استقرار کارشناسان نظامی ایران در کره شمالی

یکشنبه, 12ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

اخباری در مورد اعزام کارشناسان وزارت دفاع جمهوری اسلامی به کره شمالی منتشر شده است. کره شمالی اعلام کرده که موشک دوربرد جدیدی را شلیک خواهد کرد. پیونگ یانگ به همکاری نظامی و هسته‌ای با تهران متهم است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه (۲ دسامبر / ۱۲ آذر) به نقل از روزنامه ژاپنی “کیودو” گزارش داد که کارشناسان نظامی ایران از روزهای پایانی ماه اکتبر به کره شمالی سفر کرد‌ه‌اند. این روزنامه که خبر خود را با اتکا به اطلاعات دیپلمات‌های غربی منتشر کرده، هدف احتمالی این سفر را همکاری‌های موشکی و هسته‌ای تهران- پیونگ‌یانگ دانسته است.

به نقل از دویچه وله و به نوشته‌ی “کیودو”، تیم ایرانی از چهار کارشناس از وزارت دفاع جمهوری اسلامی و شرکت‌های نزدیک به این وزارتخانه تشکیل شده است. روزنامه ژاپنی مدعی شده که این تیم در یک سایت نظامی در ۸۵ کیلومتری مرز کره شمالی با چین مستقر بوده است.

در نیمه نخست شهریور ماه (۱۳۹۱) نیز خبر امضای پیمان‌نامه همکاری اقتصادی و فناوری میان ایران و کره شمالی منتشر شد. همکاری احتمالی پنهانی در زمینه اتمی میان ایران و کره شمالی موجب نگرانی کشورهای غربی است. کارشناسان اتمی غرب این همکاری را باعث تقویت ظن در مورد نظامی بودن اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کنند. غرب احتمال می‌دهد که کره شمالی در زمینه‌ی ساخت موشک‌های بالستیک از جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کرده باشد.

کیم یونگ نام، رئیس پریزیدیوم مجمع عالی خلق کره شمالی، در نخستین روز سپتامبر ۲۰۱۲ در تهران کیم یونگ نام، رئیس پریزیدیوم مجمع عالی خلق کره شمالی، در نخستین روز سپتامبر ۲۰۱۲ در تهران

روزنامه‌ی آلمانی “زود دویچه تسایتونگ” پیش از این گزارش داده بود که کره شمالی در آغاز سال ۲۰۱۱ به وزارت دفاع جمهوری اسلامی نرم‌افزارهای کامپیوتری ویژه‌ای تحویل داده که با آن‌ها می‌توان جریان حرکت نوترون‌ها را شبیه‌سازی کرد. این‌گونه محاسبات برای ساخت رآکتورها ضروری هستند، ولی همزمان برای ساختن کلاهک‌های هسته‌ای نیز به کار می‌روند.

نرم‌افزار “MCNPX” که در آزمایشگاه‌های جنگ‌افزارهای اتمی آمریکا ساخته شده، توانایی محاسبه‌ی شبیه‌سازی‌هایی را دارد که می‌توان با آن‌ها با احتمال بالا مشخص کرد که آیا یک بمب اتمی منفجر می‌شود یا نه. در گزارش این روزنامه همچنین آمده بود که دانشمندان کره شمالی همکاران ایرانی خود را در رابطه با این نرم‌افزار آموزش داده‌اند.

پیش از این همچنین گزارش‌هایی از سفر کارشناسان کره شمالی به ایران منتشر شده بود؛ کارشناسانی که از طریق کشور سوم مانند روسیه و چین به مراکز نظامی و هسته‌ای ایران سفر می‌کنند.

آزمایش موشکی دوربرد در کره شمالی

نخستین آزمایش موشکی کره شمالی در زمان زمامداری کیم جون اون ناکام ماند نخستین آزمایش موشکی کره شمالی در زمان زمامداری کیم جون اون ناکام ماند

آخرین آزمایش موشکی کره شمالی (آوریل ۲۰۱۲) ناکام ماند. موشک یادشده از نوع “Unha-3” بود و ۱۰۰ ثانیه پس از شلیک منفجر شد و به دریا افتاد. حال این کشور قصد دارد موشک جدیدی را شلیک کند. این شلیک از قرار بین ۱۰ تا ۲۲ دسامبر (۲۰ آذر تا ۲ دی)، در ایام نزدیک به نخستین سالمرگ رهبر پیشین کره شمالی انجام خواهد شد.

پایگاه اینترنتی “اشپیگل آنلاین” آلمان به نقل از کمیته‌ی تکنولوژی هوا فضای کره شمالی نوشته که مشکل نقص فنی موشک پیشین رفع و موشک جدید بهسازی شده است. هدف از شلیک جدید (همچون شلیک پیشین) استقرار یک ماهواره تحقیقاتی در مدار زمین عنوان شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.