ایران از پاکستان خواست از حملات مرزی گروه‌های مسلح جلوگیری کند

جمعه, 8ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

در پی حمله به مرزبانان ایرانی در مرز با پاکستان، مقامات ایرانی دولت پاکستان را به عدم جدیت در جلوگیری از وقوع چنین حوادثی متهم کرد و خواستار اقدام در این زمینه شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهوری، در پیامی برای محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، با یادآوری کشته شدن “١٠ تن از مرزبانان ایرانی” در مرز جاوه در شامگاه روز چهارشنبه، گفته است که “ایران همواره ثبات، امنیت و رشد و شکوفایی پاکستان را دستور کار اصلی خود در روابط با کشور دوست و همسایه می‌داند و از اینکه بارها توسط اشرار مسلح و تروریست‌های اجاره‌ای از خاک پاکستان مورد تعرض قرار می‌گیرد بسیار متاسف است.”

آقای روحانی گفته است که مرزهای دو کشور “در طول تاریخ” هموار امن بوده و ساکنان مرزی، که دارای روابط خویشاوندی هستند، در صلح و آرامش زندگی می‌کرده اند و از خاک ایران برای تعرض علیه پاکستان استفاده نشده است. وی افزوده است که “اما متاسفانه عدم اقدام و برخورد لازم باعث خسارات و کشته شدن مرزبانان جمهوری اسلامی و بعضا مردم بیگناه شده است.”

رئیس جمهوری ایران گفته است که برای چندمین بار چنین تعرضاتی از خاک پاکستان صورت می‌گیرد و “علیرغم وعده‌های مقامات مسئول آن کشور، همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم.”

حسن روحانی حمله به مرزبانان را با اختلافات منطقه‌ای مرتبط دانسته و گفته است “امروزه شاهدیم که برخی کشورها با جنگ‌های نیابتی خود وحدت جهان اسلام را نشانه رفته و می‌کوشند با حمایت از اقدامات تروریستی، خشونت، ناامنی، فقر و عقب ماندگی را جایگزین رشد و شکوفایی و عزت و بهروزی مردم منطقه کنند.” وی با ابراز نگرانی از تکرار حوادث مرزی، از نخست وزیر پاکستان خواسته است تا “برای حفظ و ارتقاء روابط خوب و برادرانه دو کشور” دستور دهد تا عاملان این حمله تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

همچنین، روز جمعه، ٨ اردیبهشت (٢٨ آوریل)، منابع خبری ایران به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش کردند که “در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب در نقطه مرزی میرجاوه که شهادت ٩ تن از مرزبانان کشورمان را به دنبال داشت، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.”

آقای قاسمی گفته است که در این احضار، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه “مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقداماتی جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازان آنان انجام دهد.” وی گفت که در حالیکه جمهوری اسلامی می‌کوشد امنیت مرزهای خود را پاکستان با افزایش دهد، “مرزهای پاکستان با ما ناامن‌ترین مرزهاست.”

براساس این گزارش، این مقام وزارت خارجه از سفیر پاکستان خواست تا “با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرزها و خاک پاکستان تکرار شود.” سفیر پاکستان نیز ضمن ابراز همدردی، گفت “مراتب را در اسرع وقت” به دولت خود منتقل خواهد کرد.

شامگاه چهارشنبه یک واحد از مرزبانان ایرانی در نقطه صفر مرزی میرجاوه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت. خبرگزاری مهر در گزارش این واقعه گفته است که ۱۱ نفر از ماموران مرزبانی نیروی انتظامی متشکل از سه نیروی کادر و هشت سرباز وظیفه حدود ساعت ۲۰ چهارشنبه شب در منطقه مرزی چاهندو میرجاوه به هنگام تعویض پست مورد حمله و کمین قرار گرفت که سه درجه دار و شش سرباز وظیفه مرزبانی در این حادثه بر اثر تیراندازی با تیربار گرینف جان خود را از دست دادند.

ساعاتی بعد، گروه موسوم به جیش‌العدل، که خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچ در برابر حکومت جمهوری اسلامی در ایران معرفی می‌کند، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

این نخستین بار نبود که مرزبانان و نظامیان جمهوری اسلامی در نواحی مرزی با پاکستان هدف حمله مسلحانه قرار گرفته و تلفاتی به آنان وارد می‌شد. در مواردی، گروه جیش‌العدل مسئولیت حمله یا گروگان گرفتن ماموران ایرانی را برعهده گرفته است.

در گذشته مقامات جمهوری اسلامی با اعلام اینکه مهاجمان در داخل خاک پاکستان پناه گرفته‌اند، در واکنش به چنین عملیاتی، خواستار اقدام دولت پاکستان برای مجازات عاملان و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی شده‌اند.

ایالت بلوچستان پاکستان از مناطق ناامن پاکستان محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر، علاوه بر گروه‌های جدایی طلب بلوچ، شاهد حضور و فعالیت خشونت‌آمیز شبه‌نظامیان اسلامگرا هم بوده است. حمله به مراکز دولتی و حملاتی به اقلیت شیعه در این ایالات نادر نبوده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران گروه جیش‌العدل و سایر گروه‌های معارض در منطقه را دارای افکار سنی افراطی و وابسته به کشورهای غربی یا منطقه‌ای مخالف خود دانسته و به همین دلیل هم آقای روحانی عملیات اخیر را تلویحا بخشی از رقابت‌های مذهبی و سیاسی منطقه و “جنگ نیابتی” توصیف کرده است. در سال‌های اخیر مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی به خصوص دولت‌های عربستان، اسرائیل و آمریکا را به ارتباط و حمایت از گروه‌های تندرو و مخالفان مسلح خود در سیستان و بلوچستان متهم کرده‌اند.

در مقابل، برخی کشورهای منطقه معتقدند که حکومت به رهبری روحانیون شیعه در ایران به منظور گسترش نفوذ خود، در کشورهایی مانند سوریه و یمن به جنگ نیابتی روی آورده و با بهره‌برداری از مشکلات داخلی بعضی دیگر از کشورها، به اختلاف فرقه‌ای دامن زده است. مقامات جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.