کمک ایران به سوریه با گم کردن رد کشتی ها

شنبه, 18ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

دویچه وله به نقل از خبرگزاری رویترز می گوید نفتکش های ایران امواج ماهواره ای گمراه کننده ای به اطراف خود می فرستند که با هدف گم کردن رد کشتی هایی است که به سمت سوریه در حرکتند.

این اقدام ایران سبب می شود سیستم های جهت یاب ماهواره ای در دریا قادر به دنبال کردن مسیر کشتی هایی که عازم سوریه اند،‌ نباشند. این اقدام ایران برای کمک به کشور دوست و متحدش سوریه است که همچون ایران در شرایط تحریم به سر می برد. رهسپار شدن کشتی های حامل محموله های مشمول تحریم به سمت سوریه، حاکی از تلاش برای دور زدن تحریم های جهانی علیه دمشق است.

ایران با ارسال مواد و منابعی که سوریه این روزها به آنها نیاز مبرم دارد، از جمله بنزین و نفت، به دولت اسد کمک می کند و زمینه را برای انتقال محموله توسط کشتی های دیگر به سوریه نیز فراهم می آورد. نفتکش های ایرانی با فرستادن سیگنال های مختلف و نادرست، سیستم های ردیاب را گیج می کنند و به اشتباه می اندازند.

رویترز می گوید ترفند دیگر جمهوری اسلامی آن است که نام نفتکش هایش را مرتب عوض می کند و تلفیق این دو ترفند،‌ سبب می شود که گاهی یک نفتکش ایرانی همزمان در دو نقطه ردیابی شود. نتیجه دیگری که از این اقدام ایران حاصل می شود،‌ آن است که ردگیری کشتی های دیگری که محموله هایی به دمشق می برند و میان سوریه و ترکیه و لیبی در حرکتند، دشوار یا ناممکن می شود.

تاکنون دست کم ۳ تانکر نفتی ایران موفق به گم کردن رد کشتی های سوری شده اند. هر سه کشتی در تانزانیا به ثبت رسیده اند. تانزانیا اما منکر دست داشتن در چنین اقدامی شده اند و گفته اند اطلاعات این کشتی ها را در اختیار ندارند.

تانزانیا می گوید ایران شماری از کشتی های خود و چند کشتی سوری را در یک شرکت کشتی رانی در دوبی به ثبت رسانده و بدون اطلاع تانزانیا، این کشتی ها را به نام تانزانیا و با پرچم آن کشور ثبت کرده است.

کارشناسان ردیابی دریایی می گویند فرستادن سیگنال های گمراه کننده از سوی کشتی ها امکان پذیر است و این سیگنال ها، به راحتی سیستم های ردیاب ماهواره ای را به اشتباه می اندازد. 
اخیراً دو نمونه از این دست اشتباه، در مورد کشتی لیدی راشای سوریه و نفتکش موسوم به میلیونر ایران اتفاق افتاده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.