نامه روحانی به نخست وزیر پاکستان در اعتراض به کشته شدن ده مرزبان

جمعه, 8ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

در پی مرگ ده مرزبان ایران در سیستان و بلوچستان، وزارت خارجه با احضار سفیر پاکستان به انجام این حمله «از خاک» این کشور اعتراض کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به نخست وزیر این کشور خواستار «پیگرد قانونی» و محاکمه عاملان این حمله شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، هشتم اردیبهشت، خبر داد که سفیر پاکستان در تهران به این وزارتخانه احضار شده است.

بر اساس این گزارش، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در این دیدار اعتراض جمهوری اسلامی را به سفیر پاکستان ابلاغ کرده و گفت: «ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست ها و مجازات آنان انجام دهد.»

آقای قاسمی همچنین گفت که جمهوری اسلامی انتظار دارد که پاکستان «با عمل به وعده های سابق خود» اجازه ندهد در آینده این حوادث از «مرزها و خاک» این کشور تکرار شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

در همین زمینه روز پنج‌شنبه نیز سرکنسول پاکستان در شهر زاهدان به استانداری سیستان و بلوچستان احضار شد و استاندار با اعتراض به عملکرد دولت این کشور، خواستار همکاری بیشتر اسلام‌آباد در مقابله با «اشرار» شد.

نیروهای مرزبانی «پاسگاه میل ۱۰۰» از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) روز چهارشنبه گذشته هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند و در جریان این حمله ده مرزبان کشته شدند.

گروه جیش العدل مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، نیز این حمله را «ناجوانمردانه» خوانده و آن را محکوم کرده است.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز پنج‌شنبه از دولت پاکستان خواسته بود که درباره، به گفته او، «نحوه حضور و عملیات گروهک‌های شریر» در خاک خود پاسخگو باشد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نامه به نخست وزیر پاکستان از «تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان» به ایران ابراز «نگرانی عمیق و تاسف شدید» کرد.

آقای روحانی در نامه خود به نواز شریف خواستار آن شد که «مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند».

وی تاکید کرد که «علیرغم وعده‌های» مقامات پاکستان «برای چندمین بار تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه های تروریستی از خاک» این کشور علیه ایران انجام شده است.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران در سال‌‌های اخیر از پاکستان به دلیل آن چه «تعلل» در تامین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در فروردین‌ماه ۹۵ در سفر به پاکستان تاکید کرد که موافقت‌نامه امنیتی که پیش از این بین دو کشور امضا شده «باید عملیاتی و اجرایی شود» تا ایران بتواند امنیت مرزهای خود در استان سیستان و بلوچستان را «بهتر» تامین کند.

نخست‌وزیر پاکستان نیز سال ۹۴ در سفر به تهران و دیدار با رئیس‌ جمهوری ایران از «مصمم بودن» این کشور برای همکاری با ایران در مقابله با گروه جیش‌العدل از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی سخن گفته بود.

رئیس جمهور ایران در نامه خود همچنین بدون ذکر نام برخى از کشورهای منطقه را متهم کرد که «با جنگ های نیابتی خود وحدت جهان اسلام را نشانه رفته و می کوشند با حمایت از اقدامات تروریستی، خشونت، ناامنی، فقر و عقب ماندگی را جایگزین رشد و شکوفایی و عزت و بهروزی مردم منطقه کنند».

پیش از این شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شرق و غرب ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌ بودند.

در همین زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اواخر تیرماه ۹۵ عربستان سعودی را متهم کرد که برای «ناامن کردن» ایران «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان» و «یک پایگاه» در اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده است.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح بوده که مقام‌های ایران از آنها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان اما خود را «مدافع حقوق سنی‌ها» می‌خوانند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.