ایران امروز: حضور چند فعال سیاسی منتقد در انتخابات شورای تهران

چهارشنبه, 6ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

تایید صلاحیت چندین فعالان سیاسی شاخص و منتقد و حتی محبوب به و همچنین رد صلاحیت بسیاری از چهره های مدنی و سیاسی بدون اینکه مقامات اجرایی و نظارتی توضیحی برای این رد صلاحیت‌ها ارائه کنند، دو روی سکه انتخاباتی هستند که قرار است روز بیست و نهم اردیبهشت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود.

تایید صلاحیت چندین فعالان سیاسی شاخص و منتقد و حتی محبوب به و همچنین رد صلاحیت بسیاری از چهره های مدنی و سیاسی بدون اینکه مقامات اجرایی و نظارتی توضیحی برای این رد صلاحیت‌ها ارائه کنند، دو روی سکه انتخاباتی هستند که قرار است روز بیست و نهم اردیبهشت همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود.

هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران از میان سه هزار ثبت نام کننده، صلاحیت ۲۷۲۲ نامزد شورای شهر تهران را برای حضور در رقابت‌های اتخاباتی تایید کرد. عبدالله مومنی، یاشار سلطانی و لیلا ارشد از جمله فعالان سیاسی و مدنی منتقدی هستند که برای حضور در انتخابات شورای شهر تایید شده‌اند.

صلاحیت نامزدهای شورای شهر، بر خلاف انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، از سوی شورای نگهبان بررسی نمی‌شود و گروهی به نام «هیئت نظارت بر انتخابات» این مسئولیت را به عهده دارد که از سوی مجلس شورای اسلامی تایید می‌شوند.

عبدالله مومنی؛ از شکنجه در سلول‌های انفرادی تا کاندیداتوری شورای شهر

عبدالله مومنی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، با شعار «شهر مردمگرا و شاد» حضور خود را در انتخابات شورای شهر اعلام کرد. او در صفحه توییترش نوشت: «شهروندان گرامی تهران من عبدالله مومنی برای تحقق شهرمردمگرا و شهرشاد خود را در معرض رای شما در انتخابات شورای_شهر قرار داده‌ام.»

حضور و تایید شدن صلاحیت عبدالله مومنی با واکنش‌های استقبال‌کننده زیادی در فضای مجازی و در میان فعالان سیاسی و مدنی ایران روبرو شد. از جمله حسین رونقی، فعال حقوق بشر در توییترش در واکنش به حضور عبدالله مومنی نوشت: «کاندیدا شدن عبدالله_مومنی معنای خوشایند و امیدوار کننده‌ای داشت. این که باید ماند، سختی کشید، ایستاد و برای تغییر و بهبود شرایط تلاش کرد.»

عبدالله  مومنی، ۴۱ ساله، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی، سخنگوی سازمان «ادوار تحکیم وحدت» از فعالان دانشجویی شناخته شده دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی است. او به دلیل فعالیت‌های سیاسی مسالمت آمیز تا کنون دو بار بازداشت شده است. عبدالله مومنی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ به دلیل حمایت از مهدی کروبی بازداشت شد و پنج سال در اوین زندانی بود و در اسفند ۱۳۹۲ با پایان محکومیتش آزاد شد.

آقای مومنی هنگام بازداشت مدت‌ها در سلول انفرادی بازجویی شد و در دادگاه‌های نمایشی در مقابل تلویزیون وادار به اعتراف اجباری شد. او در شهریور ۱۳۸۹ در نامه‌ای صریح به علی خامنه‌ای رهبر ایران، شکنجه‌ها و رفتارهای غیرقانونی را شرح داد، در بخشی از نامه آمده است: «بازجویان اصرار به اعتراف به داشتن رابطهٔ نامشروع با دیگران، داشتند، قسم خوردم که به زنم پایبند بوده‌ام و نوشتم «من هیچ رفتار و عمل غیراخلاقی نداشته‌ام.» پس از خواندن کاغذ بازجویی، با مشت و لگد و سیلی به جان من افتادند و پس از کتک‌کاری مفصل و تحقیر و توهین گفتند «به تو اثبات می‌کنیم که حرامزاده و ولدزنا هستی.» نتیجه آن فروکردن سر من در چاه توالت بود، آن چنان ‌که کثافت‌های درون توالت به دهان و حلق من وارد و به مرحله خفگی رسیدم. می‌گفتند که «باید کاملاً توضیح دهی که با چه کسی در چه زمانی و در کجا و چگونه ارتباط داشته‌ای» و حتی از من می‌خواستند که در برگه بازجویی ام بنویسم که «در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌ام». بارها به تجاوز و استعمال بطری و شیشه نوشابه و چوب تهدید می‌شدم تا جایی که فی‌المثل بازجوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بیان می‌کرد که چوبی را در … استعمال می‌کنیم که صدتا نجار نتواند آن را در بیاورد.»

کمپین حقوق بشر در ایران در زمان انتشار این نامه در بیانیه‌ای ضمن دفاع از عبدالله مومنی و خواست آزادی او، از این زندانی سیاسی«برای شهامتش برای نوشتن این نامه علیرغم تهدیدات جدی که ممکن است با آنها روبروشود» تقدیر کرد.

یاشار سلطانی؛ روزنامه‌نگار افشاگر فساد در انتخابات شورای شهر

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار حوزه شهری و معماری، که به دلیل افشای تخلفات مالی و فساد در شهرداری تهران بازداشت و زندانی شد، نیز از دیگر نامزدهای شورای شهر است که صلاحیتشان برای رقابت نهایی تایید شده است. آقای سلطانی در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

یاشار سلطانی در توییترش «مبارزه با فساد و گردش آزاد اطلاعات» را از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری عنوان کرده و همچنین نوشته است: «مشکلات امروز برآیند عملکردصاحبان ثروت و اربابان قدرت (حاکمیت و احزاب)است، اگر شهری بهتر می‌خواهیم باید بهتر انتخاب کنیم.»

لیلا ارشد؛ فعال اجتماعی مدافع زنان آسیب‌دیده

لیلا ارشد، فعال مدنی و مدیر و بنیانگذار ان جی اوی «خانه خورشید» از جمله افرادی است که با کاندیداتوری خود در شورای شهر تهران و تایید شدن، عده‌ای را مجاب به رای دادن کرده است.

«خانه خورشید»، موسسه تحت اختیار لیلا ارشد، هدفش را ارتقاء کیفیت زندگی زنان مصرف‌کننده مواد مخدر، دارای رفتارهای پرخطر و فاقد سرپناه می‌داند و برای افزایش دسترسی‌های آن‌ها، کاهش آسیب‌های مرتبط با این قشر و حمایت‌های اجتماعی و توانمندسازی آن‌ها تعیین کرده است.

لیلا ارشد از جمله نخستین فعالان مدنی است که در دهه هفتاد شمسی بحث کودکان خیابانی وتلاش برای مبارزه با این پدیده را مطرح آغاز کردند.

الهه خسروی، روزنامه‌نگار در توییتی نوشته است که به دلیل حقوق زنان و حقوق خانواده زندانیان سیاسی به عبدالله مومنی و لیلا ارشد رای خواهد داد: «تا اینجا لیلا ارشد و عبدالله مومنی توی لیست من برای شوران. اولویت هستند بخاطر حقوق زنان و حقوق زندانیان و خانواده هاشون.»

در میان تایید صلاحیت شدگان شورای شهر اسامی دیگری مانند آمنه شیرافکن، ترانه یلدا و … هم دیده‌ می‌شود.

رد صلاحیت‌های سلیقه‌ای و با دلایل نامشخص

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تعدادی از ثبت نام کنندگان اعلام کرده‌اند که به دلایلی نامشخص و یا غیرواقعی مانند «عدم التزام به اسلام» یا «عضویت در أحزاب منحله» صلاحیتشان از سوی هیئت نظارت بر انتخابات رد شده است.

حسین نقاشی از فعالان سیاسی میانه‌رو و جوان اصلاح‌طلب در فیسبوکش از رد صلاحیت خود خبر داده است و عماد بهاور، زندانی سیاسی سابق نیز در توییتر نوشته است که پس از تایید اولیه مجددا رد صلاحیت شده است.

امیر رئیسیان، وکیل تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی نیز در توییتی با اشاره به مشخص نبودن معیارهای صلاحیت نوشته است: «برای شورا ثبت نام کرده بودم. نامه آمد که صلاحیتم را تایید نکرده اند! جالبه که یکی از موکلین سابقم صلاحیتش تائید شده! حکایتی شده این صلاحیت.»

حسن یونسی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وکیل دادگستری نیز روند بررسی صلاحیت‌ها را در هیئت نظارت بر انتخابات «حداقل نشانه سلیقه‌ای بودن» عنوان کرده و در توییترش نوشت: «رد صلاحیت برخی کاندیداهای جوان شورا،بدون معیار مشخص، “حداقل” نشانه سلیقه ای بودن این روند است. رویکرد شورای نگهبان بیشتر قابل فهم و درک بود.»

بنا به اعلام رئیس ستاد انتخابات استان تهران، داوطلبان رد صلاحیت شده فرصت اعتراض و شکایت دارند و نتایج فعلی هنوز قطعی نیست.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.