وزارت اطلاعات نام و تصویر مهاجمان در حملات تهران را منتشر کرد

پنجشنبه, 18ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

یک روز پس از حملات تهران، وزارت اطلاعات ضمن انتشار نام و تصویر جسد، بدون انتشار نام خانوادگی، مهاجمان به مجلس و آرامگاه خمینی اعلام کرد که این افراد در مرداد سال ۹۵ «تحت فرماندهی ابوعایشه، از فرماندهان رده بالای داعش» وارد ایران شده و پس از کشته شدن او به خارج از کشور بازگشته بودند.

این وزارتخانه روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، ضمن انتشار تصویر جسد این افراد، نام آنها را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرد.

پیشتر رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرده بود که عاملان این حملات «ایرانی» بودند.

بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات، مهاجمان به مجلس ایران و حرم آیت‌الله خمینی «پنج نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب» شدن به گروه داعش از کشور خارج شده و در چند عملیات این گروه «در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند».

مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از عبارت گروه‌های «تکفیری» برای نامیدن گروه هایی چون داعش و القاعده و همچنین برخی از گروه‌های سنی مخالف حکومت استفاده می‌کنند.

عبارت «گروه‌های وهابی» نیز در حالی در بیانیه وزارت اطلاعات ایران استفاده شده که معمولا مقامات جمهوری اسلامی این عبارت را درباره گروه‌های سنی «وابسته» به عربستان سعودی به کار می برند.

وزارت اطلاعات ایران در حالی از مشارکت پنج نفر در این دو حمله خبر داده که مقامات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از کشته شدن چهار عامل حمله به مجلس و دو عامل حمله به آرامگاه آیت الله خمینی و همچنین دستگیری یک زن غیر مسلح «مظنون» به ارتباط با آنان خبر داده بودند.

بر اساس این اطلاعیه، این افراد در سال ۹۵ «تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله… ابوعایشه» از ایران فرار کرده بودند.

وزیر اطلاعات ایران در آذرماه ۹۵ گفته بود که نیروهای امنیتی «یکی از سرکردگان گروه داعش» را در «نواحی مرزی» ایران شناسایی کرده و کشته‌اند.

محمود علوی از این «عضو ارشد گروه داعش» با نام «ابوعایشه کردی» یاد کرده و گفته بود که «به همراه تعدادی دیگر از عوامل انتحاری در مرز کشور» شناسایی و کشته شده است.

در این زمینه مقام‌های امنیتی ایران در اواخر مردادماه سال ۹۵ با تأیید وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمانشاه با تیم‌های «وابسته به داعش» در این استان، اعلام کردند که در این درگیری‌ها چهار نفر از «افراد وابسته داعش» کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه روز پنج‌شنبه خود اعلام کرد که به دلیل «برخی ملاحظات اجتماعی، امنیتی» نام خانوادگی مهاجمان به مجلس و آرامگاه خمینی را منتشر نمی‌کند.

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، محمود علوی، وزیر اطلاعات، اعلام کرده بود که «افرادی از عقبه» مهاجمان بازداشت شده‌اند، اما «برخی از ابعاد موضوع اکنون قابل گفتن نیست».

حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران، نیز از دستگیری پنج فرد «مظنون» به ارتباط با حمله به آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران خبر داده است.

حمید بهمنیاری، سرکلانتر جنوب غرب تهران، نیز اعلام کرده که یک زن که مسلح نبوده اما «در حاشیه اتفاقات» حمله به آرامگاه آیت الله خمینی «حضور داشت و به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد» دستگیر شده است.

در حمله افراد مسلح به ساختمان مجلس و آرامگاه آیت الله خمینی در تهران درنهایت ۱۷ نفر کشته و ۵۲ نفر مجروح شدند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این ‌که افراد این گروه مسئول حملات چهارشنبه در تهران بودند، تهدید کرد که حملات بیشتری علیه ایران «در راه است».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.