اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل پایان یافت

شنبه, 6ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

زندانیان امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بامداد شنبه، ششم خرداد، و در پی پذیرش بخشی از خواسته‌های خود به اعتصاب غذای چهل روزه‌شان پایان دادند.

صدها زندانی فلسطینی، از «روز اسیر فلسطینی» در شش هفته پیش در اعتصاب غذا بودند و حال ده‌ها تن از آنها در روزهای اخیر به وخامت گراییده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، پس از آن که سازمان زندان های اسرائیل برخی از خواسته های رهبران اعتصابی را پذیرفت، اعتصاب غذای این فلسطینی ها پایان یافت.

خواسته های زندانیان اعتصابی در حرکتی که آن را «نبرد آزادی و کرامت» می‌نامیدند، از جمله اینها بود: به رسمیت شناخته شدن به عنوان «اسیر جنگی»، پایان «بازداشت اداری»، پایان حبس انفرادی، ملاقات بیشتر با خانواده ها، برخوردار شدن از خدمات پزشکی بیشتر، و انتقال به زندان های واقع در خاک اسرائیل.

سخنگوی «شاباس»، سازمان زندان های اسرائیل، و سخنگوی کمیته اسیران و زندانیان فلسطینی پایان اعتصاب غذا را تایید کردند.

در همین حال به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، سازمان زندان های اسرائیل اعلام کرد، تنها چند خواسته زندانیان پذیرفته شده است؛ از جمله یک دیدار بیشتر با خانواده ها در طول ماه.

درخواست برخورداری زندانیان فلسطینی از تلفن همراه یا تلویزیون های کابلی در سلول ها رد شده، اما آنها می توانند از رادیو و تلویزیون معمولی استفاده کنند.

تشکیلات خودگردانی فلسطین و صلیب سرخ در جریان توافق های به دست آمده میان اسرائیل و نمایندگان کمیته اسیران قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش ها، مذاکراتی فشرده از شامگاه پنج‌شنبه میان فرماندهان سازمان زندان های اسرائیل و نهادهای امنیتی این کشور با نمایندگان کمیته اسیران فلسطینی با حضور مقامات تشکیلات خودگردانی و صلیب سرخ جهانی انجام شد که ساعت چهار بامداد شنبه، به توافق منجر شد.

قدوره فارِس و عیسی قراقع مقامات ارشد فلسطینی که خود در سال های گذشته زندانی اسرائیل بوده اند، در این مذاکرات شرکت داشتند.

پایان اعتصاب غذا با آغاز ماه رمضان همراه شد.

روز سه‌شنبه گذشته در جریان دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی در شهر بیت اللحم در کرانه باختری، خانواده های شماری از این زندانیان تظاهرات کردند، اما محل تجمع آنها از مسیر کاروان اتومبیل های رئیس جمهوری آمریکا دور بود.

به گزارش وای‌نت، شمار زندانیان فلسطینی در زندان های اسرائیل ۶۲۰۰ تن است، اما حداکثر هزار و سیصد نفر آنها به اعتصاب پیوستند؛ برخی از آنها اعتصاب را پایان داده و تا بامداد شنبه ششم خرداد، ۸۳۰ تن، و اکثرا از زندانیان جنبش فتح، در شمار اعتصابیون باقی مانده بودند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روزهای گذشته خبر داده بود که مسئولان سازمان زندان های اسرائیل ده‌ها تن از اعتصابیون را با حال وخیم جسمانی به چند بیمارستان در اسرائیل منتقل کرده اند.

نمایندگان صلیب سرخ که از امکان ملاقات با زندانیان اعتصابی در زندان یا بیمارستان ها برخوردار بودند، در روزهای گذشته خطرناک شدن حال شماری از آنها را تایید کرده بودند.

در این دوره اعتصاب غذا از مروان برغوثی به عنوان رهبر اعتصابیون نام برده می شد، که رسانه های اسرائیلی و فلسطینی می گویند، با وجود حال نامساعد، شخصا در مذاکرات خاتمه اعتصاب شرکت داشت.

برغوثی، چهره نزدیک به یاسر عرفات، رهبر پیشین سازمان آزادیبخش فلسطین، فرمانده نیروهای جوان شاخه نظامی جنبش فتح بود که به جرم کشتار اسرائیلی ها در سالهای انتفاضه به پنج بار حبس ابد محکوم است.

سازمان های مسلح فلسطینی برای وادار کردن اسرائیل به آزادی زندانیان آنها در سال های گذشته از جمله به ربودن سربازان و شهروندان اسرائیلی اقدام کرده اند.

حماس در سال ۲۰۱۱ با تحویل گیلعاد شلیط، سرباز اسیر، پس از پنج سال اسارت او، اسرائیل را به آزاد کردن ۱۰۲۷ زندانی وادار کرد.

سران حماس تهدید کرده اند که ربودن اسرائیلیان برای آزاد کردن زندانیان فلسطینی همیشه یک گزینه است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.