وعده های اقتصادی قالیباف و رئیسی عملی نیست

دوشنبه, 25ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

این مسئله دردناک است که در کشوری با آن سابقه و تاریخ چند هزار ساله و درخشان، برنامه های انتخاباتی به سطح دادن وعده یارانه سقوط می کند.

وضعیت معیشتی مردم بعد از هشت سال تحریم و مدیریت بد اقتصادی به سطح نازلی سقوط کرده و در طول چهار سال گذشته با اینکه کارهایی در حوزه اقتصاد انجام شده اما تاثیر محسوسی بر زندگی عموم مردم نداشته است. مردم فقیرند و نامزدها، با استفاده از فقر آنها ، اقدام به دادن چنین وعده هایی می کنند و با یارانه و پول نقد در تلاشند تا رای مردم را خریداری کنند. به باور من این توهین بزرگی به مردمی با تمدن و فرهنگ چند هزار ساله است. وقتی این نوع پوپولیسم پولی به این شکل از سوی آقای قالیباف با ده سال سابقه مدیریت شهرداری تهران ، مطرح می شود، کسی که به هر حال باید واقعیت های اقتصادی تا اندازه یی درک کرده باشد، مایه تاسف است.

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که این پول های وعده داده شده، از کجا قرار است تهیه شود؟ وقتی کسی بدون پشتوانه عملی می گوید من ۲۵۰ هزار تومان یارانه به مردم پرداخت می کنم، ممکن است کس دیگری هم بیاید و بگوید من ماهی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به شما پرداخت می کنم. اینکه تا چه حد این برنامه ها پشتوانه عملی دارد و به واقعیت نزدیک است مهم است. در حال حاضر پرداخت همین یارانه ۴۵ هزار تومان در ماه هم به قول آقای «طیب نیا» وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی ، تبدیل به یک «مصیبت عظما» شده و بخش بزرگی از بودجه عمرانی مردم صرف پرداخت یارانه نقدی می شود که مبلغ آن چنانی هم نیست.

یک نتیجه منفی دیگر این رویکرد این است که آقای روحانی هم برای مقابله با چنین پوپولیسمی ناچار به ورود به این عرصه ها می شود و او هم مسئله یارانه ها به شکل دیگری مطرح می کند و این پیکار انتخاباتی را به مسیر بسیار اشتباهی و سطح نازلی می کشاند و به نوعی توهین به دانش مردم است.

مرکز آمار ایران می گوید در سال ۱۳۹۵ در ایران ۶۳۰ هزار شغل ایجاد شده است. برخی کارشناسان حتی این آمار را اغراق آمیز تلقی می کنند. حالا چطور ممکن است بشود پنج میلیون شغل ایجاد کرد؟ در هیچ دوره ای میزان شغل ایجاد شده از ۷۰۰ هزار شغل بالاتر نبوده که متعلق به دوره آقای خاتمی است و این رقم یعنی پنج یا شش میلیون شغل که برخی کاندیداها ادعا کرده اند، عملی و واقعی نیست.

آقای قالیباف پیش از این هم گفته بود می خواهد درآمد ملی ایران را طی مدت چهار سال، به دو و نیم برابر افزایش دهد. تامین این هدف مستلزم نرخ رشدی ۲۶ درصدی است و این نرخ رشد در هیچ جای جهان سابقه نداشته. اقتصاد چین که از آن به عنوان معجزه اقتصادی نام می برند در طول سی سال گذشته به طور متوسط با نرخ رشد ده درصدی مواجه بوده است.

میانگین نرخ رشد متوسط ایران از انقلاب تا به حال ، در بهترین حالت دو و نیم درصد در سال بوده است. آقای قالیباف اما می خواهد نرخ رشد ایران را به ۲۵ درصد برساند. با این ادعای آقای قالیباف باید بگوییم کلان شهر تهران از سوی کسی اداره می شود که متاسفانه از مفاهیم ابتدایی اقتصادی خبر ندارد.

تصور نمی کنم دانش اقتصادی افکار عمومی در ایران پس از گوش دادن به مناظره سوم روشن تر شده یا آگاهی آنها افزایش پیدا کرده باشد. چون از قرار معلوم سوالات بر اساس قرعه کشی طرح می شود و مثلا موضوع قاچاق قبل از سایر موضوعات مطرح شده، در حالی که موضوع قاچاق، معضل اصلی اقتصاد ایران نیست و در واقع اگر قاچاق گسترش پیدا کرده به علت وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ایران است .

هدف این مناظره ها ، کمک به مردم برای انتخاب کاندیدای مناسب است، برای اینکه بدانند در عرصه های اقتصادی و سیاسی کشورشان، چه می گذرد و کدام گزینه مناسب تر است. اما ضد و نقیض گویی و حملات سیاسی در مناظره سوم ، فرم تسویه حساب های شخصی به خودش گرفته بود. در نتیجه تصور نمی کنم واقعا مردم با دنبال کردن مناظره، توانسته باشند برنامه اقتصادی کاندیداها را درک کرده و درجه اطلاعاتشان از وضعیت اقتصاد، بهتر شده باشد.

تنها نامزدی که تا به حال یک برنامه اقتصادی مدون منتشر کرده، آقای روحانی است. من این برنامه را امروز خواندم و ورای همه ایراداتی که می شود به سیاست های اقتصادی چهار ساله گذشته ایشان گرفت، به نظرم طرح خوبی است که مطالعه آن می تواند به دانش اقتصادی مردم کمک کند.

درگذر از آقای جهانگیری که برنامه اقتصادی شان به آقای روحانی نزدیک است اما بقیه نامزدها عملا برنامه اقتصادی ندارند.گرچه آقای رئیسی گفته با کمک دانشگاهی ها برنامه اقتصادی مدونی مهیا کرده، که باید منتظر انتشارش ماند.

بر اساس اظهاراتی که در مناظره اخیر مطرح شد، به باور من آقای رئیسی و آقای قالیباف در مورد مسائل اقتصادی دیدی یک جانبه دارند و عمدتا مسائلی مثل پرداخت یارانه را برای جلب آراء عمومی را مطرح می کنند.
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.