ف. م. سخن: شاید رییس جمهور شدن آیت الله قتل عام براى ما خوب باشد!

جمعه, 8ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

ما ملت معجزه هستیم. معجزه یعنى این که بدون طى مراحل رشد طبیعى و پیشرفت و رسیدن به موفقیت یا ایجاد تغییر اساسى، همه چیزِ جهان بر وفق مرادِ ما شود و شب بخوابیم، صبح بر خیزیم، اوضاع کشور درست شده باشد و ما تبدیل به یک کشور آزاد و آباد شده باشیم.

این فقط مردم مومن و معتقد به ماواءالطبیعه نیستند که به معجزه باور دارند. بسیارى از هموطنان خداناباور و نامعتقد به ادیان ما هم، بى آن که خود بدانند، به معجزه باور مندند. دلیل آن هم ساده است:
ما بر اساس «واقعیات موجود» تصمیم نمى گیریم و برنامه ریزى و کار نمى کنیم. ما چنان در عالم ذهنى خود غرق یم که جهان بیرون را کج و معوج مى بینیم. نه تنها مردمِ عادىِ مخالفِ وضعِ موجود، که حتى اهل سیاست و جامعه ى خواهانِ تغییرِ اجتماعى، در دنیاى خودمان سیر مى کنیم و این دنیاى ذهنى را به جاى آن چه در جهان واقع وجود دارد مى نشانیم.

بر اساس همین دنیاى ذهنى، سخن مى گوییم، مى نویسیم، نظر مى دهیم، و بر این باوریم که با این سخنان و نوشته ها و نظرات، دنیاى واقع را تغییر مى دهیم.

آن کس که هشدارى به ما بدهد و از ما بخواهد که از خواب و رویا بیدار شویم و نگاهى به واقعیت هاى موجود بیندازیم، معمولا به عنوان فردى مزاحم شناخته مى شود، که چیزى از «واقعیت» نمى داند چرا که «واقعیت ما» با «واقعیتى که او مى بیند» زمین تا آسمان فرق دارد.

در سال هاى نخستین انقلاب، دیدیم کسى مثل زنده یاد شاپور بختیار، مدام از واقعیت هاى حکومت روحانیون مى گفت، و کسى سخنان او را نمى شنید. او را تبدیل به مرغ توفانى کردند که پاى منقل نشسته و با مردم همراه نیست. حال آن که درست عکس این ماجرا بود. او واقعیت را مى دید و ما مردم نمى دیدیم. جماعت و سران احزاب و سازمان ها نمى دیدند. صداى پاى دیکتاتورى نعلین مى آمد ولى این صدا را فقط چند نفر انگشت شمار مى شنیدند و تلاش مى کردند با صداى بى صداى خود مردم را به آن توجه دهند…

اکنون در آستانه ى انتخابات ریاست جمهورى هستیم. جمعه ٢٩ اردى بهشت، این اتفاق چه ما جمهورى اسلامى را قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم خواهد افتاد. چند نامزد تایید صلاحیت شده، به دنبال آراى واقعى یا ساختگى خواهند بود. نظام، حضور حداقل ٣٠ میلیون راى دهنده را در فرداى انتخابات اعلام خواهد کرد. سپس راى ها خوانده خواهد شد یا خوانده نخواهد شد. و در خاتمه یک نفر به عنوان رییس جمهور معرفى خواهد شد.

دو دسته در این میانه، تصمیم شان موثر است:
١- حکومت
٢- راى دهندگان مخالف حکومت

ما، اهل قلم، اهل سیاست، اهل نوشتن، اهل سخن گفتن، اهل نظر دادن، جزئى بسیار کوچک از مخالفان هستیم که نه راى مان، و نه تبلیغ مان براى تحریم یا شرکت، اثرى بر این دو دسته «نخواهد داشت».

حوادث بعد از راى گیرى را هم نه مى توانیم پیش بینى کنیم و نه پیش بینى ما بر آن چه رخ خواهد داد تاثیرى خواهد گذاشت.

– عده اى مى گویند آیت الله قتل عام، منتخب حکومت است و از همین الان انتخاب شده است.
– عده اى دیگر مى گویند معلوم نیست چنین شده باشد. شاید روحانى منتخب حکومت باشد و رییسى لولوى سر خرمن.

این «مى گویند ها»، فقط گفته است و بر هیچ فاکتى استوار نیست.

اصل مطلب هم این است که هر گفته اى، درست یا غلط، بر دومین دسته یعنى راى دهندگان مخالف حکومت که اغلب جوان هستند و استراتژى مبتنى بر عقل سلیم و زندگى واقعى را دنبال مى کنند «اثر نمى گذارد».

حتى اگر تحریم ٩٠ درصدى هم صورت بگیرد، هیچ یک از ما از این تحریم با خبر نخواهیم شد. حکومت، ٣٠ میلیون راى را حتى اگر ۵ میلیون نفر راى داده باشند اعلام خواهد کرد.

روزى که احمدى نژاد انتخاب شد، با او مثل یک فرد مقدس رفتار شد. تقریبا همه ى سران ریز و درشت کشور به دیدن او و عرض تبریک رفتند. او که در ساختمان مجلس سناى سابق، جلوس فرموده بود، به عنوان یک ناشناس، رییس جمهور شد و ایران را با فضاحت و رسوایى، مسخره ى خاص و عام کرد. او شهردار بود و در دانشگاه درس مى داد و مردم از او فقط همین را مى دانستند.

اکنون معجزه ى سید ابراهیم رییسى در حال وقوع است. از این نامزد مورد علاقه ى حکومت، فقط آیت الله قتل عام بودن اش را مى دانیم.

ما راى نمى دهیم، و احتمال دارد خیلى هاى دیگر هم راى ندهند و رییسى بدون تقلب رییس جمهور شود. اگر او را مى شناختیم، ممکن بود او را یک فرد معجزه گر ندانیم، چنان که روحانى را نمى دانیم. روحانى نه مثل یک پیغمبر و جادوگر و شعبده باز، بلکه مثل یک انسان عادى، کار مى کند، و تبلیغى هم براى داشتن توانایى فوق انسانى نمى کند.

اما رییسى از دالان هاى قوه ى قضاییه آمده است. از مغاک اوین در دهه ى شصت. شاید او بتواند معجزه اى صورت دهد. شاید رییس جمهور شدن او به نفع ما باشد. پس اگر معتقد به معجزه ایم، کار درست همان راى ندادن است! باشد که رستگار شویم!

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.