انتقاد شدید خامنه ای از ‘اجرای بی‌‍ سر و صدای’ سند آموزشی یونسکو

یکشنبه, 17ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از “اجرای بی‌سر وصدای” سند آموزشی یونسکو، مربوط به برنامه توسعه پایدار سازمان ملل در ایران انتقاد کرده و گفته است: “این سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ مطلقاً مجاز نیست.”

آقای خامنه‌ای امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در جمع معلمان و کارکنان آموزش و پرورش از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرده و گفته است “باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است”.

بر اساس اهداف اعلام شده توسط یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) ، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰، تمام کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند که به اهداف و شاخص‌های توسعه پایدار دست پیدا کنند.

“آموزش باکیفیت” یکی از اهداف هفده‌گانه یونسکو برای توسعه پایدار است که خواهان آموزش برابر، فراگیر، عادلانه همراه با برابری جنسیتی در کشورهای عضو است.

به گزارش سایت رهبر ایران او با اشاره به “پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت” و انتقاد شدید از این موضوع گفت: “به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.”

سند توسعه آموزش ۲۰۳۰ یونسکو از زمان تصویب آن در سازمان ملل در سپتامبر سال ۲۰۱۵، با انتقاد گروه‌ها و رسانه‌های عمدتا محافظه‌کار در ایران روبرو شده و بعضی از آن به عنوان “برجام فرهنگی” یاد کرده‌اند.

حسن رحیم‌پور‌ازغدی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از این گفته بود که طبق سند ۲۰۳۰ “مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ایران نظارت کنند.”

وی گفت که در این سند نگاه لیبرال و نئولیبرال به حقوق کودک، آموزش و پرورش و زن و خانواده وجود دارد گرچه اشتراکاتی با مفاهیم اسلامی دیده می‌شود اما تناقض‌های بنیادی هم وجود دارد.

ا: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.