شبهه‌افکنی اصولگرایان در سلامت انتخابات روی خط القای تخلف

شنبه, 6ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

شرق: فعالان جریان اصولگرا که همیشه از سلامت برگزاری انتخابات در ادوار مختلف دفاع می‌کردند، این بار از کلید‌واژه «تخلف» به طور گسترده‌ای در ادبیات خود استفاده می‌کنند و در تریبون‌های مختلف و البته رسمی درباره آن سخن می‌گویند؛ از بلندگوهای نماز جمعه گرفته تا شورای نگهبان. اصرار اصولگرایان بر بروز تخلف در انتخابات، موضوعی است که تا‌به‌حال سابقه نداشته است. در تازه‌ترین تحول، دو نفر از خطبای موقت نماز جمعه تهران، یعنی آیت‌الله موحدی‌کرمانی و حجت‌الاسلام احمد خاتمی هم مدعی تخلفات انتخاباتی گسترده شده‌اند و از شورای نگهبان درخواست رسیدگی کرده‌اند. این سخنان البته با واکنش سریع وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور مواجه شد. وزارت کشور، نه‌تنها گویندگان این سخنان را به صداقت دعوت کرده‌، بلکه نسبت به پیگیری قانونی هم هشدار داده‌ است.

بااین‌حال، حتی آیت‌الله احمد جنتی که خود همیشه از سلامت انتخابات در کشور سخن گفته و دفاع کرده هم این دوره درباره تخلفات انتخاباتی سخن گفت، اگرچه اعلام کرد که سلامت انتخابات را تأیید می‌کند. عباسعلی کدخدایی که هم سخنگوی شورای نگهبان است و هم رئیس هیئت مرکزی نظارت، همان روز برگزاری انتخابات از گزارش‌های تخلفات انتخاباتی سخن گفته و تعداد آن را زیاد توصیف کرده بود.

از رأی حلال تا اتهام جابه‌جایی‌ میلیونی آرا

در ادامه پروژه تخلف، اما موحدی‌کرمانی صریح‌ترین سخنان را دراین‌باره بر زبان رانده و اتهام جا‌به‌جایی‌ میلیونی آرا را به مجریان انتخابات وارد کرده است. موحدی‌کرمانی در همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که صبح روز پنجشنبه و تنها با حضور خبرنگاران رسانه‌های همسو برگزار شده بود، سخنان درخورتأملی را به زبان آورد. او گفت: «آقای رئیسی در انتخابات ۱۶‌ میلیون رأی حلال به دست آورد؛ ما روز گذشته (چهارشنبه) با آقای جنتی نشست داشتیم و در آنجا مطرح شد که مردم از شورای نگهبان انتظار دارند و می‌خواهند ببینند شورا چه قضاوتی می‌کند، شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنچه اتفاق افتاده، برنامه‌های غلط، آرائی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را خودش با دلیل بشناسد و به مردم اعلام کند». به گزارش ایلنا، او در ادامه اتهامات خود اضافه کرد: «این تخلفات در نتیجه انتخابات مؤثر نیست، اما این اثر را دارد و شاید رأی آقای رئیسی را از ۱۶‌ میلیون به ۱۹‌ میلیون و رأی آقای روحانی را از ۲۳ به ۲۱‌ میلیون برساند. از این رو کسانی که تخلف کرده‌اند، باید بدانند که یک چشم بینا بالای سر آنهاست و آنها به خود اجازه تکرار چنین اقداماتی را ندهند».

پاسخ وزارت کشور به موحدی‌کرمانی

مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور سخنان آیت‌الله موحدی‌کرمانی را بی‌پاسخ نگذاشت. در بخشی از این جوابیه آمده با تأکید بر اینکه «در هر شعبه حداقل سه ناظر شورای نگهبان حضور داشتند و تمامی صورت‌جلسات تنظیمی در تمامی شعب بدون استثنا به امضای ناظران محترم رسیده است»، آمده: «مشخص نیست استفاده از واژه «آرای حلال» بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟ … تقسیم‌بندی این مردم عزیز و بزرگوار به عناوینی مانند انقلابی و غیرانقلابی یا آرای حلال و… ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می‌شود».

در ادامه این جوابیه آمده است: «اینکه از جناب آیت‌الله جنتی خواسته‌اند آرای آقای رئیسی از ١۶‌ میلیون به ١٩‌ میلیون و آرای آقای روحانی از ٢٣‌ میلیون به ٢١‌ میلیون تغییر یابد، با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردم‌سالاری منطبق نیست و ادعایی غیرباور است چراکه: اولا ساحت مقدس اعضای محترم شورای نگهبان پاک و مبرا از این‌گونه مطالب است و آن عزیزان امانت‌دار حق‌الناس بوده و در پیشگاه خداوند خود را مسئول می‌دانند و اگر نعوذبالله این‌گونه باشد نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاک‌نشان. ثانیا با طرح چنین مباحثی افکار عمومی داخل و خارج از کشور در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ و واقعا چه پاسخی برای این مطالب وجود دارد؟ آیا معاندان و دشمنان قسم‌خورده این کشور و ملت و انقلاب با استناد به این جملات و عناوین علیه ما استفاده پلید نخواهند کرد؟ و آیا این موضوع القا نخواهد شد که در گذشته نیز چنین بوده است؟ فاین تذهبون… به کجا می‌روید؟؟».

اتهامات سیداحمد خاتمی

روز گذشته، اما دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز یعنی سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران هم از تریبون نماز جمعه ادعا کرد که: «در هر انتخاباتی ما تخلف کم‌و‌بیش داشتیم؛ یکی تخلفات گسترده که اساسی است و کل انتخابات را زیر سؤال می‌برد و ما تخلف این‌چنینی تاکنون نداشتیم. دوم تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سؤال نمی‌برد اما دستگاه قضائی باید برخورد کند. گزارشات تخلفات این دوره خیلی زیاد است که البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمی‌کند». به گزارش تسنیم او ادامه داد: «یک مسئولی می‌گوید چهار میلیون و دیگری می‌گوید سه میلیون نفر نتوانستند رأی دهند. در برخی حوزه‌ها تعرفه نرسیده است و باید بررسی شود. شورای نگهبان حق‌الناس را رعایت کند که چرا این حق تضییع شده و مقصران تخلفات باید محاکمه و به مردم معرفی شوند».

هفته آینده فرصت پاسخ‌گویی می‌خواهیم

ستاد انتخابات کشور هم در نامه‌ای به رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یعنی حجت‌الاسلام تقوی، نسبت به سخنان احمد خاتمی که در نماز جمعه دیروز مطرح شد، واکنش نشان داد و نوشت: «… برخلاف ادعای خطیب محترم که بر وحدت و انسجام ملی تأکید داشتند مطالبی نادرست و بعضا کذب در راستای تفرقه و انشقاق در تجلی مردم‌سالاری دینی نسبت به عملکرد مجریان و ناظران انتخابات حماسی ٢٩ اردیبهشت مطرح شد که علاوه بر اجحاف و ظلم در حق تمامی برگزار‌کنندگان انتخابات، مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری که از زحمات طاقت‌فرسای همه دست‌اندرکاران اجرا و نظارت تشکر کردند نیز می‌باشد؛ لذا خواهشمند است براساس اصل دینی رعایت عدالت و تقوی و انصاف و پاسداشت حق‌الناس هفته آینده فرصتی برای پاسخ‌گویی به شبهات و مطالب ناصواب به وزارت کشور اختصاص یابد تا به ارائه توضیحات دقیق و منطبق بر واقعیات اقدام کند. در ضمن پیگیری قانونی مطالب خلاف واقع را بخشی از رعایت حقوق مردم می‌دانیم».

حرمت جایگاه نمازجمعه را نگه دارید

حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، هم در واکنش به سخنان موحدی‌کرمانی، گفت: «واژه حلال و حرام دستاویزی برای توجیه شکست انتخاباتی برخی کاندیداها و هواداران آنها شده است؛ بنابراین بهتر است به‌جای فرافکنی و دوقطبی‌کردن جامعه و استفاده ابزاری از تعابیر دینی، به بررسی علل واقعی شکست خود بپردازند. از برخی ائمه جمعه محترم انتظار می‌رود حرمت جایگاه نمازجمعه و شرط عدالت که از لوازم این جایگاه است را نگه دارند و با ادبیات ناعادلانه وارد بازی‌های سیاسی نشوند».

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، هم در واکنش به این سخنان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش‌های آن پنداشته و مجاز می‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه‌ای! را توجیه دینی نمایند؛ در کنار توجیه دینی مجازند مخالفان خود را به بی‌دینی، توده‌واری، رأی حلال و رأی حرام و… متهم کنند که البته تهران پاسخ‌شان را در ۹۴ و ایران در ۹۶ داد. دوستان، تحریک بیشتر دوقطبی در کشور، به مصلحت ملی نیست؛ کشور، یک ملت، یک رهبر، یک دولت دارد، به نتایج انتخابات و دولت مشروع برآمده از آن متعهد بمانیم».

خط تخلف «رسانه‌ای» از ٣٠ اردیبهشت

موحدی‌کرمانی و خاتمی در حالی مدعی تخلفات در این دوره از انتخابات شده‌اند که فعالان رسانه‌ای همسو با این جریان، این خط را از یک روز بعد از برگزاری انتخابات کلید زده بودند. به‌طوری‌که وحید یامین‌پور از حامیان مصباح‌یزدی و جریان پایداری، فردای انتخابات در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طی دیروز و امروز صدها پیام و تماس از طرفداران جناب آقای رئیسی مبنی بر تخلفات گسترده انتخاباتی دریافت کردم… . حق مطالبه تعقیب متخلفان در انتخابات در چارچوب قانون باقی است. از پول‌پاشی برای دهیارها و دادن یارانه‌های قطع‌شده و رقیب‌هراسی تا تحریم تعرفه و…»

آتش‌تهیه کیهان

روزنامه کیهان شنبه سی‌ام اردیبهشت تیتر نخست خود را این‌گونه انتخاب کرد: «تخلفات انتخاباتی دولت / نجابت معترضان مانع رسیدگی نشود» در گزارش مربوط به تیتر هم، چنین ادعا شده بود: «انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با تمام فراز و فرودهای آن به اتمام رسید؛ ولی آنچه که مشخص شد و کسی را یارای انکار آن نیست حجم گسترده‌ای از تخلفات انتخاباتی است که تاکنون و در ادوار گوناگون برگزاری انتخابات بی‌سابقه بوده است. تأکید بر این واقعیت ضروری است که معترضان به تخلفات گسترده دولت یازدهم در پیگیری اعتراضات خود نجابت به خرج داده و از ملتهب‌کردن جامعه آن‌چنان که مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه در سال ٨٨ انجام دادند خودداری کرده‌اند، این نجابت نباید مانع رسیدگی نهادهای مسئول از جمله شورای نگهبان به تخلفات شود و نتیجه بررسی اعتراضات بایستی به اطلاع عموم مردم برسد».

حسین قدیانی هم فردای انتخابات در وطن امروز در بخشی از یادداشت خود به تخلفاتی که یامین‌پور مدعی شده بود، اشاره کرد و نوشت: «….دیروز به‌کرات گزارش‌ها آمد از کمبود تعرفه‌ها! یا ازتعرفه‌های بدون مهر! یا از حضور مقامات دولتی پای صندوق آرا و خریدوفروش رأی! قطعا به این موارد تخلف که متعدد هم هست باید رسیدگی عاجل شود… اما لازم اگر باشد، برخلاف داعیه‌داران رسوای سال ٨٨، سخن به استناد اسناد و مستند بر دلیل و مدرک ارائه خواهیم کرد!».

تخلفات مدعیان تخلف

از یک‌سو البته هنوز سند و مدرکی از سوی چهره‌هایی که مدعی تخلف شده‌اند، ارائه نشده است؛ از سوی دیگر، همین جریان و رسانه‌های همسوی آنها قبل از انتخابات و در ایام تبلیغات، بارها دست به تخلفات قانونی زده‌اند که با آنها برخوردی هم صورت نگرفته است. طبق اعلامیه وزارت ارشاد، رسانه‌هایی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند نباید له یا علیه یک نامزد فعالیت می‌کردند؛ اما عملا این کار را انجام دادند. شاهد مثال هم روزنامه همشهری و خبرگزاری تسنیم و فارس بود که در حمایت از قالیباف و رئیسی سنگ‌تمام گذاشتند. مثلا همشهری فردای اولین مناظره تلویزیونی همه تیترهای نخست صفحه یک خود را جوابیه‌ای به سخنان روحانی انتخاب کرده بود.

تخلفات شبکه‌ای

این تنها بخشی از تخلفات رسانه‌ای اصولگرایان بود. پیش از انصراف قالیباف، کانال‌های تلگرامی متعددی برای عضویت کارمندان شهرداری برای حمایت از شهردار در انتخابات ایجاد شده بود. محتوای تمام آنها هم تبلیغ برای شهردار پایتخت و با سوءگیری مشخص و صریح علیه دولت و تخریب حسن روحانی و جهانگیری بود. بخشی از میتینگ‌های تبلیغاتی قالیباف هم با استفاده از اموال عمومی مانند سیستم حمل‌ونقل عمومی صورت گرفته؛ نظیر آنچه رئیسی با استفاده از امکانات عمومی انجام داده بود. موضوعی که از دید روحانی هم در آخرین مناظره پوشیده نماند و خطاب به رئیسی گفت: «شما هرچه می‌خواهید بگویید؛ شما قاضی هستید، شما می‌توانید علما را دستگیر کنید؛ اما امام رضا را برای مردم بگذارید. امام رضا متعلق به شیعیان است. اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز به روستاییان بفرستید، بگذارید برای بعد از انتخابات. افرادی که با اتوبوس می‌آیند و نهادهای امنیتی پول را از کجا می‌آورند؛ کافی است؛ بهتر است با اینها برخورد کنید».

این تمام تحرکاتی است که اصولگرایان در این دوره از انتخابات آن‌هم از تریبون‌های رسمی انجام دادند، تا رأی قاطع روحانی را به نوعی به چالش بکشند.

واکنش ضرغامی به سخنان موحدی‌کرمانی

همچنین عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما، هم در واکنش به سخنان موحدی‌کرمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: «نه حرام‌دانستن رأی رقیب با اصول امام و رهبری می‌خواند و نه خشونت‌طلب خواندن آن با حقوق شهروندی».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.