ناکامی رهبران گروه هفت درباره توافق تغییرات اقلیمی همزمان با درخواست برای مبارزه سایبری

شنبه, 6ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

رهبران گروه هفت کشور صنعتی نتوانستند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، را متقاعد کنند که از توافق تغییرات اقلیمی حمایت کند. این ناکامی به رغم ساعت‌ها مذاکره در نخستین روز نشست این گروه در تائورمینا سیسیل رخ داد که به گفته صدراعظم آلمان «جنجالی» بود.

نشست روز جمعه پنجم خرداد گروه هفت کشور صنعتی چند روز پس از حمله یک بمبگذاری انتحاری در شهر منچستر بریتانیا آغاز به کار کرد که در جریان این حمله، ۲۲ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نشست سیسیل با انتشار بیانیه مشترکی خواستار مبارزه با تروریسم، و درخواست از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی برای «افزایش قاطعانه» تلاش‌های‌شان به منظور کنترل محتوای افراطی‌گری شدند.

پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا که میزبان این نشست است، گفت که رهبران گروه هفت همچنین فاصله زیادی برای دستیابی به زبان مشترک در زمینه تجارت ندارند. این موضوع یکی از مسائل دامنه‌دار بین ترامپ و شش رهبر دیگر بوده است.

رویترز می‌افزاید با این حال پیشرفتی در زمینه توافق بر سر تغییرات اقلیمی و کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت نگرفت.

نخست‌وزیر ایتالیا به خبرنگاران گفت‌: «مسئله آشکاری که وجود دارد، موضع ایالات متحده درباره توافق بر سر تغییرات اقلیمی است. بقیه کشورها موافقت کامل خود را با این معاهده اعلام کرده‌اند». اشاره او به توافق سال ۲۰۱۵ در پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند دونالد ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش، تغییرات آب‌وهوایی را یک «فریب» خوانده بود قرار نیست در نشست تائورمینا تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند.

ولی رهبران دیگر کشورهای صنعتی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، امیدوار بودند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده را در نخستین نشست عمده بین‌المللی او از زمان ورود به کاخ سفید در چهار ماه پیش، مجاب کنند.

خانم مرکل بحث درباره تغییرات اقلیمی در نشست سیسیل را «جنجالی» توصیف کرده است. او گفت که نقطه‌نظرات «بسیار تندی» میان طرفین ردوبدل شد.

گری کوهن، مشاور اقتصادی آقای ترامپ، گفت که دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری درباره تغییرات آب‌وهوایی «در حال تحول» است و او در نهایت موضعی اتخاذ می‌کند که به سود ایالات متحده خواهد بود.

این نشست در هتلی مجلل برگزار می‌شود که زمانی صومعه فرقه دومینیکن و پایگاه نیروی هوای نازی در جریان جنگ جهانی دوم بود. دونالد ترامپ یک روز پیشتر، متحدان آمریکا در ناتو را به باد انتقاد گرفت که بودجه بسیار کمی بابت امور دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی می‌پردازند و در نشستی با مقام‌های اتحادیه اروپا، مازاد تجاری آلمان را «بسیار بد» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که سخنرانی آقای ترامپ متحدان آمریکا در ناتو را بهت‌زده کرد که انتظار داشتند او بر تعهد واشینگتن مبنی بر اجرای ماده پنج پیمان آتلانتیک شمالی مجدداً تأکید کند، که بر اساس آن حمله به یک کشور عضو به معنی حمله به بقیه کشورهاست.

آنها همچنین از اینکه وی به روسیه اشاره نکرد ناراضی هستند. روسیه که عضو گروه هشت کشور صنعتی بود در سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، از این گروه اخراج شد.

اتهام‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به منظور کمک به ترامپ، و تحقیقات پیرامون تماس‌های میان کمپین انتخاباتی‌ وی با مقام‌های روسیه، روی ریاست‌جمهوری آقای ترامپ سایه انداخته و مانع از این شده است که او به وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر بهبود رابطه با مسکو جامه عمل بپوشاند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.