ضرب و شتم زندانیان معترض به عدم تفکیک جرایم در زندان ارومیه / اسامی

یکشنبه, 7ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

دست کم ۱۷ زندانی اسلامگرای سنی مذهب محبوس در زندان ارومیه که خواستار رعایت اصل تفکیک جرایم در این زندان بودند در روزهای اخیر اقدام به اعتصاب غذای جمعی کردند، پس از بی نتیجه ماندن مذاکرات آنان با مسئولان زندان با تصمیم مسئولین زندان این افراد بصورت تنبیهی در بندهای مختلف زندان پراکنده شدند و افرادی که تصور می شد سازمان دهنده اعتراضات بودند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. زندانیان مورد اشاره پس از حوادث رخ داده از ارتباط با خانواده های خود محروم مانده اند همچنین به زندانیان مضروب شده علیرغم وخامت حال رسیدگی پزشکی نمی شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه گروهی متشکل از ۱۷ زندانی که با اتهامات امنیتی و گرایشات اسلام گرایانه در بندهای ۳ و ۴ این زندان پراکنده بودند با خواست اجرای اصل تفکیک جرایم و انتقال آنان به بند ۱۲ که متعلق به زندانیان عقیدتی است دست به اعتصاب غذا زدند.

مسئولان زندان از جمله رئیس زندان و معاونان او به نام های “خانزاده” و “صفری” همان روز با این زندانیان ملاقات کردند و وعده رسیدگی به خواسته آنان در روز پنج شنبه را دادند برای همین زندانیان به بندهای خود بازگشتند با اینحال پس از خلف وعده مسئولین، این افراد روز جمعه دوباره دست به اعتراض زدند که با تمهیدات مسئولین به یکی از هواخوری های این زندان منتقل شدند و تا بعدازظهر در آن محل به سر بردند.

پس از اینکه زندانیان به اعتصاب و اعتراض خود پایان ندادند و از سویی مسئولین زندان نیز حاضر به پذیرش مطالبه آنان و اجرای اصل تفکیک جرایم نشدند این زندانیان با حضور گارد ویژه زندان از هواخوری خارج و بصورت فاصله داری از یکدیگر در بندهای مختلف این زندان پراکنده شدند.

تعدادی از این زندانیان به دو بند اعصاب و روان (روان درمانی) این زندان و تعداد دیگر به بندهای عادی منتقل شدند با اینحال دست کم ۵ تن از آنان که مسئولین زندان تصور می کردند در سازماندهی این اعتراض نقش داشته اند پس از جداسازی از سایر زندانیان بصورت بسیار شدیدی مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در حالی که گفته میشود این زندانیان متاثر از ضرب و شتم صورت گرفته حتی هوشیاری کاملی نداشتند به بند نظام این زندان منتقل شده اند.

زندانیان مورد اشاره از زمان انتقال اجازه تماس با خانواده های خود را نیافته اند.

ابراهیم غلامی، یوسف قاسم پور و عبدالله جم هر سه از اهالی مهاباد هویت احراز شده سه تن از پنج زندانی است که به بند نظام منتقل شده اند و پیش از انتقال به شدت مضروب شده اند.

عبدالخالق محمد زاده اهل مهاباد و منصور چوپانی اهل بوکان دو زندانی دیگری هستند که قرار بود به بند نظام منتقل شوند اما کماکان از سرنوشت آنان و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.

عبدالخالق محمد زاده فوق لیسانس ادبیات عرب است که به همراه منصور چوپانی به اتهام همکاری با آنچه دستگاه قضایی ایران “گروههای تکفیری” عنوان کرده هر یک به پنج سال زندان محکوم شده اند.

اعتصاب غذای اعتراضی یک زندانی عادی

همزمان با زندانیان اسلامگرای زندان ارومیه زندانی دیگری به نام امیررضا جباری از روز جمعه دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای جباری اهل شهر ارومیه به اتهام “جعل اسناد دولتی” محکوم به زندان و در بند دو روان درمانی زندان مرکزی ارومیه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است. وی از “بیماری قلبی رنج می برد و خارج از زندان تحت عمل قلب قرار داشته است و قلب ایشان با باطری کار میکند”.

خواسته ی این زندانی اعتصابی “رسیدگی به وضعیت بیماری قلبی اش، اعزام به بیرون از زندان جهت درمان و پایان یافتن قانون شکنی و رفتارهای خودسرانه مامورین زندان از جمله مطالبه رشوه ای که از زندانیان می کنند است”.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.