نسرین ستوده در چهل و نهمین روز اعتصاب غذا: « مسوولان تعمدا سکوت می کنند»

سه شنبه, 14ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

رضا خندان همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که از تاریخ ۲۶ مهرماه در اعتصاب غذا به سر می برد با اظهار اینکه هیچکدام از مقامات قضایی هنوز پس از ۴۹ روز هیچ واکنشی نشان نداده اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است جز اینکه نسرین هر روز وضعیتش بدتر از قبل می شود. به نظرم مسولان قضایی تعمدا این سکوت را ادامه می دهند تا نشان دهند اعتصاب غذا نسرین برایشان اهمیتی ندارد. فقط امروز اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس را در خصوص بازدید از نسرین ستوده در زندان و پیگیری خواسته هایش در خبرها خواندیم که البته معلوم نیست قوه قضاییه به نمایندگان مجلس هم اجازه بازدید از زندان را بدهد یا نه! همانطور که به احمدی نژاد، رییس جمهور کشور داده نشد.»

رضا خندان که روز یکشنبه ۱۲ آذرماه خانم نسرین ستوده را به صورت کابینی ملاقات کرده است در خصوص آخرین وضعیت جسمیش گفت:« هر هفته از هفته قبل لاغرتر و وضعش وخیم تر است. من دیگر امیدی ندارم که هفته های بعدی او قادر باشد حتی به سالن ملاقات بیاید، حتما کارش به بیمارستان می کشد.»

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۲ آذر ماه در جمع خبرنگاران گفت با اشاره به خانم ستوده گفت که در جلسه مجلس مصوب شده تا تیمی از نمایندگان برای بازدید از زندان اوین و دیدار با خانم ستوده بروند و اگر وضعیت خلاف قانونی باشد حتما رسیدگی می شود.

آصفری گفته است: “سر پل ما با قوه قضائیه وزیر دادگستری است که اگر مطالب پیرامون خانوم ستوده صحت داشته باشد از وی می‌خواهیم توضیح دهد.”

رضا خندان با اظهار اینکه خانم ستوده همچنان تصمیم به ادامه اعتصاب تا عملی شدن خواسته هایش دارد، گفت:« امروز نسرین به من گفت که وقتی آنها حاضر نیستند حتی در مورد ممنوع الخروج کردن دخترم حرف بزنند و حاضر به رسیدگی به این مسئله نشدند معلوم است که چقدر برایشان جدی بوده و حتما اگر من دست به اعتصاب نمی زدم وضعیت پرونده مهرآوه را بدتر می کردند. نسرین در این مدت بارها گفته اگر ممنوع الخروجی دختر ۱۲ ساله اش رفع شود و پرونده او مختومه شود دست از اعتصاب بر می دارد. او از تمام خواسته هایش چشم پوشیده جز همین.»

همسر نسرین ستوده با اظهار اینکه فقط موضوع فقط ممنوع الخروج بودن نیست ، گفت:« یک بچه ۱۲ ساله را به هیچ چیز نمی توانند متهم کنند و بهانه ای برایش بتراشند. وقتی مادری در زندان باشد و بفهمد دختر بچه اش در بیرون تحت پیگیرد قضایی است مسلما برایش خیلی سخت خواهد بود. شاید بعضی ها بگویند اشکال ندارد مهراوه فقط نمی تواند به خارج از کشور برود اما واقعیت چیزی دیگری است، اولا حق یک کودک بدون دلیل معقول و قانونی گرفته شده و ثانیا اگر اینجا جلویشان گرفته نشود، فردا می توانند احضارش کنند، پس فردا بازداشتش کنند و هزار و یک اتفاق دیگر. نسرین از همه این اتفاق های بعدی نگران است و اینکه به خاطر او بچه ۱۲ ساله اش در بیرون تهدید شود.»

همچنین جمعی از فعالان حقوق زنان با نوشتن نامه ای از وضعیت وخیم خانم ستوده ابراز نگرانی کردند و صبح یکشنبه ۱۲ آدر ماه جلوی دفتر دادستانی رفتند تا نامه خود را تحویل دادستان تهران دهند. آنها در این نامه که خطاب به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نوشته شده، ضمن اعلام حمایت از خواسته های نسرین ستوده، درخواست انتقال سریع وی به بیمارستانی مجهز را مطرح کردند.

همسر نسرین ستوده در حالیکه همسرش در چهل ونهمین روز اعتصاب غذا به سر می برد با اشاره به اینکه تنها وضعیت خانم ستوده بغرنج نیست بلکه تمام زنان زندانی سیاسی تحت فشار هستند، گفت:« زندانیان زن سیاسی تحت فشار شدیدی هستند. خانم واضحان، زندانی که مبتلا به سرطان است مجبور شد که ۸ روز دست به اعتصاب غذا بزند تا او را به بیرون زندان برای درمان منتقل کنند. چنین مریضی که ماه ها مبتلا به سرطان در زندان است مجبور شد برای امکان درمان در خارج از زندان دست به اعتصاب بزند. خیلی جای سوال دارد چرا اینهمه قشار روی زندانیان است. ما خودمان هم مانده ایم و جوابی برای اینهمه فشار نداریم. اکنون ۱۹ ماه است که بچه های من حتی یک ثانیه هم حق تماس تلفنی با مادرشان را نداشته اند در حالیکه زندانیان غیر سیاسی حق تلفن به هر نقطه ای از جهان را روزانه دارند. شرایط ما بگونه ای است که حتی بچه ها هم نمی توانند صدای مادرشان را بشنوند.»

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر از تاریخ ۲۶ مهرماه در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زد. او در تاریخ چهارشنبه ۱۰ آبان ماه بی آنکه دلیلی ذکر شود به سلول انفرادی منتقل شد و این وضعیت ادامه پیدا کرد تا اول آذر ماه که مجددا به بند عمومی منتقل شد. اکنون ۴۲ روز از اعتصاب این وکیل در زندان اوین می گذرد در حالیکه به گفته همسرش وضعیت جسمیش به شدت وخیم است. او به خانواده اش گفته است به شرط رفع ممنوع الخروجی مهرآوه دختر ۱۲ ساله اش دست از اعتصاب بر می دارد.

نسرین ستوده ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.