزادی نمازی‌ها را با آنها در میان بگذارد.

بابک نمازی در نشست مطبوعاتی وین گفت به شدت نگران سلامت پدر و برادرش است. به گفته بابک نمازی، پدرش که مشکل جدی قلبی دارد، به علل نامعلوم دست کم دو بار و هر بار به مدت پنج روز به بیمارستانی بیرون از زندان اوین منتقل شده است.

آقای نمازی گفت: “دیدن اینکه بدن، ذهن و روح این دو در زندان اوین خرد می‌شود برای خانواده من دردی شدید و بی امان است. از دولت ایران می‌خواهم پیش از آنکه پدر یا برادرم -یا هر دوی آنها- در بازداشت جان خود را از دست بدهند، از این کار دست بکشد.”

سیامک نمازی، مدیر ایرانی-آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، آذرماه سال ۱۳۹۴ در ایران بازداشت شد.

پدر ۸۰ ساله او، باقر نمازی هم که برای پیگری وضعیت و ملاقات با پسرش به ایران سفر کرده بود در اوایل اسفند سال ۱۳۹۴ بازداشت شد.

آقای ترامپ بعد از بازداشت باقر نمازی در توییتر نوشت: “ایران بازهم این کار را کرد. دو آمریکایی را گرفتند و برای آزادیشان کلی پول می‌خواهند. وقتی من رئیس جمهور باشم چنین اتفاقی نمی‌افتد.”

ایران و آمریکا در دی ماه سال ۱۳۹۴ تعدادی از زندانیان دو طرف را آزاد کردند، ولی سیامک نمازی جزو آنها نبود.

ایران چهار زندانی ایرانی و آمریکایی، از جمله جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست را آزاد کرد. همزمان آمریکا هم هفت ایرانی در بند در این کشور را آزاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته ضمن تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، تهران را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت واشنگتن برجام را بررسی می‌کند تا ببیند آیا این توافق واقعا در راستای منافع ملی آمریکا هست یا نه.

برای ادامه اجرای توافق، رئیس جمهوری آمریکا باید در خرداد ماه دستور اجرایی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای آمریکا را تمدید کند. بعضی از مشاوران نزدیک آقای ترامپ معتقدند آمریکا باید از این توافق خارج شود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.