احمد منتظری: رئیسی رای بیاورد، حکومت نظامی خودسر تشکیل می‌شود

سه شنبه, 26ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

احمد منتظری: نمی خواهیم براندازی شود و نظام از بین برود. فقط می خواهیم کسانی که اشکال بر آنها وارد است قبول کنند و اشکالات را برطرف کنند.

بیت آیت‌الله «حسینعلی منتظری» حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرده است. در بیانیه ‌ای که در کانال تلگرامی آیت‌الله منتظری منتشر شده، آمده است: «انتخابات در دوره کنونی، انتخابی ساده بین دو یا چند فرد نیست، انتخاب بین دو اندیشه و کردار کاملا متفاوت است.»

«احمد منتظری» تابستان سال گذشته فایل صوتی جلسه آیت الله منتظری را که در آن زمان قائم مقام روح الله خمینی، رهبرجمهوری اسلامی بود، با «هیات مرگ» درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ منتشر کرد. او به خاطر انتشار این فایل بارها در دادگاه ویژه روحانیت بازجویی شد ودست آخر به ۲۱ سال زندان و خلع لباس محکوم شد که البته اعلام کردند شش سال از زمان حکم او اجرا می‌شود.

 اواخر سال گذشته احمدمنتظری را برای اجرای حکم بازداشت کردند اما با پادرمیانی آیت‌الله «موسی شبیری زنجانی»، مرجع تقلید شیعه و نامه نگاری او به آیت ‌الله علی خامنه‌ای، حکم منتظری تعلیق شد. در فایل صوتی منتشر شده، «ابراهیم رئیسی» هم که الان کاندیدای اصلی اصول گرایان است، در کسوت معاون وقت دادستان کل کشور حضور دارد و از اعدام‌های تابستان ۶۷ دفاع می‌کند. او در زمان برگزاری آن جلسه، ۲۸ ساله داشته است. «ایران‌وایر» از احمد منتظری درباره انتخابات ۹۶ پرسیده است:

  • زمانی که فایل صوتی را منتشر می‌کردید، می‌دانستید قرار است آقای رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری شود؟

به هیچ وجه. حتی احتمال هم نمی‌دادم. اصلا به نظرم خیلی عجیب است. این همه در دستگاه اجرایی شخصیت‌های با تجربه از جناح‌های مختلف هست، حالا این که از دستگاه قضایی کسی که یک روز هم کار اجرایی نکرده است کاندیدا شود، بسیار جای تعجب دارد.

  • فکر می‌کنید انتشار فایل صوتی روی آرای آقای رئیسی تاثیری بگذارد؟

در بازجویی‌ها گفتم مساله‌ای مطرح شده و بهتر است شفاف سازی شود تا معلوم شود اصل مساله و این حکمی که منسوب به آیت الله خمینی است، چه بوده؟ واقعا چنین حکمی بوده؟ آیا زمان عمل زیاده‌روی شده؟ موضوع این حکم چه بوده؟ این باید بررسی شود و یک کمیته حقیقت یاب آن را بررسی کند. این به نفع مردم و نظام است و نتیجه مبارکی خواهد داشت. آقایان می‌گویند پخش این نوار خسارت‌بار بوده و اشکالاتی را نسبت به نظام و مسوولان نظام در ذهن مردم به وجود آورده است. خب، بیایند خسارت را تبدیل به منفعت کنند و بگویند ما این‏قدر قوی هستیم که این مساله را حل می‌کنیم. آقای رئیسی هم یکی از آن چهار نفر بوده که تصمیم می‌گرفتند اشخاص «سرموضع» هستند یا نه! اگر در یک جمع آزاد، خود آقای رئیسی بیاید و از خودش دفاع کند، چه بسا نظرات مردم عوض شود و همه متوجه بشوند واقعا ایشان آن زمان چه موضعی داشته‌ است. اما این مساله را مسکوت گذاشته‌اند و این حالت به ضرر آقای رئیسی است.

  • از شفافیت و راست‎گویی در جامعه صحبت کردید اما فضای جامعه طوری شده که حتی در مناظره‌های انتخاباتی هم مردم متوجه نمی‌شوند بالاخره چه کسی راست می‌گوید.

مناظره‌ها خیلی باعث تاسف بودند. کاندیداهای ریاست جمهوری نسبت به یک‎دیگر مطالبی را مطرح می‌کنند که همین طور خام می‌مانند و القای شبهه می‌شوند. اگر گردش آزاد اطلاعات و آزادی مطبوعات وجود داشت و به مرور زمان همه این‌ها بررسی می‌شد، بسیار آبرومندانه‌ بود و چه قدر می‌توانست جلوی ادامه مفاسد را بگیرد. مطالبی که مطرح شد برای شخصی مثل من تلخ بود چون ما نظام را از خودمان می‌دانیم و برای استقرار این نظام زحمت کشیده‌ایم. هنوز هم امید داریم که اصلاح شود و نمی‌خواهیم براندازی شود و نظام از بین برود. فقط می‌خواهیم کسانی که اشکال بر آن‌ها وارد است، قبول کنند و اشکالات را برطرف کنند. مناظره‌ها نشان دادند که صداوسیما با این گسترش و عظمت، یک مجری قابل که بتواند چنین جلسه‌ای را اداره کند، ندارد. در مناظره‌های انتخاباتی دیگر کشورها، مجری کاملا مناظره را کنترل می‌کند. اگر کسی نسبت به افراد تهمت بزند، همان زمان که جمله را شروع می‌کند، مجری اجازه ادامه صحبت را نمی‌دهد. اما در این مناظره‌ها، آقایان کم تر برنامه خودشان را ارایه دادند و ۹۰ درصد این اشکال به خاطر ضعف مجری بود.

  • گفتید شما نظام را از خودتان می‌دانید ولی نظام سال‌ها است با بیت آیت الله منتظری دوستی ندارد. دلیل این که باز هم حامی نظام هستید، چیست؟

حرف شما درست است و به نظر من، مسوولین نظام قدر مردم را نمی دانند. در بازجویی‌ها،‌ بازجو می‌گفت شما با خانواده معدومین در ارتباط هستید. گفتم نگویید خانواده معدومین، این ها عزیرانشان، فرزند، همسر، خواهر و برادرانشان اعدام شده‌اند، آن وقت شما می‌گویید خانواده معدومین؟! گفتم در یک جلسه‌ای، یک نفر به مادری که فرزندش را اعدام کرده بودید، گفت مادر! این‌ها که بچه‌ات را اعدام کردند را لعن کنید. آن مادر فورا عکس‌العمل نشان داد و گفت: «چرا من یک هم‌وطن خود را لعن و او را جهنمی کنم؟ من دعا می‌کنم او هدایت و بهشتی شود.» بسیاری از آن‌ها چنین روح بزرگی دارند. آن‌وقت شما همین طور می‌گویید خانواده معدومین و حاضر نیستید از این‌ها یک دل‎جویی ساده کنید. حداقل قبر عزیزانشان را مشخص کنید که این‌ها بتوانند گل ببرند و فاتحه‌ای بخوانند. حتی خانواده کسانی که آسیب دیده از انقلاب و نظام هستند، دوست دارند کارها اصلاح شود و براندازی نشود و تمامیت ارضی و استقلال کشور محفوظ بماند. باید از حداقل‌ها استفاده کنیم و برای اصلاح کشورمان قدم برداریم. نظام باید از این سرمایه عظیم استفاده کند. وقتی همه می‌خواهند اصلاح شود، چرا نباید اصلاحات صورت گیرد؟ چرا آزادی مطبوعات و آزادی عقیده نباشد؟ مردم انتظار ندارند مسوولان اعتراف کنند بلکه همین که راه‌شان را اصلاح کنند، زندانیان سیاسی و محصورین را که سرمایه های این کشورند، آزاد کنند و همین که کسی را به جرم مخالفت و اختلاف نظر و اعتقاد دستگیر نکنند، یک گام به پیش است. امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد.

  • در همین دوره آقای روحانی شما زندانی شدید و حکم سنگین گرفتید. بسیاری از فعالان مدنی هم هنوز در زندان هستند. خیلی از افرادی که انتخابات را تحریم می‌کنند، می‌گویند برای چه باید رای دهیم وقتی در این موارد تغییری رخ نداده است. اگر رییس جمهوری در این موارد بی اختیار است، ما هم رای نمی‌دهیم.

دستگاه قضایی گوش به فرمان رییس جمهوری نیست و قوا از هم‎دیگر جدا هستند ولی رییس جمهوری مسوول اجرای «قانون اساسی» است. یعنی وقتی می‌بیند یک اصل قانون اساسی زیر پا گذاشته و یا با آن مخالفت می‌شود، باید سریع اطلاعیه بدهد. اگر رییس جمهوری هر روز هم در این‌باره اطلاعیه دهد، کار اضافه‌ای نکرده است. بگوید امروز در دستگاه قضایی فلان حکم صادر شد و این برخلاف اصل چندم قانون اساسی است یا وجود دادگاه ویژه روحانیت خلاف قانون اساسی است چون در قانون اساسی صریحا ذکر شده دادگاه‌ها باید تحت‌نظر دادگستری باشند و این دادگاه تحت نظر دادگستری نیست. من فایل صوتی یک جلسه‌ای را که جلسه تاریخی است و الان از آن زمان ۲۸ سال گذشته است، منتشر کردم. در همه جای دنیا وقتی این مدت سال از خبر می‌گذرد، دیگر آن مطلب محرمانه نیست. علاوه بر این، مطابق نص قانون، میزان محرمانه بودن هر فایلی را تولید کننده آن فایل تعیین می‌کند. این نص صریح قانون است و دفتر آیت‌الله منتظری نگفته این فایل محرمانه است. آقای رییس جمهوری گاهی گفته‌اند که کارهایی خلاف قانون اساسی انجام می‌شود اما اگر مورد به مورد اعلام می کردند، مسلماً تاثیر بیش تری داشت. امیدوارم در چهار سال آینده این مهم را نیز انجام دهند.

  • من نام کاندیداها را می‌گویم و از شما می‌خواهم تحلیل‌ خود را از دوران احتمالی ریاست جمهوری آن‌ها بگویید؟ اول با آقایمحمدباقر قالیباف شروع کنیم که خود را البته از انتخابات کنار کشید. اگر می ماندند، چه می شد؟

نیروی‌های نظامی در راس امور قرار می‌گرفتند؛ مثل زمان آقای احمدی نژاد که حتی وزرای نفت، ارشاد و کشور و نیز بعضی استاندارها هم نظامی بودند و سردارهای سپاه روی کار قرار داشتند. اگر ایشان می ماند، حکومت تا مقداری شبیه حکومت نظامی بود.

ابراهیم رئیسی:

شبیه همان حکومت آقای قالیباف می‌شود؛ با این تفاوت که آقای قالیباف بر آن حکومت اشراف خواهد داشت ولی آقای رئیسی هیچ اشرافی نخواهد داشت. در نتیجه، یک حکومت نظامی‌ به وجود می آید که حتی از رئیس‌جمهوری هم دستور نخواهد گرفت و به صورت خودسرانه عمل خواهد کرد.

مصطفی میرسلیم: تکنوکرات‌ها سرکار می‌آیند. ایشان یک شخصیت علمی و دانشگاهی است. با شناختی که از آقای میرسلیم دارم و باتوجه به آن چه در مناظرات مطرح کرد، فکر می‌کنم نیروی‌های تکنوکرات را مسلط کند.

مصطفی هاشمی‌طبا: شخصیت حساب شده‌ای است. مباحث علمی و علت و معلولی را قبول دارد. دو دو تا چهار تا می‌کند و سراغ کارهای شانسی و بی حساب نمی‌رود. این  در مناظره هایش هم کاملا مشخص بود.

اسحاق جهانگیری: دولتی شبیه دولت آقای خاتمی خواهد داشت. اصلاح‌طلبان بیش تر سرکار می آیند و اداره امور بیش تر دست اصلاح‌طلبان و گروه‌های روشن‌فکر می‌افتد.

حسن روحانی: شخصیت معتدلی است و سعی کرده است بین نیروهای مختلف تعادل ایجاد کند. فکر می‌کنم چهار سال آینده نیز به همین صورت ادامه یابد.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.