کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف فوری حکم اعدام دو کودک مجرم در ایران شدند

شنبه, 9ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

کارشناسان سازمان ملل در بیانیه روز گذشته خود تاکید کردند، ایران باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی حقوق بشر پایند بوده و اجرای حکم اعدام کودک مجرمان را متوقف کند. این کارشناسان خواستار توقف فوری اجرای حکم اعدام دو زندانی شدند که هر دو در زمانی محکوم شده اند که زیر ۱۸ سال سن داشته اند. سه کارشناس سازمان ملل با اظهار این نگرانی که این موارد ممکن است تنها «نوک کوه یخ» باشد، اعلام کردند “با توجه به اینکه تا اول ماه جاری میلادی دستکم ۹۰ نفر در ردیف اعدام قرار داردند که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، تعداد کودک مجرمانی که اعدام شده یا در خطر اعدام قرار دارند ممکن است بسیار بیشتر باشد.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانم اسما جهانگیر؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ضعیت حقوق بشر ایران، خانم آگنس کالامارد؛ گزارشگر ویژه در مورد اعدام های فراقانونی، شتابزده یا خودسرانه، و آقای بنیام مزمور؛ رئیس کمیته حقوق کودک، در بیانیه مشترک خود گفتند: “ما از افزایش بی سابقه تعداد اعدام مجرمان نوجوان در ایران نگران هستیم. فشار روانی وارده بر نوجوانی که برای سال ها در زندان نگهداری می شوند تا حکم اعدام آنان اجرا شود، شکنجه و بدرفتاری نیز به حساب می آید.”

کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند: ” اجرای این اعدام ها باید متوقف و حکم آنان نقض شود. همچنین از ایران می خواهیم فورا کلیه احکام اعدام کودکان را شامل تخفیف اعلام کند.”

یکی از این دو کودک مجرم، مهدی بهلولی سال ۲۰۰۱ و در ۱۷ سالگی حکم قصاص را دریافت کرد و قرار بود این حکم ۱۰ روز پیش در ۱۹ آپریل اجرا شود. اجرای این حکم چند ساعت پیش از اجرا متوقف شد. هنوز وضعیت اجرای حکم او مشخص نیست.

نفر بعد، پیمان برنده در ۲۰۱۲ در ۱۵ سالگی به اعدام محکوم شد و قرار است در ۱۰ ماه می این حکم اجرا شود.

این کارشناسان تصریح کردند: “با این دو پرونده، تعداد حکم اعدام کودک مجرمانی که زمان آن مقرر شده به عدد شش رسیده که حکم اعدام دو تن از آنان تاکنون اجرا شده است.

در این بیانیه با اظهار این نگرانی که این موارد ممکن است تنها «نوک کوه یخ» باشد، اعلام شده: “با توجه به اینکه تا اول ماه جاری میلادی دستکم ۹۰ نفر در ردیف اعدام قرار داردند که زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، تعداد کودک مجرمانی که اعدام شده یا در خطر اعدام قرار دارند ممکن است بسیار بیشتر باشد.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.