اسرائیل به انبار اسلحه ارسالی ایران برای حزب‌الله در دمشق حمله کرد

پنجشنبه, 7ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

انفجار شدیدی در نزدیک فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه روی داده و برخی منابع خبری عامل آن را حمله نظامی اسرائیل به انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان گزارش کرده‌اند.

در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه، ۷ اردیبهشت (۲۷ آوریل)، گزارش شد که صدای انفجار شدیدی از نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق به گوش رسیده و لحظاتی بعد، شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به حزب‌الله لبنان، گفت که علت این انفجار “احتمالا” حمله هواپیماهای نظامی اسرائیل و اصابت موشک هوا به زمین به “یک تانکر سوخت و انبار تدارکاتی” واقع در این محل بوده است.

المنار در گزارش‌های بعدی گفت که بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این انفجار تلفات جانی نداشته و آثار آن منحصر به خسارات مادی است. ساعاتی بعد، خبرگزاری دولتی سوریه متن یک اطلاعیه نظامی را منتشر کرد که در آن آمده است “یک موضع نظامی واقع در جنوب غرب فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف اصابت موشک‌های پرتاب شده از داخل سرزمین‌های اشغالی قرار گرفته که باعث انفجار و بروز خسارات مادی شده است.” این بیانیه هدف از حمله موشکی اسرائیل را “تقویت روحیه گروه‌های تروریستی” دانسته است.

در ایران، خبرگزاری تسنیم به نقل از “یک منبع میدانی” گزارش کرد که صدای انفجار مهیبی در اطراف پایتخت شنیده شده “که گفته می‌شود ناشی از حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق بوده است.” این خبرگزاری به نقل از این منبع افزود که یک جنگنده اسرائیلی با شلیک پنج موشک، “یکی از انبارهای فرودگاه بین‌المللی دمشق” را هدف قرار داد و در پی آن انفجارهای بزرگی روی داد و ستون‌هایی از دود منطقه مورد هدف را فرا گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از گروه‌های مخالف حکومت سوریه گزارش کرده که انفجار صبح پنجشنبه در محلی روی داده که گفته می‌شود محل انبار تسلیحات ارسالی ایران برای شبه‌نظامیان حزب‌الله اعزامی به سوریه بوده است. برخی رسانه‌های خبری اسرائیل نیز عامل انفجار را حمله اسرائیل به انبار تسلیحات حزب‌الله در دمشق گزارش کرده‌اند .

رویترز اظهارات ایزرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل را نقل کرده که به رادیو ارتش اسرائیل گفته است که “حادثه دمشق کاملا با سیاست اسرائیل در زمینه اقدام برای جلوگیری از قاچاق اسلحه پیشرفته ایرانی برای گروه حزب‌الله از طریق سوریه انطباق دارد، اما طبیعتا نمی‌خواهم در مورد این حادثه شرح بیشتری بدهم.” آقای کاتز که به آمریکا سفر کرده، گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور داده هر زمان که اطلاعاتی در مورد چنین نقل و انتقالاتی دریافت شد، در مورد آن اقدام شود. با اینهمه، سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این مورد خودداری ورزیده است.

در روسیه، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد که اسرائیل در “پنج نوبت یک موضع نظامی” را در فرودگاه دمشق بمباران کرده اما منبع خبر خود را مشخص نکرده است.

چهار روز پیش، منابع دولتی سوریه از حمله اسرائیل به پایگاه نیروهای دولتی در بلندی‌های جولان خبر دادند و ماه گذشته میلادی نیز، ارتش اسرائیل تایید کرد که هواپیماهای این کشور به هدف‌هایی در نزدیکی پالمیرا حمله کرده‌اند.

پیش از این نیز گاه گزارش‌هایی از حمله هوایی اسرائیل به ستون تدارکاتی متعلق به حزب‌الله منتشر شده بود.

در جریان جنگ داخلی سوریه، اسرائیل عموما موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده و تنها در مواردی که از طریق خاک سوریه نقل و انتقالاتی برای تقویت نظامی گروه حزب‌الله لبنان صورت گرفته، به مداخله نظامی دست زده است.

در کنار روسیه، ایران و گروه شیعه حزب‌الله لبنان متحدان اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در جنگ با مخالفان داخلی او هستند. اسرائیل حکومت ایران و گروه حزب‌الله را دشمنان خود می‌داند و به خصوص نسبت به تقویت توان نظامی شبه‌نظامیان این گروه مستقر در مرزهای شمالی خود با لبنان حساسیت دارد.

فرودگاه دمشق در فاصله حدود ٢۵ کیلومتری جنوب دمشق واقع شده و روز پنجشنبه، گروه ناظران حقوق بشر سوریه به نقل از ساکنان پایتخت سوریه وقوع یک انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه را تایید کرد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.