افشاگری جدید گنجی: پس از آیت الله قتل عام، نوبت “حجت الاسلام خون آشام” است

چهارشنبه, 3ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

اکبر گنجی در توضیح قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ جزئیات تازه ای را افشا کرد و بسترهای شکل گیری این جنایت را برملا کرد. او از اختلاف نظر اساسی آیت الله خمینی با قوه قضائیه- شورای عالی قضایی وقت- سخن گفت و توضیح داد که چگونه آیت الله خمینی در موارد متعددی ضمن توبیخ اعضای شورای عالی قضایی، پرونده های قضایی را به دو تن از اعضای هیئت مرگ- ابراهیم رئیسی و نیری- واگذار می کرد تا این دو برای آن ها حکم صادر کنند.

مورد دیگری که گنجی بر آن تأکید کرد، اختلاف نظر بر سر تشکیل دادگاه ویژه روحانیت بود که محمدی ری شهری- وزیر اطلاعات- و علی خامنه ای – رئیس جمهور وقت- از آیت الله خمینی خواستار تشکیل آن شدند و آیت الله منتظری به شدت مخالف آن بود و شورای عالی قضایی هم زیر بار آن نرفت. آیت الله خمینی مستقلا آن را تشکیل داد و به وسیله آن مقدمات عزل آیت الله منتظری از قائم مقام رهبری را فراهم آورد.

محمدی ری شهری با نظر آیت الله خمینی و علی خامنه ای وزیر اطلاعات شد. آیت الله خمینی به او اعتماد کامل داشت و اختیار کامل به او داده بود. ری شهری همه کارهایش را با آیت الله خمینی هماهنگ می کرد. شواهد و مدارک این مدعا را گنجی در این سخنان ارائه کرده است. ری شهری هم مصطفی پورمحمدی را به عنوان نماینده وزارت اطلاعات در هئیت مرگ تعیین کرد.

گنجی سپس به نقش آنان در این قتل عام پرداخته و آن گاه نتیجه می گیرد که همان گونه که ابراهیم رئیسی شایسته لقب “آیت الله قتل عام” بود، مصطفی پورمحمدی هم شایسته لقب “حجت الاسلام خون آشام” است. او سپس با استناد به اصول قانون اساسی، وظایف و اختیارات وزیر دادگستری را توضیح داده و روشن می سازد که وزیر دادگستری توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می شود.

گنجی راهکارهایی برای ممانعت از انتخاب دوباره “حجت الاسلام خون آشام” به وزارت دادگستری پیشنهاد می کند که نیازمند فعالیت همه مدافعان حقوق بشر، دموکراسی خواهان و شبکه های اجتماعی است. مستقل از نکات تاریخی بیان شده در این سخنان، خواست حقوق بشری ممانعت از انتخاب مجدد “حجت الاسلام خون آشام” موضوعی قابل پیگیری است. نوار را ببینید و بشنوید:

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید