آنگلا مرکل: ایران و قطر نباید منزوی شوند

شنبه, 20ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

صدراعظم آلمان با صراحت تمام درباره بحران دیپلماتیک پدید آمده بین عربستان و قطر اعلام موضع کرد و نسبت به انزوای دو کشور ایران و قطر هشدار داد. آنگلا مرکل اوضاع منطقه را به شدت نگران‌کننده خواند.

صدراعظم آلمان نسبت به تنش پدید آمده بین قطر و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد. آنگلا مرکل در جریان سفر خود به مکزیک به خبرنگاران گفت که آلمان خواستار حل اختلافات بر سر میز مذاکره است.

صدراعظم آلمان از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواست با یکدیگر همکاری کنند. مرکل گفت: «آلمان با عزیمت از منافع خود، به حفظ توازن منطقی قدرت در منطقه توجه دارد.»

نقش ایران و ترکیه

آنگلا مرکل ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم و مقابله با پشتیبانی از گروه‌های تروریستی تاکید کرد که اختلافات و بحران پدید آمده بدون مشارکت بازیگران اصلی در منطقه ممکن نیست.

صدراعظم آلمان تاکید کرد تنها با مشارکت ایران، ترکیه و قطر می‌توان راه حلی برای این بحران یافت. مرکل گفت: «هرگاه همه کشورهای ذینفع در تماس با یکدیگر باشند، می‌تواند یک راه حل سیاسی شکل گیرد. ما خواستار چنین امری هستیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد.»

سخنان مرکل واکنشی به سیاست دولت ترامپ در قبال ایران است. رئیس جمهور آمریکا خواستار انزوای ایران شده است. باید یادآور شد که عربستان سعودی به علت تماس‌های قطر با ایران، مناسبات دیپلماتیک خود را با این امیرنشین قطع کرده است.

سیاست ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز خواستار پایان دادن به انزوی قطر شد. اردوغان از عربستان سعودی خواست، به بحران پدید آمده خاتمه دهد. در عین حال، ترکیه برای کمک به قطر اعلام آمادگی کرده است.

اردوغان اتهامات عربستان و کشورهای متحدش علیه قطر را بی اساس خوانده و گفته است که ترکیه حاضر به کمک به قطر است. رئیس جمهور ترکیه عنوان کرده که هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات اتهام حمایت قطر از تروریسم وجود ندارد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.