ظریف: حمله به سفارت عربستان حماقت نبود، خیانت بود

جمعه, 15ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران گفته است، این حادثه به درستی توسط نهادهای ذیربط «مدیریت» نشد.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان در ۱۲ دیماه سال ۱۳۹۴، تجمع اعتراضی در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار شد و در نهایت شماری با ورود به این سفارت، به ساختمان آن خسارت وارد کردند. این حمله باعث شد تا عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز معلم در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران گفته است: «ما در آستانه اجرایی شدن برجام (توافق هسته ای با گروه ۱+۵) دو تحول مهم داشتیم: یکی حمله به سفارت عربستان و دیگری اتفاقی در خلیج فارس که برای ناو آمریکایی اتفاق افتاد. یکی بد مدیریت شد و دیگری درست مدیریت شد. حالا به این ادعا که هر دو حادثه با هدف جلوگیری از اجرایی شدن برجام طراحی شده بود نمی پردازیم. اما نوع مدیریت بسیار مهم است.»

این سخنرانی روز چهارشنبه برگزار شده و رسانه ها متن آن را روز پنجشنبه منتشر کرده اند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفته است: «ما روز حمله به سفارت عربستان در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتیم و در آنجا اجماع داشتیم که اگر به سفارت عربستان حمله شود بهانه‌ای برای شرارت جدیدی از سوی سعودی آماده می شود که همین طور هم شد. اطمینان داشته باشید اگر این حماقت و به نظر من خیانت تاریخی رخ نداده بود امروز شرایط به شکل دیگری بود.»

وی تصریح کرده است:« من این را بدون هرگونه تردید به شما می‌گویم. کما اینکه اگر ما آن شب تا صبح بیدار نبودیم و موضوع ملوانان آمریکایی را با عزت و حکمت و سربلندی حل و فصل نکرده بودیم امروز وضعیت دیگری داشتیم.»

اشاره وزیر امور خارجه ایران به بازداشت ده ملوان آمریکایی در خلیج فارس توسط نیروهای سپاه پاسداران در ۲۲ دیماه سال ۱۳۹۴ است. این ملوانان پس از یک روز بازداشت، آزاد شدند.

«یک اتفاق در سوریه باعث شد جریان به هم بخورد»

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع رویکرد جدید دولت آمریکا در قبال سوریه اشاره کرده و گفته است: «وقتی آقای ترامپ رییس جمهور آمریکا شد عده‌ای گفتند ترامپ گرفتاری‌های داخلی دارد و نمی‌خواهد در خارج وارد بحرانها بشود. یک اتفاق، یعنی وضعیت شیمیایی در سوریه، که اگر ساختگی هم باشد دیگر بدتر!- باعث شد ۱۸۰ درجه برنامه آمریکا تغییر پیدا کند.»

اشاره وزیر امور خارجه ایران به حمله شیمیایی به «خان شیخون» در استان ادلب سوریه است که دهها کشته برجای گذاشت.

آقای ظریف در ادامه با اشاره به جرج بوش پسر، رییس جمهوری اسبق آمریکا و حملات تروریستی یازدهم سپتامبر گفته است:« بوش هم که او را رییس جمهور جنگ می‌خواندند درست مثل ترامپ پیش از تصدی ریاست جمهوری همین ادعا (عدم درگیری آمریکا در مسایلی بیرونی) را داشت ولی یک اتفاق، حالاهر چه که بوده توطئه بوده یا طراحی، باعث شد تاریخ عوض بشود. یک اتفاق در سوریه باعث شد جریان به هم بخورد و این به خاطر شرایط سیال روابط بین الملل است.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکادر واکنش به حمله شیمیایی در «خان شیخون» دستور حمله به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.

ریکا در واکنش به این حمله شیمیایی، پایگاه هوایی «شعیرات» در استان حمص را با ۵۹ موشک هدف قرار داد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.