بیانیه حزب ملت ایران: ۲۹ اردیبهشت زادروز دکتر مصدق، پیشوای نهضت ملی ایران، گرامی باد

سه شنبه, 26ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

۲۹ اردیبهشت

زادروز دکتر مصدق، پیشوای نهضت ملی ایران، گرامی باد

در ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۲۶۱ خورشیدی، کودکی پای به دنیا گذارد که رقم زن تاریخ شد. شوق خدمت به مردم در رگهایش می جوشید، سربازی مصمم، مشروطه خواهی اگاه ، رهبری روشن بین، آزادیخواهی سخت کوش و انحراف ناپذیر بود. با تحمل سختی های بسیار، هموطنانش را که زیر سلطه­ی استبداد و استعمار به تلخی روزگار می گذرانیدند رهبری کرده و آتش مقدسی را بر افروخت که گرمای زندگی بخش آن نه تنها در میهن مان که در رگ های خشکیده آسیا و آفریقا خون جوشان و تازه ای به جریان افکند.

سخن از مردی است که از نادره های زمان و از پدیده­های تاریخ فرهنگساز ایران است، سخن از دکتر محمد مصدق است،

دریا دلی که در زندان و در تبعید در وزارت و صدرات هیچگاه ملت و میهن خود را در رابطه با اصل استقلال و آزادی فراموش نمی کرد.

مصدق درگیرو دار جنگ جهانگیر دوم در انتخابات دوره چهاردهم مجلس با بیشترین رای به عنوان نماینده نخست ملت برگزیده شد. او به گونه ی مظهر استقلال ملی و بیان کننده سیاست موازنه منفی از محبوبیت بی نظیر در تاریخ ایران برخوردار شد به اسطوره های میهنی پیوست، در امر دفاع از آذربایجان و مخالفت با حضور قوای نظامی بیگانه در میهن و سرانجام ملی کردن صنعت نفت در دوره شانزدهم با شماری از یاران خود جبهه ملی ایران را تشکیل داد. در سی ام تیر ۱۳۳۱ مردم با قیام ایثار گونه به میدان آمدند تا دکتر مصدق عهده دار وزارت دفاع و پشتیبانی شود و مجلس ملی نیز به او اختیار تام داد. کلیه روابط با دولت غاصب و استعماری انگلستان قطع شد. پس از ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور، شرکت تلفن ، شرکت شیلات، بانک شاهی ، جنگل های سراسر کشور،سازمان اتوبوسرانی تهران و شرکت برق نیز ملی اعلام شدند.

مصدق تا پایان عمر نگران اوضاع ایران بود، در تبعید هم از راهنمایی های لازم دریغ نکرد و برآن شد طرح واقعی ترین سازمان سیاسی ایران را که راهگشای مبارزه نوین ملت باشد ابلاغ که در مرداد ماه ۱۳۴۴ به تصویب شورا رسید و بدنبال این مصوبه جبهه ملی سوم با حضور نمایندگان گروه ها، احزاب ، سازمانها و اصناف که هدفی جز استقلال و آزادی ایران نداشتند از جمله حزب ملت ایران، نهضت آزادی ایران، جامعه سوسیالیستی های نهضت ملی و حزب مردم ایران و سازمان های دانشجویی و اصناف و بازاریان تاسیس و دکتر مصدق پیشنهاد کرد که درهای جبهه ملی باید به روی همه گروه ها و سازمان های سیاسی که هدفی جز استقلال و آزادی ایران ندارند باز باشد .

هم میهن! از آنجاکه حاکمیت ملی زیربنای مشروعیت سیاسی، بنای دموکراسی را تشکیل می دهد و آزادی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در چارچوب آزادی های گوناگون چون آزادی انجمن های صنفی ، حزب ها، آزادی گفتار و نوشتار، آزادی حق انتخاب، آزادی اندیشه، آزادی مطبوعات، آزادی کار و تکاپوی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تعریف می شود اینست که مشارکت همگانی در حکومت، بخشی از مفهوم آزادی را تشکیل می دهد.

مصدق که خود پرورش یافته ی مکتب مشروطیت بود از اهداف انقلاب مشروطه ایرانی آگاهی کامل داشت و از اینرو نهضتی را که بنیان نهاد ادامه ی همان انقلاب با آگاهی و توانی افزون یافته تر در رویارویی با دشمنان ایران بود. دکتر مصدق در زندگی سیاسی خود همان بزرگ رزمنده ی ملت گرا و خستگی ناپذیری است که با آگاهی به درستی راه خود و ایمان به اراده ملی و توانایی ملّت، از دشواری ها نهراسید و با جهانخواران و خودکامگان و مستبدان داخلی وابسته به بیگانه ستیزه کرد و جان بر کف نهاد و زندان ها را به هیچ انگاشت و بار دیگر آیین میهن پرستی از نوع ایرانی آنرا ارج ویژه نهاد و سستی را از جان های خسته بزدود و با برپایی نهضت ملی ایران چنان رزمی را با انگلیس، آمریکا و شوروی و دست نشاندگان آنان و استبداد داخلی آغازید که تا دنیا به پاست و نام پرافتخارش پایندان پیروزی ملت ایران در تمامی عرصه­های آینده خواهد بود. او آزادی را لازمه استقلال می دانست.

داریوش فروهر رهبر جان باخته حزب ملّت ایران درباره دکتر مصدق گفت:

« … به اعتقاد من که هنوز همچون سرباز کوچکی در سپاه مصدقم، مصدق صدای تاریخ بود.. . .

حزب ملت ایران بر این باور است: مصدق معیار استقلال، پاکی و آزادگی به هم میهنان آموخت بهوش باشند که در صورت نبودن آزادی در جامعه، بیگانگان آزمند به یکدیگر نزدیک شده دست در دست هم، بفکر ضربه زدن به استقلال و منافع ملی ایران خواهند بود که متاسفانه همواره عملکرد کاربدستان جمهوری اسلامی ایران زمینه ساز بروز چنین خطری است که بر میهن مان سایه افکنده است.

زادروز فرزند خلف ایران، پیشوای نهضت ملی، مصدق بزرگ، گرامی باد

آزادی زندانیان سیاسی ، عقیدتی ، قومی و مدنی یک خواست ملی است

برقرار باد سامان مردم سالاری،پایندان استقلال،آزادی و عدالت اجتماعی

                                                              حزب ملت ایران

تهران، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.